Svetový unikát s podpisom ako bratislavský Sky Park. Otvorili letisko v tvare lotosového kvetu pre 90 miliónov ľudí
- India má nový klenot, ktorý prekoná tvoje očakávania
- Otvorila letisko, ktoré má kapacitu 90 miliónov cestujúcich
- India má nový klenot, ktorý prekoná tvoje očakávania
- Otvorila letisko, ktoré má kapacitu 90 miliónov cestujúcich
India otvorila svoj nový klenot – Navi Mumbai International Airport, megaprojekt, ktorý sa stane jedným z najväčších dopravných uzlov na svete. V plnej prevádzke má zvládnuť až 90 miliónov cestujúcich ročne, čo predstavuje viac než 16-násobok populácie Slovenska. Ide o druhé medzinárodné letisko metropoly Mumbai a symbol novej éry indickej infraštruktúry, ktorá sa odvážne pripravuje na prudký rast leteckej dopravy.
Slávnostné otvorenie prebehlo začiatkom októbra 2025 za účasti premiéra Narendru Modiho, pričom prvé komerčné lety odštartujú už koncom roka. Letisko navrhli svetoví architekti, je ekologicky orientované a svojou veľkosťou i technologickou vyspelosťou má konkurovať najmodernejším terminálom sveta – od Dubaja po Singapur.
Navi Mumbai International Airport nie je len o lietadlách. Ide o nové centrum obchodu, logistiky a inovácií, ktoré má posilniť hospodársku pozíciu Indie a priniesť tisíce pracovných miest. Vďaka prepojeniu so železnicou, metrom a dokonca vodnými taxíkmi sa z tohto letiska stane pulzujúce srdce modernej Indie – a jeden z najambicióznejších projektov súčasnosti.
Prečo nové letisko?
Mumbai patrí medzi najrušnejšie mestá sveta a jeho hlavné letisko Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport (CSMIA) už roky pracuje na hranici svojich možností. S kapacitou okolo 50 miliónov cestujúcich ročne obsluhuje viac ako 900 letov denne a priestor na rozširovanie je minimálny.
Letisko je totiž obklopené hustou zástavbou. To znamená, že každé ďalšie lietadlo, ktoré chce pristáť v Mumbaji, vytvára tlak na infraštruktúru, meškania a vyššie náklady pre aerolínie.
Navi Mumbai International Airport (NMIA) vzniklo podľa The Indian Express ako odpoveď na tento problém. Má odľahčiť preťažený CSMIA, prerozdeliť lety a poskytnúť priestory pre nové destinácie i letecké spoločnosti. Projekt realizuje Adani Group spolu s mestskou rozvojovou agentúrou CIDCO a ide o jeden z najväčších infraštruktúrnych projektov Indie posledných desaťročí.
Podľa The Times of India má Navi Mumbai potenciál stať sa modelom pre ďalších viac než 200 plánovaných letísk v Indii. Je to symbol novej infraštruktúrnej éry krajiny, ktorá sa mení z preťažených terminálov na moderné a udržateľné dopravné centrá budúcnosti.
The wait is finally over!
After decades of wait, a new era of connectivity is set to begin with the inauguration of The Navi Mumbai International Airport, tomorrow at the hands of Hon PM Narendra Modi Ji.Built at a cost of ₹19,650 crore, it has an annual passenger handling… pic.twitter.com/Z5bqrNwonc
— Devendra Fadnavis (@Dev_Fadnavis) October 7, 2025
Rovnaký architekt ako v bratislavskom Sky Parku
V prvej fáze bude Navi Mumbai International Airport fungovať s jednou pristávacou dráhou a jedným terminálom. V tomto štádiu zvládne približne 20 miliónov cestujúcich ročne. Postupne sa však plánuje rozsiahle rozšírenie. Letisko bude mať štyri terminály a dve paralelné dráhy, čím sa jeho kapacita zvýši až na 90 miliónov cestujúcich ročne. Pôjde o jedno z najrýchlejšie rastúcich letísk v Ázii, ktoré má v budúcnosti konkurovať gigantickým uzlom ako Dubaj či Singapur.
Architektonický návrh vytvoril renomovaný ateliér Zaha Hadid Architects, ktorý do dizajnu vniesol symboliku lotosového kvetu. Ide o motív, ktorý sa opakuje v podobe strechy, svetelných štruktúr aj interiérových prvkov. Tento výrazný vizuál kombinuje moderné línie s prvkami tradičnej indickej estetiky.
Z praktického hľadiska bude terminál ponúkať 66 prístupových pultov na check-in, 29 mostíkov pre lietadlá, 22 samoobslužných staníc na odovzdávanie batožiny a 10 nástupných brán pre autobusové spoje. Cestujúci sa môžu tešiť aj na inteligentné navigačné systémy, digitálne pasové kontroly a moderné zóny pre rýchly prechod cez bezpečnostné procesy.
Veľkou súčasťou projektu je aj cargo terminál s rozlohou 23 700 m², ktorý bude v prvej fáze schopný manipulovať približne 0,8 milióna ton tovaru ročne. Ako uvádza International Airport Review, letisko sa tak stane jedným z hlavných logistických centier pre západnú Indiu.
Čítaj viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: The Times of India, The Indian Express, International Airport Review