Ak vlastníš jeden z týchto modelov áut, máš šťastie. Ich cena vystrelila na desaťtisíce eur

  • Ak sa chystáš predať či kúpiť auto, oplatí sa získať prehľad o aktuálnom trhu
  • V článku sa pozrieme na niekoľko čísel a faktov, ktoré sa oplatí poznať
autá parkovisko tachometer
Ilustračný obrázok, Canva/Bilanol, qimono
  • Ak sa chystáš predať či kúpiť auto, oplatí sa získať prehľad o aktuálnom trhu
  • V článku sa pozrieme na niekoľko čísel a faktov, ktoré sa oplatí poznať

Stále premýšľaš nad kúpou staršieho vozidla? Potom by si mal spozornieť.

Je faktom, že počet najazdených kilometrov je pri hľadaní ojazdeného vozidla jednou z celkom prvých vecí,ktorú si kupujúci všimne. Koniec koncov, celkový počet kilometrov, ktoré vozidlo najazdilo, môže naznačovať mieru opotrebenia. Nehovoriac o rôznych poškodeniach, ktoré mohlo vozidlo počas svojej životnosti utrpieť.

Keďže staršie autá mávajú väčší počet najazdených kilometrov, často majú pozmenené tachometre a skryté poškodenia, čo je bežná prax podvodníkov, ktorí chcú opotrebované autá predať za vyššiu cenu.

Z najnovšieho výskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním údajov o automobiloch, v 14 európskych krajinách, vyplynulo, že čím je auto staršie, tým je vyššia pravdepodobnosť, že môže mať stočené kilometre. Na Slovensku má až 12,4 % všetkých vozidiel stočené kilometre.

Nechajte si skontrolovať jazdenku ešte pred kúpou
Reklama
Preveriť auto
Reklama
Preveriť auto
Skúsený technik vykoná detailnú diagnostiku, preverí históriu vozidla a absolvuje skúšobnú jazdu za vás.

To ale nie je všetko, viac ako polovica, a teda 55,6 % má záznam o poškodení. Medzi vekom vozidla a podvodmi pritom existuje významná korelácia, ktorú sa oplatí zvážiť pri výbere vozidla.

Nástrahy u starších vozidiel

Najväčšiu pravdepodobnosť, že budú mať stočené kilometre, majú na Slovensku vozidlá staré 15 až 23 rokov: 23,5 % všetkých vozidiel vyrobených v roku 2006 malo stočené kilometre, v roku 2000 to bolo 22,4 % a v roku 2007 22,3 %. Hoci je podiel takýchto starých vozidiel na trhu zanedbateľný, pri kúpe staršieho vozidla musí byť človek mimoriadne obozretný.

Autá vyrobené v roku 2006 majú stočených v priemere 71 856 km, v roku 2000 48 370 km a v roku 2007 je to 77 300 km. Vo všeobecnosti platí, že kupujúci novších vozidiel sa menej často stávajú obeťami podvodov s počtom najazdených kilometrov.

>

„Zlomový bod na Slovensku predstavoval rok 2016, keď podiel stáčaných kilometrov u vozidiel klesol z 10,9 % na 8,7 % v roku 2017. Ak je vozidlo vyrobené po roku 2017, riziko kúpy vozidla so stočenými kilometrami je nižšie. Keďže však tieto autá starnú, je pravdepodobné, že dôjde k stočeniu kilometrov aj u týchto áut, aby sa zachovala ich hodnota,“ vysvetľuje Matas Buzelis, automobilový expert spoločnosti carVertical.

Najviac poškodené

Pokiaľ ide o celkové poškodenia, staršie vozidlá majú zvyčajne menej evidovaných nehôd. Nie je to však spôsobené tým, že vodiči boli v minulosti opatrnejší, ale tým, že informácie o nehodách sa zaznamenávali do fyzických dokumentov namiesto toho, aby sa ukladali online. Najviac škôd na Slovensku majú autá vyrobené v rokoch 2008 až 2016. Hoci sa za škody považujú aj drobné škrabance, mnohé vozidlá boli aj účastníkmi vážnych nehôd, ktoré môžu ohroziť ich bezpečnosť a kvalitu jazdy.

Najhoršia situácia je však pri autách vyrobených v rokoch 2012 až 2014, kde z celkového počtu vozidiel skontrolovaných odborníkmi malo záznamy o poškodení 64,3 percent vozidiel. Zo všeobecných štatistík vyplýva, že viac ako polovica vozidiel na Slovensku bola niekedy poškodená, čo naznačuje, že každé druhé vozidlo v krajine môže skrývať nejaké problémy. Podľa experta Buzelisa je aj v našej krajine úplne bežné, že vozidlá sú najmenej raz za 5 rokov poškodené. Je to tak najmä, ak ide o vozidlá prevádzkované v meste.

Výrazný záujem Slovákov o novšie vozidlá

Autá staré 5 až 10 rokov tvoria 53,4 % všetkých kontrol histórie vykonaných na Slovensku na stránke carVertical, čo znamená, že vodiči sa zaujímajú predovšetkým o novšie vozidlá. Podľa prieskumu sú najžiadanejšie autá vyrobené v roku 2018 s podielom 13,5 %, nasleduje rok 2017 – 10,3 % a rok 2016 – 9,5 %.

Autá vyrobené v rokoch 2000 až 2010 tvoria len 21,6 % zo všetkých preverených vozidiel. Hoci vodiči majú menší záujem o staršie autá, v tejto vekovej kategórii je aj menší výber.

V posledných rokoch zostáva priemerný vek preverovaných áut na Slovensku rovnaký – 9,1 roka. Pripomína to výsledky v ostatných sledovaných krajinách, kde sa priemerný vek kontrolovaných vozidiel pohybuje medzi 9 a 11 rokmi.

Hyundai
zdroj: wikimedia/Overlaet

Vývoj cien jazdeniek

Aktuálne platí, že zánovných áut je na našom trhu výrazne viac a ceny sa medziročne zvýšili. „Po minuloročnom prepade zaznamenal segment zánovných vozidiel výrazný nárast, na trhu pribudlo desaťtisíc áut, ich cena sa zvýšila o niekoľko tisíc eur.“

Zhruba desaťtisíc zánovných jazdených áut pribudlo na celom slovenskom trhu v porovnaní s predvlaňajším rokom 2021. Na slovenských inzertných serveroch sa ich za deväť mesiacov tohto roku objavilo viac ako 28-tisíc. Ruka v ruke s tým ide nárast ich predajných cien, ktorého dynamika sa však výrazne zrýchlila – z minuloročných vyše 27-tisíc eur na tohtoročných 35-tisíc eur.

Zánovné vozidlá ponúkané na Slovensku majú najčastejšie nájazd do 20-tisíc kilometrov a vek 2 roky. Vyplýva to z analýzy dát zo sekundárneho trhu zánovných vozidiel, ktorú pripravili experti AURES Holdings, prevádzkovateľa sietí autocentier Mototechna a AAA AUTO.

BMW
zdroj: wikimedia/Pierre-Selim Huard

Cenový medián zánovných áut na trhu sa v tomto roku vyšplhal na 34 980 eur, teda o 7 515 eur viac ako rok predtým. Medzi rokmi 2021 a 2022 nárast predstavoval rovných 5 665 eur – čo kopírovalo dramatický pocovidový nárast cien nových vozidiel.

Tohtoročný nárast je teda ešte oveľa vyšší ako minuloročný. „V sieti predajní zánovných vozidiel Mototechna stále pozorujeme silný dopyt po zánovných autách. Výrazne vzrástol najmä zo strany firiem a podnikateľov, ktorí by v inej situácii pravdepodobne kupovali skôr nové vozidlá,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings.

V Česku a v Poľsku, kde AURES tiež pôsobí, je cenový trend opačný – ceny zánovných jazdených vozidiel klesajú.

Oplatí sa počkať s kúpou?

„Od leta tu začínajú ceny stagnovať. Vzhľadom na extrémne komplikovanú situáciu v uplynulých troch rokoch je veľmi ťažké čokoľvek predikovať, ale podľa našich odhadov by sa mal rast cien spomaľovať aj na slovenskom trhu. Z toho logicky najviac vyťažia kupujúci,“ hovorí Petr Vaněček.

Tento rok stúpol počet inzerovaných zánovných áut dovezených na Slovensko z cudziny. Zatiaľ čo za deväť mesiacov roku 2021 to bolo 6-tisíc áut, tento rok je to viac ako 13-tisíc. Takmer polovica zo všetkých ponúkaných zánovných áut je teda z dovozu.

Na slovenskom trhu celkovo mierne stúpla ponuka benzínových a naopak mierne klesla ponuka dieselových áut, výrazne ale pribudlo (o 69 %) elektrických áut, ktorých je momentálne v ponuke 2 141. Cena batériových elektromobilov taktiež, podobne ako pri iných vozidlách, stúpla – tento rok o 11 percent a zastavila sa na hodnote 44 900 eur.

V prípade ponuky podľa karosérií je najviac vozidiel typu SUV, ktorých sa v slovenskej inzercii objavilo 32 percent zo všetkých ponúk, nasledujú hatchbacky s 20 percentami. Dlhodobý ústup zaznamenávajú „kombíky“ (16 %).

Čo sa týka značiek, v ponukách stále vedú Škodovky (11,5 %) s miernym náskokom pred druhým BMW (11,4 %) a tretím Mercedesom (11,1 %). Bronzová priečka modelov s trojcípou hviezdou ukazuje, že záujemcovia o zánovné vozidlá častejšie kupujú aj luxusnejšie značky.

Najčastejšie ponúkaným modelom medzi zánovnými vozidlami bol Hyundai i30 vo veku 1,7 roka, s nájazdom 21 027 km a strednou hodnotou ceny 18 990 eur. Pri elektromobiloch to bola Tesla Model 3 vo veku 1,9 roku, s najčastejším nájazdom 20 150 km a mediánovou cenou 45 000 eur.

Odomknúť kamošovi / rodine
Zdroje: carVertical, AURES Holdings

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá