V týchto krajinách kúpiš auto najlacnejšie: Slovensko je prekvapivo medzi top destináciami (REBRÍČEK)

  • Ceny áut v Európe sa výrazne líšia
  • Zisti, kde zaplatíš za rovnaké auto najmenej
  • Slovensko patrí medzi najdostupnejšie krajiny
autop
  • Ceny áut v Európe sa výrazne líšia
  • Zisti, kde zaplatíš za rovnaké auto najmenej
  • Slovensko patrí medzi najdostupnejšie krajiny
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ceny áut v Európe sa výrazne líšia a porovnanie medzi krajinami môže byť pre bežného spotrebiteľa veľmi mätúce. Prečo stojí rovnaké auto v jednej krajine stovky eur viac než v inej? Štatistiky Eurostatu prinášajú fascinujúci pohľad na to, kde sú autá najdrahšie a kde naopak najlacnejšie.

Turecko na vrchole rebríčka

Jedným zo spôsobov, ako tieto cenové rozdiely zachytiť, je index cenovej úrovne pre „osobné dopravné vybavenie“ od Eurostatu. Zahŕňa autá, motocykle a bicykle, pričom nezapočítava údržbu, opravy ani palivo. Pri autách sa sledujú nové aj ojazdené vozidlá. Ako základ slúži 100 €, čo je priemer EÚ, a index ukazuje, o koľko sú ceny v jednotlivých krajinách vyššie alebo nižšie.

Medzi najdrahšie krajiny patrí Turecko, kde sú ceny áut a osobných vozidiel o 36,4 % vyššie než priemer EÚ. V rámci EÚ má najvyššie ceny Dánsko, o 19,1 % nad priemerom. Ďalšie drahé krajiny sú Island (18,1 %), Holandsko (14,3 %), Írsko (10,3 %) a Švajčiarsko (10,2 %).

Ceny áut v Európe (za rok 2024)
zdroj: Tabuľka:oPeniazoch.sk. Zdroj: Eurostat

Medzi štyrmi najväčšími ekonomikami EÚ je Španielsko najlacnejšie, Nemecko mierne nad priemerom, Francúzsko a Taliansko tesne pod priemerom.

Ceny áut v Európe (za rok 2024)
zdroj: Tabuľka:oPeniazoch.sk. Zdroj: Eurostat

Prekvapivé umiestnenie Slovenska

Na opačnom konci rebríčka sú Slovensko a Severné Macedónsko, ktoré patria medzi najlacnejšie krajiny pre osobné dopravné prostriedky. Pri priemere EÚ nastavenom na 100 € stojí rovnaké auto na Slovensku 88,60 €, čo je o 11,4 % menej. Severné Macedónsko je podobne lacné (87,70 €).

Pre slovenských motoristov je to pozitívna správa – nákup auta je tu výrazne dostupnejší než v západnej Európe. Ďalšie lacnejšie krajiny sú Slovinsko (8,7 %), Cyprus (8,6 %), Česko (8,4 %), Nórsko (8,3 %), Lotyšsko (7,5 %), Čierna Hora a Poľsko (7,2 %).

Ceny áut v Európe (za rok 2024)
zdroj: Tabuľka:oPeniazoch.sk. Zdroj: Eurostat

Rozdiely v cenách áut ovplyvňuje zdanenie, regulácie a marketingová politika výrobcov, pričom spotrebiteľské preferencie, kúpna sila a obľúbenosť značiek motivujú prispôsobovanie cien pre jednotlivé trhy. Slovenskí zákazníci môžu z toho vyťažiť, ak sledujú lokálne ceny a porovnávajú ich s cenami v susedných krajinách.

Georg Strasser, výskumník Európskej centrálnej banky (ECB), pre Euronews upozorňuje, že dane majú jemnejší vplyv, najmä ak sú diferencované podľa parametrov vozidla. Pri elektromobiloch môže krajina zdaňovať spaľovacie autá vysoko, no elektrické oslobodiť, takže priemerne vyzerá ako „drahá“ krajina.

OECD dokazuje, že samotná DPH nevysvetľuje všetky rozdiely – na cenu vplývajú aj iné dane, poplatky či bonus–malus systémy. Pre slovenských motoristov je teda kľúčové sledovať nielen ceny, ale aj daňové pravidlá a špecifiká trhu.

Slovenský trh s autami rastie

Po prehľade cien áut naprieč Európou je jasné, že Slovensko patrí medzi lacnejšie krajiny. Aj napriek tomu sa slovenský sekundárny trh s autami pripravuje na rast cien ojazdených vozidiel. Odborníci upozorňujú, že v najbližších mesiacoch sa tempo zdražovania zrýchli, informovali sme v minulosti.

Doteraz sme mali oproti okolitým krajinám mierne šťastie – priemerná cena jazdeniek sa od januára zvýšila len o 1,4 % na 12 365 eur, zatiaľ čo v Česku vzrástla o 6,5 %. Podľa Karolíny Topolovej, generálnej riaditeľky AURES Holdings, Slovensko tento trend čoskoro dobehne. Rast cien ovplyvní aj zavedenie amerických ciel na nové autá, ktoré sa postupne premietnu aj do sekundárneho trhu.

Pokles predaja evidujú najmä súkromní predajcovia, zatiaľ čo veľké autocentrá rastú. „Júl sa stal najsilnejším siedmym mesiacom v našej 33-ročnej histórii a druhýkrát sme prekročili dvetisíc predaných vozidiel za mesiac. Celkovo sme predali 10,5-tisíc áut, medziročný nárast o 5,6 %,“ hovorí Topolová.

Zmeny sa prejavujú aj vo výbere pohonov. Diesel si stále drží prvenstvo, no jeho podiel klesol pod 59 %, benzínové autá tvoria 36 % a elektromobily s hybridmi približne 4 %. Dopyt po elektrifikovaných vozidlách rastie rýchlo – medziročne až o 25 %. Najžiadanejšími modelmi sú Tesla Model 3, Audi e-tron a Škoda Enyaq, čo ukazuje postupný posun slovenských zákazníkov k ekologickejším vozidlám. 

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: euronews.com, startitup.sk

Najnovšie videá

Trendové videá