Volvo škrtá 3 000 ľudí a mení stratégiu. Slovensko investovalo do automobilky 270 miliónov eur, neistota rastie
- Švédska automobilka mení svoje smerovanie
- Presúva výrobu do USA a redukuje elektrifikačné ambície
- Čo to znamená pre Slovensko?
- Švédska automobilka mení svoje smerovanie
- Presúva výrobu do USA a redukuje elektrifikačné ambície
- Čo to znamená pre Slovensko?
Švédska automobilka Volvo Cars, ktorá patrí pod čínsku skupinu Geely Holding, oznámila koncom mája 2025 výrazné škrty vo svojej globálnej administratíve. Celkovo má prísť o prácu približne 3 000 zamestnancov, čo predstavuje asi 15 % administratívnej pracovnej sily spoločnosti.
Hoci sú zmeny najviac citeľné v centrále vo švédskom Göteborgu, dôsledky tejto reštrukturalizácie môžu zasiahnuť aj plánovaný závod v Košiciach. Otázkou zostáva – bude sa Volvo nakoniec z východu Slovenska sťahovať skôr, ako vôbec otvorí svoje brány?
Prepúšťanie ako odpoveď na tlak trhu
Volvo oficiálne deklarovalo, že ide o súčasť širšieho „akčného plánu“, ktorého cieľom je znížiť náklady o 18 miliárd švédskych korún (v prepočte približne 1,56 miliardy eur). Tento krok prichádza v čase, keď automobilový priemysel čelí zásadným výzvam – od rastúcich cien materiálov, cez neistotu spojenú s obchodnými tarifami, až po slabnúci dopyt na kľúčových trhoch v Európe a Číne.
„Ide o ťažké rozhodnutia, no sú nevyhnutné pre to, aby sme Volvo posilnili a pripravili na dlhodobo udržateľný rast,“ vyhlásil generálny riaditeľ spoločnosti Håkan Samuelsson pre BBC.
Podľa informácií britskej BBC sa škrtanie dotkne najmä bielych golierov – teda pracovníkov v oblasti výskumu, vývoja, komunikácie či HR. O prácu príde približne tisíc zamestnancov v samotnom Švédsku, a to najmä v materskej továrni v Göteborgu. Spolu s nimi končí aj tisíc externých konzultantov. Náklady na samotnú reštrukturalizáciu sa odhadujú na približne 130 miliónov eur.
Odklon od Európy. Volvo hľadá záchranu v Amerike
Ako upozorňuje portál Trend, tieto zmeny prichádzajú paralelne s presunom výrobných kapacít z Európy do Spojených štátov. A to je varovanie aj pre Slovensko, kde sa Volvo chystá vybudovať svoj nový závod pri Košiciach s investíciou viac než 1,2 miliardy eur.
Súčasná situácia však naznačuje, že Volvo môže prehodnocovať svoje investičné plány v Európe vrátane Slovenska. Automobilka zatiaľ oficiálne neoznámila žiadne zmeny týkajúce sa výstavby košického závodu.
V júni 2024 ministerka hospodárstva Denisa Saková informovala, že výstavba závodu vo Valalikoch napreduje podľa plánu. Spolu s prezidentom Petrom Pellegrinim osobne navštívili rozostavaný areál a potvrdili spustenie výroby do konca roka 2026.
„Pri plnej produkcii by sa tu malo vyrábať približne 250 000 elektromobilov ročne, čo bude mať vplyv na tvorbu HDP Slovenska vo výške 1,3 percenta,“ uviedla Saková. Závod má podľa nej zamestnať 3 300 ľudí s priemerným platom vyše 1 400 eur. Vrátane dodávateľských reťazcov by malo na východe vzniknúť až 12 000 pracovných miest.
Projekt však čelí technickým komplikáciám – vysoká hladina spodnej vody si vyžiadala dodatočné stavebné zásahy a spustenie verejných obstarávaní na dopravnú a energetickú infraštruktúru. Zatiaľ nič nenaznačuje, že by sa Volvo chystalo z projektu vycúvať, no meniace sa globálne podmienky a strategické zámery spoločnosti vrhajú na investíciu nový tieň neistoty.
Elektromobilita v kríze. Volvo upravuje svoje plány
Pôvodne sa Volvo zaviazalo, že od roku 2030 bude vyrábať výhradne elektrické vozidlá. No realita trhu prinútila firmu túto ambíciu prehodnotiť. V prvom kvartáli 2025 klesol podiel čisto elektrických vozidiel na celkových predajoch na 19 %. Firma sa preto plánuje sústrediť sa viac na plug-in hybridy, ktoré považuje za dočasný most medzi súčasnosťou a elektrickou budúcnosťou.
Okrem technologických výziev čelí automobilka aj obchodnému tlaku. USA zvažujú zavedenie 50-percentného cla na európske vozidlá, čo firmu núti k presunu investícií za Atlantik. Spolu s tým padá dopyt po elektromobiloch v Európe, a to aj kvôli cenovej vojne, ktorú rozpútali čínski výrobcovia ako BYD, Changan či Leapmotor.
Bude sa prepúšťať aj na Slovensku? Na túto otázku zatiaľ neexistuje jednoznačná odpoveď. Všetky doterajšie vyjadrenia sa týkajú zamestnancov v Škandinávii a v centrálnej administratíve. Slovensko zatiaľ nie je medzi krajinami, kde by sa o zmenách oficiálne hovorilo.
Pre Slovensko ide o skúšku dôvery
Slovenská vláda sa na investícii Volva podieľa sumou približne 270 miliónov eur. Pre východ našej krajiny ide o strategickú investíciu s obrovským významom. Práve preto bude rozhodujúce, či Volvo svoju dôveru v región naplní reálnou výrobou, alebo sa pod tlakom globálnych výziev rozhodne upraviť kurz.
Rozhodnutie o tom, čo bude s výrobou v Košiciach, padne pravdepodobne v priebehu nasledujúcich mesiacov. Do tretieho štvrťroku 2025 chce Volvo ukončiť reorganizáciu a zverejniť svoje nové smerovanie. Dovtedy bude Slovensko čakať – s obavami, ale aj nádejou, že si jednu z najväčších investícií v histórii automobilového priemyslu udrží.
Výstavba závodu sprevádzaná škandálom
Na pozadí výstavby závodu Volvo vo Valalikoch sa v novembri 2024 objavil aj politicko-právny rozmer. Premiér Robert Fico (Smer-SD) spolu s ministerkou hospodárstva Denisou Sakovou (Hlas-SD) oznámili podanie trestného oznámenia na Generálnej prokuratúre SR. Dôvodom má byť údajné zatajenie informácií o vysokej hladine spodnej vody v oblasti priemyselného parku, čo štát stálo navyše približne 50 miliónov eur.
„Na generálnej prokuratúre podávame trestné oznámenie na páchateľov, ktorí zatajili to, že toto územie je zaťažené spodnou vodou,“ vyhlásil Fico počas návštevy stavby. Podľa jeho slov bývalý manažment štátnej spoločnosti Valaliky Industrial Park (VIP), ktorá výstavbu koordinuje, zatajil dva znalecké posudky, ktoré na problém upozorňovali. Fico sa pri tom odvolával aj na zistenia Najvyššieho kontrolného úradu.
Nový manažment VIP musel podľa premiéra následne pristúpiť k rozsiahlym opatreniam, medzi ktoré patrí drenážne riešenie a inštalovanie systému odvodňovania. Tieto dodatočné technické zásahy vyšli na ďalších približne 25 miliónov eur. „Od začiatku bolo všetko zanedbané,“ konštatoval Fico a za vzniknutý stav obvinil predchádzajúcu vládu.
Oficiálna výstavba priemyselného parku vo Valalikoch sa začala vo februári 2023. Závod má byť technologicky vyspelý a klimaticky neutrálny už od prvého dňa svojej prevádzky. Jeho budúcnosť však v kontexte aktuálnych turbulencií v automobilovom priemysle zostáva pod drobnohľadom nielen analytikov, ale aj politických aktérov.
Príchod Volva sprevádza aj vzdelávací projekt za 55 miliónov eur
Paralelne s výstavbou závodu Volvo vo Valalikoch reaguje slovenský štát aj na potrebu kvalifikovanej pracovnej sily. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR spustilo celoslovenský projekt s názvom Pripravený na prácu v priemysle, ktorý má počas 4 rokov rekvalifikovať a pripraviť na trh práce až 25 000 uchádzačov o zamestnanie. Projekt sa zameriava najmä na automobilový, strojárenský a elektrotechnický priemysel, a je úzko spätý práve s príchodom Volva na východ Slovenska.
„Tento projekt má pomôcť vzdelávať, rekvalifikovať a pripraviť pre trh práce 25-tisíc ľudí,“ uviedol minister práce Erik Tomáš pri spustení projektu v nitrianskom regionálnom tréningovom centre. Zo štátneho rozpočtu je naň vyčlenených 55 miliónov eur.
Vzdelávanie prebehne v dvoch fázach. V prvej budú nezamestnaní prechádzať základnými kurzmi na pozície ako operátor výroby, v druhej už odbornejšej fáze sa má preškoliť 5 000 najúspešnejších absolventov na profesie ako mechatronik, logistik či technik údržby. Účastníci budú dostávať motivačný príspevok 6,50 eura na deň a v prípade dlhších kurzov až 13 eur. K tomu im štát preplatí aj cestovné a stravné vo výške 8,60 eura denne.
Minister Tomáš označil projekt za kľúčový v čase, keď Slovensko dosahuje historicky najnižšiu mieru nezamestnanosti. Nájsť 25 000 ľudí ochotných a schopných pracovať v priemysle je podľa neho jedna z najväčších výziev súčasnosti.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: BBC, Úrad vlády Slovenskej republiky., Trend, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky