Výrobca československej legendy je len kúsok od bankrotu. Kultový motocykel už nezachránila ani elektrická verzia

  • Výrobca motocyklov Govecs narazil na tvrdú realitu
  • Skútru Schwalbe nepomohla ani elektronická verzia
  • Nostalgia na prežitie v konkurenčnom boji nestačí
Govecs E-Schwalbe
  • Výrobca motocyklov Govecs narazil na tvrdú realitu
  • Skútru Schwalbe nepomohla ani elektronická verzia
  • Nostalgia na prežitie v konkurenčnom boji nestačí
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Spoločnosť Govecs vstúpila v roku 2017 na trh s ambicióznym plánom. Nadviazať na slávu niekdajšieho výrobcu motocyklov z východného Nemecka, značky Simson, a vrátiť ikonický model Schwalbe späť na cesty, tentoraz v modernej, elektrickej verzii. Po ôsmich rokoch odvážneho pokusu však Govecs zbankrotoval, upozornil denník Pravda.

Mníchovský výrobca elektrických skútrov podal koncom novembra 2025 návrh na začatie insolvenčného konania a budúcnosť modelu e-Schwalbe zostáva neistá.

Retro dizajn, európska kvalita, ázijská konkurencia

E-Schwalbe mala všetko, čo by moderný moped mohol chcieť. Výrazný dizajn odkazoval na originál z čias NDR, elektrický pohon vznikol v spolupráci so spoločnosťou Bosch, výroba prebiehala vo Wroclawi a značka bola prezentovaná ako prémiový európsky produkt.

Cena však začínala od približne 5 400 eur a niektoré modely dokonca atakovali hranicu 8 000 eur. To bolo výrazne viac ako lacnejšie konkurenčné motocykle z Ázie, ktoré ponúkali porovnateľné parametre za menej ako polovičnú cenu. 

Hoci sa v priebehu rokov technológia e-Schwalbe zlepšila – napríklad vývoj vlastného remeňového pohonu či zavedenie rýchlejšej verzie do 125 cm³ – portfólio značky zostalo mimoriadne úzke. Prakticky celý biznis stál na jednom modeli. A to sa firme stalo osudným.

Pamätáš si ešte legendárny Simson?

Neistá budúcnosť a súdny dohľad

Mníchovský súd poveril dočasným insolvenčným správcom známeho právnika Michaela Jaffého, ktorý sa preslávil najmä vedením prípadu krachu firmy Wirecard.

„Jeho úlohou je ochrániť zvyšné aktíva spoločnosti pred ďalším poškodením a vyhodnotiť, či má podnik vôbec šancu pokračovať, alebo ho treba čiastočne alebo úplne zlikvidovať,“ uviedol portál Electrive.

Správca momentálne kontroluje všetky výdavky spoločnosti a vedenie na čele s generálnym riaditeľom Thomasom Grübelom má obmedzený prístup k firemným financiám.

simson
zdroj: Simson/archív Daniel N.

Od plánovaného rastu k tvrdému pádu

V roku 2022 predal Govecs len 2 250 elektrických skútrov, čo prinieslo tržby vo výške 7,6 milióna eur. No strata dosiahla až 12,5 milióna eur. Firma pritom vo výročnej správe predpokladala, že v roku 2025 dosiahne obrat 21 miliónov eur a zníži stratu na menej ako 200-tisíc eur. Insolvenčné konanie však naznačuje, že tieto plány zostali nenaplnené.

Aj v roku 2025 tržby len mierne prekročili sedem miliónov eur, čo sa vzhľadom na vysoké fixné náklady, drahšie komponenty a nízke objemy predaja ukázalo ako nedostatočné na udržanie finančnej stability. Táto kombinácia faktorov vytvorila tlak, ktorý bol pre firmu dlhodobo neudržateľný.

Simson: Slávna minulosť, ťažká prítomnosť

Meno Simson má pritom za sebou neobyčajne bohatú históriu. Už v roku 1841 vznikla v meste Suhl kovárska dielňa, ktorá neskôr pod vedením židovskej rodiny Simsonovcov vyrábala zbrane, bicykle aj automobily. Po druhej svetovej vojne sa podnik preorientoval na motocykle, najmä legendárne modely: Simson Star, Spatz, Schwalbe, Sperber či S50. Tie sa stali ikonou dostupnej mobility v Nemeckej demokratickej republike.

V rokoch 1955 až 1990 opustilo brány závodu vyše 5 miliónov jednostopových vozidiel. Simsony boli robustné, spoľahlivé a ich výhodou bola možnosť jazdy už od 15 rokov.

Práve táto kombinácia techniky a emócií ich zvečnila v pamäti celej generácie. Elektrický návrat v podaní Govecsu však ukázal, že slávna minulosť nie je garanciou budúcnosti.

Koniec, alebo nový začiatok?

Výrobný závod v Poľsku je v súčasnosti v procese reštrukturalizácie. Govecs sa snaží zachovať výrobnú infraštruktúru v nádeji, že sa objaví nový investor. Otázne je, či niekto nájde spôsob, ako model e-Schwalbe zachrániť a pritom vytvoriť životaschopný biznis.

Zatiaľ to však vyzerá, že ani láska k značke, európska kvalita a retro dizajn nestačili na to, aby elektrický Simson obstál v brutálne konkurenčnom svete moderných elektrických skútrov. Rozhodovanie zákazníkov je dnes pragmatické. A nostalgia, akokoľvek je silná, sa počíta až v druhom rade.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Electrive, Pravda

Najnovšie videá

Trendové videá