Trpia ňou Michael Jordan, Jim Carrey aj Emma Watson. Diagnóza „výnimočných schopností“ je stále tabu

  • Ochorenie je rozšírenejšie ako si myslíš
  • Nemusí so sebou niesť len negatíva
  • Trpia ním desiatky osobností
Na snímke Michael Jordan, Jim Carrey a Emma Watson.
Ilustračné foto Instagram/michael_jordann, jimcarrey__, emmawatson
  • Ochorenie je rozšírenejšie ako si myslíš
  • Nemusí so sebou niesť len negatíva
  • Trpia ním desiatky osobností

ADHD je skratka pre Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Je to neurovývojová porucha, ktorá postihuje deti aj dospelých a môže mať významný vplyv na rôzne aspekty tvojho života vrátane práce, školy, vzťahov a každodenného fungovania.

Ľudia, ktorí trpia na ADHD môžu mať problémy s pozornosťou, hyperaktivitou a impulzivitou. Tieto ťažkosti sa môžu prejavovať rôznymi spôsobmi. Ak trpíš touto chorobou, môže sa stať, že sa ti ťažko zameriava na úlohy, ľahko sa rozptýliš či si zábudlivý. Môžeš mať aj problém s organizáciou úloh alebo môžeš často strácať veci. Rovnako môžeš pôsobiť nepokojne, nadmerne veľa hovoriť či mať pocit neustálej potreby vykazovať nejakú činnosť.

Príznakom ochorenia môže byť aj to, že konáš bez rozmýšľania nad dôsledkami či máš problém vystáť rad v obchode, lebo si nedočkavý, alebo máš tendenciu robiť unáhlené rozhodnutia. Je dôležité poznamenať, že ADHD je komplexný stav a jeho príznaky sa môžu u jednotlivcov značne líšiť. Liečba zvyčajne zahŕňa kombináciu behaviorálnej terapie, liekov, vzdelávania a podpory.

Určite si však netušil, aké známe osobnosti touto chorobou trpia. S chorobou normálne žijú a hovorí za ne ich úspech.

Život s ADHD

Aj keď sa ti môže zdať, že život s ADHD môže byť komplikovaný, existujú spôsoby, ako s chorobou žiť plnohodnotný život. Kombinovať musíš liečbu, úpravu životného štýlu či svoje bežné fungovanie. Dôležité je, aby si sa o ADHD pravidelne vzdelával a bolo ti teda jasné, s čím sa potýkaš.

Dobré je tiež, aby si navštívil psychológa, psychiatra alebo iného odborníka, ktorý ti poradí, čo je v tvojom štádiu vhodné. Ak by prišlo až na liečbu liekmi, vždy to konzultuj v prvom rade so svojím doktorom. 

Na škodu nie je ani, keď si vytvoríš štruktúrovanú dennú rutinu. Môže ti pomôcť zostať organizovaný a efektívne si tak riadiť čas. Použi nástroje, ako sú kalendáre, plánovače, pripomienky a kontrolné zoznamy, aby si si uprednostnil úlohy a zachoval konzistentnosť. Väčšie úlohy alebo projekty si rozdeľ na menšie, lepšie zvládnuteľné kroky, aby si sa nemusel cítiť preťažený. Stanovenie dosiahnuteľných cieľov a zameranie sa na jednu úlohu naraz môže zlepšiť tvoju produktivitu a znížiť prokrastináciu.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: ChatGPT, Biography, Understood, The Royal Society, Scientific reports, Harvard University, Popular Science, Coordi Kids, Jamworks, Cosmopolitan, Thrive, ADHD online, MentalUP

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá