Štvrtina Slovenských startupov chce z našej krajiny odísť. Dve tretiny zarobili pod 100-tisíc eur (STARTUP REPORT 2025)

  • Top 3 odvetvia, ktorým sa venujú startupy na Slovensku, sú IT a softvér, zdravotníctvo a vzdelávanie
  • Takmer polovica z nich pôsobí v Bratislavskom kraji, v zahraničí sídli 9 %
  • Dve tretiny zarobili vlani menej ako 100-tisíc eur, až 28 % malo nulové tržby
STARTUP REPORT 2025 (1)
  • Top 3 odvetvia, ktorým sa venujú startupy na Slovensku, sú IT a softvér, zdravotníctvo a vzdelávanie
  • Takmer polovica z nich pôsobí v Bratislavskom kraji, v zahraničí sídli 9 %
  • Dve tretiny zarobili vlani menej ako 100-tisíc eur, až 28 % malo nulové tržby
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Prieskum, ktorý by mapoval slovenský startupový ekosystém roky chýbal. Slovenská sporiteľňa preto spojila sily s konzultačnou spoločnosťou Civitta a pripravili Startup Report Slovensko 2025. Za uplynulé tri dekády urobilo Slovensko významný pokrok v kvalite života. Tempo nášho pokroku však spomaľuje, keďže konvergencia stagnuje na ekonomickej, politickej aj spoločenskej úrovni.

„Ak chceme pokračovať v ceste rastu a prosperity, musíme posilniť podporu inovácií. Jednou z možností je podpora ekosystému, ktorý je motorom potrebných inovácií – slovenských startupov. Sme presvedčení, že startupy nielenže vytvárajú pracovné miesta, ale aj zvyšujú konkurencieschopnosť krajiny a prinášajú impulzy pre rozvoj regiónov,“ vraví Marek Sásik, Advisor to the Board of Directors, Slovenská sporiteľňa. 

Banka v prieskume zisťovala ako funguje biznis slovenských startupov, kto sú ich zakladatelia a investori, akým spôsobom financujú svoj biznis, koľko ľudí v nich pracuje či akým spôsobom využívajú nielen štátnu podporu. Celkovo získali odpovede od 183 startupov a 41 investorov z približne 600 oslovených zástupcov startupov komunity. 

Zistenia z prieskumu hovoria jasnou rečou. Ukazuje sa, že Slovensko je malý trh – takmer polovica startupov už dnes robí viac než 50 %  tržieb v zahraničí.

„Najväčšou výzvou je však predaj: Slováci sa vedia skvelo sústrediť na produkt, no predaj ide ťažšie. Hoci ženy sú súčasťou zakladateľských tímov v štvrtine startupov, z celkového počtu founderov tvoria len 15 %,“ hodnotí Eva Šimeková, Associate Partner spoločnosti Civitta a Co-Lead Startup Awards Slovensko.

To podľa nej ukazuje, že diverzita je stále obrovskou výzvou. Pribudli anjelskí investori, no 6 z 10 z nich hovorí, že startupov na investovanie je málo. Až štvrtina firiem dokonca zvažuje odchod zo Slovenska – to je jasný budíček pre celý ekosystém.

image2
zdroj: SLSP

Najväčšie výzvy – predaj, financovanie a ľudia

Prieskum ukazuje, že najväčšou výzvou pre slovenské startupy je predaj a získavanie zákazníkov (53 % označilo medzi top 3 výzvy). Prekážkou je aj získavanie financovania (50 %) a rast či škálovanie (28 %). Výzvou je aj nábor technických a obchodných pozícií, kde startupy zápasia s nedostatkom talentovaných ľudí a konkurenciou veľkých firiem. 

Investori vnímajú ako kľúčové riziko politickú neistotu (9 z 10 oslovených), nedostatok kvalitných startupov (62 %) a ekonomickú situáciu. Viac ako polovica investícií smeruje do firiem v pre-seed a seed fáze, pričom najväčší objem kapitálu prúdi do IT a zdravotníctva. 

Odporúčania – 7 krokov pre rast ekosystému

Report identifikuje 7 oblastí, ktoré by mali byť prioritou pre verejný aj súkromný sektor:

  • rozvoj podnikavosti vo vzdelávaní,
  • stabilné inštitucionálne prostredie,
  • podpora transferu technológií,
  • lákanie talentov,
  • podpora expanzie startupov do zahraničia,
  • silnejšie prepojenie s korporáciami a štátom,
  • rozšírenie ponuky inkubátorov a akcelerátorov so zahraničnými väzbami.

„Dobrou správou je, že startupom nechýba energia ani chuť expandovať a inovačný ekosystém okolo nich startupom výrazne pomáha. Potrebujeme, aby sa k nim pridali aj tí, ktorí nastavujú pravidlá hry, a univerzity, ktoré musia pripravovať viac talentov so schopnosťami pre inovatívne firmy – od podnikavosti až po globálne myslenie. Pre transformáciu nášho hospodárstva na ekonomiku s vyššou pridanou hodnotou sú tieto faktory kriticky dôležité,“ zdôrazňuje Eva Šimeková.

Martin Herman, CEO & Co-Founder, Powerful Medical: „Slovensko má v rukách jedinečnú výhodu – špičkový technologický talent. Jeho systematická podpora je základným predpokladom, aby naše startupy uspeli aj za hranicami. Kombinácia silnej IT tradície a rastúceho zdravotníckeho know-how nám umožňuje vytvárať inovatívne riešenia od telemedicíny až po dátovo riadené systémy starostlivosti o pacienta. Ak dokážeme tento trend podporiť, Slovensko sa môže stať európskym hubom pre zdravotnícke inovácie.”

Martin Herman
zdroj: Startitup/Matej Hlbočan

Slovensko je veľmi malý trh 

Na to, aby startupy uspeli, musia predávať v zahraničí – takmer polovica slovenských firiem má viac ako 50 % tržieb zo zahraničia. Viac ako tri štvrtiny startupov (ktoré už generujú tržby) má tržby aj zo zahraničných trhov. V prípade 44 % startupov tržby zo zahraničných trhov tvoria viac ako polovicu ich celkových tržieb.

Yassaman Omidbakhsh Co-CEO & Co-Founder, Eyerim: „Eyerim sme pôvodne spustili v severských krajinách, pretože sme si mysleli, že vyššia penetrácia e-commerce z nich robí ideálne trhy. Ale prvé trakcie zo Slovenska nás presmerovali do CEE a objavili sme zlatú baňu. Dnes náš rast vedú balkánske krajiny a dokonca aj Poľsko, aj keď ide o náročný trh, je pre nás už tretím najväčším trhom.“

Ján Cifra, CEO/Dedoles, Yassaman Omidbakhsh, CEO and co-founder/Eyerim
zdroj: Dedoles, Eyerim

„Slovensko môže byť malé, ale práve preto by mali zakladatelia od prvého dňa myslieť globálne. Áno, prispôsobiť sa miestnym podmienkam je náročnejšie než na väčších trhoch – ale dnes existuje nespočetné množstvo nástrojov a služieb, ktoré robia globálnu expanziu dostupnejšou ako kedykoľvek predtým. Vďaka schopnosti rýchlo reagovať v začiatkoch sme expandovali rýchlo a tam, kde trh ukázal skutočný potenciál, sme si vybudovali vlastné riešenia na mieru, aby sme ho vedeli lepšie obslúžiť.“

Problém je s predajom

Prieskum potvrdil, že najväčšími výzvami slovenských firiem sú predaj a získavanie nových zákazníkov. Medzi top 3 výzvy, ktorým startupisti čelia, označila až polovica z nich „Predaj/získavanie zákazníkov“ a „Získavanie financovania“, pre 28 % startupov je to aj „Vývoj produktu“ a „Rast či škálovanie“.

Katarína Šimková Co-Founder & CEO, CloseRocket: „B2B obchod je pre mnohých stále vystupovaním z komfortnej zóny, je však kľúčový pre rast a škálovanie firiem doma aj v zahraničí. Na Slovensku sa ho systematicky neučíme – ani na univerzitách, ani v biznis komunitách – a preto veľa podnikateľov začína bez základov.“

Katarína Šimková Co-Founder & CEO, CloseRocket
zdroj: Katarína Šimková Co-Founder & CEO, CloseRocket

„Nájsť dobrého obchodníka je nesmierne náročné, pretože pre mnohých ľudí je táto pozícia skôr poslednou možnosťou než niečím, čím by sa chceli hrdo stať a čo by chceli študovať. Pritom práve v oblasti obchodu dochádza celosvetovo k najväčšiemu technologickému posunu za posledných 50 rokov – a ak chceme, aby naše firmy uspeli, musíme do salesu priniesť inovácie a kontinuálne vzdelávanie.”

Až štvrtina startupov zvažuje odchod zo Slovenska. Dôvodom pre odchod je najmä chýbajúca podpora a financovanie.

Nedokážeme udržať talenty v krajine

Martin Basila CEO & Co-Founder, Sensoneo: „Štartovacia línia na Slovensku je náročnejšia a vedia to aj v zahraničí. Ak sa firma dokáže napriek tomu presadiť a expandovať do sveta, ukazuje tým násobne väčšiu odolnosť a zdravie ako podniky zo zahraničných inkubátorov napumpovaných kapitálom.“

„Budovať spoločnosť, ktorú nechcete predať o tri roky a zmiznúť na Belize, si vyžaduje nastavenie, že vlády sa menia, no vaša firma ostáva a rastie – najmä vďaka lojálnym kolegyniam a kolegom, ktorí vedia, že ste pokojne mohli pôsobiť aj v inej krajine. Na Slovensku máme stále chuť ukázať sa, prejsť extra míľu a nepriaznivé podmienky v nás aktivujú nezlomnosť a pracovitosť, akú v rozvinutých krajinách budete len ťažko hľadať.”

sensoneo taiwan Martin Basila
zdroj: Sensoneo

Ženy tvoria len štvrtinu zakladateľov firiem

Zo všetkých zakladateľov startupov majú ženy zastúpenie len 15 %. Pri „jednoosobových“ startupoch tvoria ženy len 7 %.

Pri startupoch s dvoma zakladateľmi tvoria ženy 18 %. Pri startupoch s tromi zakladateľmi tvoria ženy 14 %. Najväčšie zastúpenie majú ženy v startupoch, kde sú štyria zakladatelia (ženy tam tvoria v priemere 21 %).

Tatiana Ondrejková Co-Founder & CEO, Pelikan.sk Co-Founder, Gluon.syndicate: „Drvivá väčšina žien netúži po kariére founderky, ktorá so sebou prináša vysokú mieru rizika a neistoty. Ako budúca matka žena podvedome hľadá istotu. NA druhej strane ženy, ktoré túžia po podnikateľskej kariére, majú dnes prístup k obrovskému množstvu informácií a príležitostí a ak sa už rozhodnú podnikať, sú spravidla veľmi úspešné.“

„Faktom tiež je, že aktuálny systém vzdelávania a nastavenie veľkej časti spoločnosti na Slovensku zatiaľ nie sú k podnikateľom pozitívne naladené. A tu vidím veľkú príležitosť na zmenu. Malí a strední podnikatelia sú základom každej zdravej ekonomiky a kľúčom k rastu životnej úrovne.“

Tatiana Ondrejková – spoluzakladateľka a CEO spoločnosti Pelikan.sk
zdroj: Tatiana Ondrejková – spoluzakladateľka a CEO spoločnosti Pelikan.sk

„Ak chceme mať viac podnikateľov, musíme tomu prispôsobiť vzdelávanie a zmeniť naratív, ktorý je v našej spoločnosti zakorenený, že podnikateľ = vykorisťovateľ na podnikateľ = tvorca hodnôt. Vzdelávanie by malo oveľa viac pripravovať deti a mladých ľudí na kariéru podnikateľov – ukazovaním dobrých vzorov, ženských aj mužských. Ženám treba vysvetľovať, že finančná nezávislosť, ktorú si vedia zabezpečiť podnikaním alebo správnym investovaním, je ten najdôležitejší krok k istote.”

Slovenské startupy bootstrappujú viac

Takmer 60 % founderov vlastní 100 % svojej spoločnosti. Až 58 % startupov je stále v 100-percentnom vlastníctve pôvodných zakladateľov a 34 % startupov má zakladateľov, ktorí vlastnia viac než polovicu firmy.

Bootstrappovať startup znamená budovať firmu z vlastných zdrojov – teda financovať a rozbiehať ju bez externého kapitálu od investorov alebo bánk.

Pavol Turčina CEO, GOSPACE LABS: „Sme si istí, že dokážeme rásť aj sami. Financovanie nám zabezpečuje stabilný príjem z našej digitálnej (IoT) infraštruktúry a úspešné získavanie grantov na ďalší výskum a vývoj. Vďaka tomu si udržiavame nezávislosť a rodinnú kultúru, kde o smerovaní rozhodujeme sami, bez tlaku investorov a prísnych KPI.“

„Napriek tomu nezatvárame dvere pred budúcimi partnermi. Naopak, do takého vzťahu vstúpime pripravení, keď investícia prinesie prospech pre obe strany, najmä pri škálovaní našich riešení – a to za podmienok, ktoré neohrozia naše hodnoty a umožnia napĺňanie dlhodobej vízie.”

Naskytá sa aj otázka, či sú peniaze to jediné, čo startupom chýba k tomu, aby uspeli. Michal Vanovčan, výkonný manažér, Seed Starter Slovenskej sporiteľne je presvedčený, že určite nie sú.

„Existuje veľa úspešných podnikateľských príbehov, ktoré sa zaobišli aj bez investície. Ich founderi však mali jedno spoločné – nemysleli si, že vedia (alebo musia) všetko zvládnuť sami. Úlohou dobrého investora nie je len vybrať perspektívny projekt a zainvestovať, ale aj pomôcť startupu zistiť, kde potrebuje posilu na to, aby mal šancu vyrásť.“

Seed Starter SLSP je podľa jeho slov unikátny v tom, že okrem poradenstva ponúka startupom aj pilotovanie riešení a spoluprácu s bankou, ktorá je digitálnym lídrom na Slovensku.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Startup Report Slovensko 2025

Najnovšie videá

Trendové videá