Umelá inteligencia ohrozuje najmä deti. Chatboty učia, rozprávajú sa aj manipulujú

  • Umelá inteligencia mení detský svet
  • Odborníci varujú pred vážnymi rizikami
  • Zisti, ako ovplyvňujú ich mozog a psychiku
Umelá inteligencia prináša aj problémy
  • Umelá inteligencia mení detský svet
  • Odborníci varujú pred vážnymi rizikami
  • Zisti, ako ovplyvňujú ich mozog a psychiku
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Umelá inteligencia (AI) dnes mení spôsob, akým pracujeme, komunikujeme a učíme sa. Zatiaľ čo dospelí sa snažia prispôsobiť novým nástrojom ako ChatGPT, mladšie generácie – deti a tínedžeri – sa s týmito technológiami doslova narodili.

Znie to ako výhoda, no nie je to úplne tak. Odborníci totiž varujú pred možnými rizikami. Predčasné a nekontrolované používanie AI chatbotov totiž môže u detí viesť k množstvu vývojových, kognitívnych, psychologických a sociálnych problémov, uvádza CNBC

Umelá inteligencia je užitočná, ale aj nebezpečná

Od učenia s pomocou umelej inteligencie, cez vytváranie „virtuálnych priateľov“ až po únik z reality do digitálnych svetov ako Roblox, Chai či Character.AI – deti trávia čoraz viac času s technológiou, ktorá môže ovplyvniť ich myslenie, emócie aj sociálne zručnosti. Tento článok podrobne mapuje potenciálne riziká, ktoré s tým súvisia, a ponúka odporúčania pre rodičov, školy aj regulátorov.

Podľa štúdie MIT Media Lab z roku 2025, ktorá skúmala mozgovú aktivitu pri písaní esejí s pomocou AI, vyšlo najavo, že čím viac externých nástrojov (ako LLM chatboty) človek využíva, tým menej zapája vlastné mozgové siete. Skupina, ktorá písala texty len z vlastnej hlavy, vykazovala najvyššiu mieru mozgovej aktivity a kreativity. Naopak, tí, ktorí používali ChatGPT, mali najslabšie spojenia medzi neurónovými centrami.

Tento jav výskumníci nazývajú „kognitívnym dlhom“ – krátkodobý zisk v pohodlí a rýchlosti nahrádza dlhodobý úpadok schopnosti rozmýšľať, riešiť problémy a vytvárať originálne nápady. Najviac ohrozené sú deti, ktorých mozog sa ešte vyvíja a ktoré si ešte len vytvárajú základy kritického myslenia.

Vzťah k AI namiesto ľudí a únik z reality

Okrem kognitívnych vplyvov odborníci upozorňujú aj na emocionálne a sociálne riziká. Aplikácie ako Chai či Character.AI umožňujú deťom vytvárať si vlastných virtuálnych „priateľov“, s ktorými vedú osobné rozhovory, často veľmi intímneho charakteru. Hoci to môže pôsobiť neškodne, viaceré prípady z praxe ukazujú opak. Umelá inteligencia má aj podstatné nevýhody. 

V USA boli v roku 2025 podané žaloby na vývojárov týchto platforiem v prípadoch, kde maloletí po interakcii s AI čelili psychickým problémom, niektorí dokonca spáchali alebo sa pokúsili spáchať samovraždu. AI chatboty poskytujú ilúziu porozumenia a empatie, no bez spätnej väzby, zodpovednosti či emocionálnej inteligencie. Deti sú zároveň náchylnejšie antropomorfizovať – teda pripisovať AI ľudské vlastnosti – čo zvyšuje riziko manipulácie.

Digitálna závislosť a psychické zdravie detí

Podľa klinických psychológov z Indie aj USA narastá počet prípadov závislosti detí od AI a herných platforiem. Niektoré deti nejedia so svojou rodinou, pretože každé jedlo trávia s telefónom v ruke. Iné deti trpia úzkosťami, depresiou, majú nízke sebavedomie alebo sú šikanované a hľadajú únik vo virtuálnom svete, kde ich „prijímajú“. To všetko vytvára pôdu pre dlhodobé psychické problémy a poruchy správania. Spoločným bodom všetkých týchto prípadov je umelá inteligencia. 

Vedel si o hrozbách umelej inteligencie?

Zvlášť nebezpečné je, že niektoré aplikácie ako napríklad Chai umožňujú sexuálne ladené rozhovory aj s mladistvými používateľmi. V multiplayer hrách ako Free Fire sa vyskytli prípady zneužitia. Napríklad 14-ročné dievča obťažoval muž starší ako 50 rokov.

Problémom nie je len samotná technológia, ale aj nedostatočné povedomie rodičov. Mnohí sa boja byť „zlým policajtom“, nerozumejú digitálnemu svetu alebo si myslia, že „nášmu dieťaťu sa to nemôže stať“. Tento postoj je však nebezpečný.

Školy tiež zaostávajú – často sa nezaoberajú edukáciou o bezpečnom používaní technológií, digitálnej hygiene či AI gramotnosti. Chýba aj systémová podpora pre deti s problémovým používaním technológií – ak dieťa začne mať problém, často ho nikto včas nezachytí, pretože o tom kvôli pocitu hanby radšej mlčí.

Umelá inteligencia od regulácie po domácu prevenciu

Regulačné orgány začínajú reagovať. V USA bol v septembri 2025 vydaný príkaz, aby firmy ako OpenAI a Meta vysvetlili, ako ich chatboty ovplyvňujú deti. Kalifornia medzitým schválila legislatívu, ktorá zaväzuje platformy zobrazovať varovania pred psychickými následkami a zavádza povinnosť AI botom identifikovať sa pred deťmi ako neľudské entity.

 

Odborníci odporúčajú niekoľko konkrétnych krokov:

  • Otvorenú komunikáciu medzi rodičmi a deťmi o tom, čo robia online.
  • Monitorovanie používania umelej inteligencie a aplikácií, najmä u detí do 12 rokov.
  • Dôraz na výučbu základných zručností, aby dieťa vedelo rozpoznať nesprávne informácie a nenahrádzalo učenie pasívnym preberaním odpovedí od AI.
  • Nastavenie pravidiel digitálnej hygieny, vrátane času stráveného online.

Podľa výskumníčky Nataliye Kosmynovej je dôležité, aby deti najprv zvládli danú zručnosť samé, a až potom využívali AI ako pomocníka. Len tak si vybudujú odolnosť voči dezinformáciám a podporia vlastné myslenie.

Čítaj viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: CNBC, MIT Media Lab

Najnovšie videá

Trendové videá