Ukrajina stojí pred historickou dilemou: Zvažuje nákup superstíhačiek s odlišnou „DNA“, ktoré zmenia jej nebo
- Ukrajina chce najmodernejšie stíhačky sveta, no je medzi nimi veľký rozdiel v cene, výkone aj dostupnosti
- Poď s nami zistiť, ako obstoja Rafale a Gripen
- Ukrajina chce najmodernejšie stíhačky sveta, no je medzi nimi veľký rozdiel v cene, výkone aj dostupnosti
- Poď s nami zistiť, ako obstoja Rafale a Gripen
Kým sa ešte donedávna ukrajinské letectvo spoliehalo najmä na stroje zo sovietskej éry, dnes už v jeho výzbroji lietajú aj moderné západné stíhačky – od amerických F-16 Fighting Falcon až po francúzske Mirage 2000.
Kyjev sa snaží do svojej budúcej flotily zaradiť aj F-35 Lightning II, švédsky Saab JAS-39 Gripen a francúzsky Dassault Rafale. Šanca, že Ukrajina v blízkej budúcnosti dostane stíhačky F-35, je podľa portálu National Interest extrémne malá.
Švédske Gripeny a francúzske Rafale na dosah
Štokholm však uznal, že by bol otvorený dodávkam Gripenov Kyjevu po skončení nepriateľských akcií. Kyjev je bližšie aj k získaniu francúzskych stíhačiek. Len včera, v utorok 18. 11., ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a jeho náprotivok Emmanuel Macron podpísali dohodu, ktorá obsahuje zámer Ukrajiny kúpiť zhruba 100 bojových lietadiel Rafale spoločne s výzbrojou.
Okrem toho Ukrajina v dokumente vyjadruje zámer zaobstarať vo Francúzsku radarové systémy, protivzdušný systém novej generácie SAMP-T a tiež drony. Dodávky by sa mali uskutočniť v rámci zhruba desiatich rokov, informovala ČTK.
Zelenskyj a Macron podepsali v Paříži historickou dohodu
Dohoda se týká posílení vojenské podpory Ukrajiny ze strany Francie a dodávek francouzských letadel pro ukrajinské ozbrojené síly.
Ukrajina objedná u Francie 100 stíhaček Rafale, oznámil Zelenskyj. pic.twitter.com/spQYLvHEHW
— Lazz Lazz (@Lazikkkk) November 17, 2025
Dohoda uvádza, že nadobudnuté zbrane by mali byť novej výroby. Podľa francúzskych expertov dodávka tak vysokého počtu lietadiel potrvá najmenej niekoľko rokov. Nákup si taktiež vyžiada náročný výcvik pilotov. Otázky sú otvorené aj v súvislosti s financovaním, odznieva v prvých reakciách analytikov. Macron v tomto zmysle spomenul financovanie zo zdrojov, ktoré už teraz EÚ používa na pomoc Ukrajine. Podpísaná dohoda ešte nie je nákupná zmluva.
V tejto súvislosti vyvstáva otázka: aké schopnosti ponúkajú francúzske Rafale od spoločnosti Dassault Aviation, ktoré švédske Gripeny od spoločnosti Saab nedokážu poskytnúť? Najmä vzhľadom na to, že Ukrajina má v úmysle obstarať 100 – 150 Gripenov v rámci lokalizačnej dohody. Na konci októbra totiž švédsky premiér Ulf Kristersson oznámil, že Ukrajina podpísala dohodu na nákup 100 až 150 bojových lietadiel JAS-39 Gripen. Podľa agentúr išlo aj o predbežnú dohodu.
Porovnanie Gripen vs. Rafale: Rovnaká generácia, no úplne rozdielne parametre
V prvom rade patria Rafale aj Gripen do generácie stíhačiek 4+. Hoci na papieri bojujú v tej istej kategórii, v realite je to ako porovnávať Porsche s výborne vyladeným hybridom. Obe sú výborné, len každé v niečom úplne inom.
Defence Express uvádza, že kým Rafale je ťažké dvojmotorové lietadlo, Gripen je ľahká jednomotorová platforma. Ich maximálne vzletové hmotnosti – 24,5 tony oproti 16,5 tonám – okamžite vedú k veľkým rozdielom v reálnom bojovom výkone. Ako sa prejavuje?
Brutálna sila dvoch motorov: Prečo má Rafale navrch nad švédskym Gripenom
Rafale je stíhačka, ktorá vznikla so slovami: „Urobme si to po svojom“. Je rýchla, brutálne výkonná a technologicky našliapaná. Francúzi ju vyvíjali tak, aby vedela robiť všetko – a naraz.
Vyššia vzletová hmotnosť dáva lietadlám možnosť niesť viac vnútorného paliva, mať dlhší dolet a uniesť väčšiu výzbroj. Dvojmotorové stíhačky tiež ponúkajú vyššiu spoľahlivosť a silnejší ťah, ktorý dokáže vyvážiť ich väčšiu hmotnosť. Pekne to vidno na porovnaní: dvojica motorov Safran M88 v Rafale má 150 kN ťahu v prídavnom spaľovaní, zatiaľ čo jediný motor F414-GE-39E v Gripene poskytuje 98 kN. „Aj preto má Rafale o niečo lepší pomer ťahu k hmotnosti, hoci za cenu vyššej spotreby paliva,“ ozrejmuje Defence Express.
Rafale dokáže niesť aj viac výzbroje – až 9,5 tony na 14 podvesných bodoch. Gripen unesie 7,2 tony na 10 bodoch, pričom obidve lietadlá majú päť staníc určených pre ťažké náklady. Pri dolete je situácia vyrovnaná. S externými nádržami môže Rafale doletieť až 3 700 km. Gripen E má podľa dostupných zdrojov dosahovať až 4 000 km, čo je pravdepodobný údaj – staršia verzia Gripen C má totiž deklarovaný dolet viac ako 3 000 km. Obe stíhačky pritom podporujú tankovanie paliva vo vzduchu.

Dassault aj Saab investovali do zníženia radarovej viditeľnosti
Letové parametre sú však len časť príbehu. V modernej vojne sú kľúčové aj elektronické systémy. Rafale používa radar Thales RBE2-AA a Gripen E radar Leonardo Raven ES-05. Obe sú AESA radary pracujúce v pásme X, ale detaily o ich dosahoch či ďalších parametroch nie sú verejné.
Rovnako tak nemožno podľa Defence Express porovnať ich systémy elektronického boja ani hodnoty radarového prierezu, keďže tieto údaje sú utajované. Isté je len to, že Dassault aj Saab investovali veľa do zníženia radarovej viditeľnosti a oba stroje tvarovo smerujú k podobnému cieľu.
V oblasti výzbroje sú si francúzsky Rafale a švédsky Gripen vo všeobecnosti blízke. Oba nesú širokú paletu zbraní vzduch-vzduch, vzduch-zem či protilodných zbraní vrátane rakety dlhého doletu Meteor. Rozdiel je však vo flexibilite integrácie zbraní. Gripen má oveľa otvorenejšiu architektúru, takže Saab dokáže pridávať výzbroj podľa požiadaviek zákazníka.
Gripen okrem Meteoru používa napríklad AIM-120 AMRAAM, AIM-9 či IRIS-T. Rafale je naopak zväčša viazaný na európsku muníciu MBDA. Pri výbere rakiet vzduch-vzduch tak má Gripen širšie možnosti.
Gripen: extrémne nízke prevádzkové náklady
Rafale je zároveň objektívne drahší na nákup aj prevádzku, na druhej strane podľa analýzy portálu Warwings Daily je menej závislý od komponentov z USA ako Gripen.
Gripen však patrí medzi najdostupnejšie stíhačky generácie 4+ a navyše vyžaduje kratšie a menej náročné pristávacie dráhy spolu s jednoduchšou údržbou, čo je vlastnosť tradične spájaná so švédskymi stíhačkami. Dokáže štartovať doslova z krátkych poľných ciest, má modernú elektroniku a rád zahanbí aj drahších rivalov. Je ideálny pre menšie armády, ktoré potrebujú rýchlo reagovať a lacno udržiavať flotilu.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj nedávno naznačil, že Gripen by bol ideálny na použitie na Ukrajine práve kvôli nízkym nárokom na údržbu a jednoduchšej integrácii do ukrajinských vzdušných síl v porovnaní s F-16.
„Údržba Gripenov je najlacnejšia, pretože sa musí zapojiť čo najmenší počet ľudí,“ povedal Zelenskyj novinárom. „Pre nášho pilota s odbornými znalosťami a skúsenosťami to nie je rok a pol výcviku, ako sme to mali napríklad s F-16, ale šesť mesiacov. Výhodou sú aj všetky technické možnosti vzletu a pristátia Gripenov – môžu vzlietnuť a pristáť na (strohých) dráhach,“ dodal ukrajinský prezident.
Čítaj viac z kategórie: Zo sveta
Zdroje: National Interest, ČTK, Defence Express, War Wings Daily