Stratili miliardy a varujú pred prepúšťaním. Americké clá dopadli na Volkswagen aj BMW
- Akcie automobiliek klesli, firmy prepočítavajú straty
- Export do USA tvorí štvrtinu európskeho vývozu áut
- Akcie automobiliek klesli, firmy prepočítavajú straty
- Export do USA tvorí štvrtinu európskeho vývozu áut
Automobilový priemysel v Európskej únii síce v pondelok privítal novú obchodnú dohodu s USA ako úľavu po mesiacoch neistoty, no zároveň varuje: nové 15-percentné clá na exportované vozidlá predstavujú vážnu hrozbu.
A prvé následky na seba nenechali dlho čakať. Akcie najväčších nemeckých značiek – Porsche, Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz – padli o viac ako tri percentá.
„Dohoda zmierňuje intenzívnu neistotu v transatlantických obchodných vzťahoch,“ uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), no v rovnakom dychu varovalo, že nové clá negatívne zasiahnu nielen európske firmy, ale aj samotný americký trh.
Nemecko priznáva škody, výrobcovia škrtajú plány
Nemecký kancelár Friedrich Merz priznal, že ekonomika jeho krajiny, ktorá je na výrobe áut mimoriadne závislá, utrpí výrazné škody.
„Nemohli sme očakávať viac,“ povedal zmierlivo, no pre mnohé firmy je to slabá útecha. Clá sa totiž okamžite premietli do trhových cien a firiem, ktoré exportujú do USA, sa dotkli naplno.
Spojené štáty sú pre európskych výrobcov druhým najväčším trhom. Vlani tam automobilky vyviezli takmer 750-tisíc vozidiel, čo predstavuje približne štvrtinu celkového exportu. A hoci nové clo je nižšie ako pôvodných 27,5 %, ktoré zaviedol Donald Trump, stále je šesťnásobne vyššie než pôvodných 2,5 %.
Miliardové straty, nižšie zisky a tlak na prepúšťanie
Šéfka nemeckého automobilového združenia VDA Hildegard Müllerová upozorňuje, že 15-percentné clá budú znamenať miliardové straty ročne. Automobilky už preto znížili svoje odhady ziskov na rok 2025 a aktívne hľadajú úspory.
Podľa analytika Stefana Bratzela budú približne dve tretiny zvýšených nákladov prenesené na amerických zákazníkov, zvyšok absorbujú európske firmy. „Bude potrebné hľadať úspory inde,“ konštatuje.
BMW a Mercedes navrhujú vlastné riešenia
Šéf BMW Oliver Zipse ešte v júni navrhol, aby Európska únia zrušila clá na dovoz áut z USA. Jeho argument? Firma vyváža z USA do Európy 92-tisíc áut, no zároveň z Ameriky exportuje do sveta viac ako 150-tisíc vozidiel. Jednoduchá reciprocita by tak pomohla aj európskym výrobcom.
Podobne sa vyjadrila aj hovorkyňa Mercedesu. Podľa nej je uzatvorenie dohody medzi EÚ a USA dôležitým prvým krokom, no nestačí. Potrebné sú ďalšie opatrenia – vrátane podpory zo strany štátov a Bruselu.
Volkswagen, Audi a Volvo: straty sú už citeľné
Volkswagen, ktorý vyrába veľkú časť áut pre americký trh v Mexiku, uviedol, že mu nové clá znižili výsledky v 1. štvrťroku o 1,3 miliardy eur.
Audi, ktoré nemá vlastné továrne v USA, znížilo odhady tržieb a ziskov na celý rok. Hoci firma verí v zlepšenie budúci rok, 2025 bude podľa všetkého slabší, než plánovali.
Ešte horšie dopadol Volvo Cars, ktorý vlastní čínska skupina Geely. V druhom štvrťroku zaznamenal prudký prepad zisku, a to práve pre novú tarifnú politiku USA.
Hrozí spomalenie transformácie a strata tisícok miest
Výrobcovia áut teraz lobujú za odklad prechodu na čisto elektrický trh a za priame štátne stimuly. Dôvod je jednoduchý – bez dodatočnej podpory sa transformácia pri súčasnom cielení stane neúnosne drahou.
Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum varuje: bez zásahov bude musieť európsky automobilový sektor obmedziť výrobu. Podľa jeho odhadov môže byť ohrozených až 70-tisíc pracovných miest len v samotnom Nemecku.
Ceny áut môžu rásť, trh sa zmení
Ak sa clá nezrušia, ceny európskych áut na americkom trhu porastú. Výrobcovia si budú musieť vybrať: buď zvýšia ceny, alebo obmedzia export. Ani jedno z týchto riešení však nie je dlhodobo udržateľné.
Pre európsky automobilový priemysel je preto dôležité, aby sa aktuálna dohoda nezastavila len pri dočasnom upokojení. Firmy potrebujú predvídateľné a férové obchodné podmienky – inak budú musieť presúvať výrobu, prepúšťať a obmedzovať inovácie.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: SITA