Za 5,5 milióna eur postavili škôlku, ktorá ukážkovo spája výhľady, prírodu aj vzdelanie (FOTO)
- Materská škola Fulnek vyrástla na svahu s výhľadom na zámok
- Deti sa v nej plynulo prepájajú s prírodou
- Architektúra je hravá, premyslená a udržateľná
- Materská škola Fulnek vyrástla na svahu s výhľadom na zámok
- Deti sa v nej plynulo prepájajú s prírodou
- Architektúra je hravá, premyslená a udržateľná
Na svahu rozľahlej záhrady, s výhľadom na historický zámok a v harmónii s prírodou, vyrástla nová materská škola. Nenápadná, no architektonicky výnimočná stavba od štúdia XTOPIX sa stala miestom, kde deti objavujú svet s rešpektom k okoliu.
V mori uniformných predškolských zariadení pôsobí Materská škola Fulnek ako tiché zázemie, ktoré však v sebe nesie silu premysleného architektonického príbehu. Jej stavba nie je otázkou filozofickej vízie: ako možno deťom sprostredkovať architektúru, ktorá ich prirodzene vtiahne do sveta objavovania, slobody a prvých krokov k samostatnosti.
Škôlka je zasadená do svahu na okraji rozľahlej záhrady, kde každá trieda plynulo prechádza do vonkajšieho priestoru. Deti tak doslova vchádzajú z domova priamo do priestoru hier, vôní trávy a šuchotu listov.
Architekti Pavel a Barbora Buryškovci z ateliéru XTOPIX vytvorili miesto, kde sa budova neschováva, no zároveň nenarušuje prírodný ráz miesta – nízka hmota z thermowoodu sa medzi stromami zdanlivo stráca a vynára podľa uhla pohľadu.
Dom v krajine, nie na krajine
Celá stavba sa rozvíja smerom na juh, kde sa otvára nielen do záhrady, ale aj k majestátnemu výhľadu na fulnecký zámok. Táto orientácia nie je náhodná, budova sa tak stáva akýmsi mostom medzi dieťaťom a svetom. Je poslednou bezstarostnou zastávkou na ceste do školy, do práce, do sveta zodpovednosti.
Tvar škôlky je kompaktný, no premyslene rozčlenený. Južná fasáda je prerušená dvoma átriami – „zálivmi“, ktoré kopírujú prirodzený terén. Tieto vnútorné záhrady umožňujú priamy kontakt všetkých štyroch tried s vonkajším priestorom. Triedy sú usporiadané po dvojiciach so spoločnými zádveriami, ktoré zároveň slúžia ako vonkajšie triedy – miesta, kde sa škôlka rozširuje do záhrady a záhrada vstupuje do budovy.
Vnútorné priestory sú prepojené horizontálnou chodbou a centrálnou schodiskovou halou. Veľká spoločenská miestnosť na poschodí slúži deťom na cvičenie, besiedky či hromadné aktivity. Terasa s výhľadom na mesto a extenzívnou zelenou strechou dopĺňa zážitok a umožňuje deťom vnímať krajinu z novej perspektívy.
Interiér ako stavebnica
Architektonický jazyk v interiéri pokračuje vo filozofii hravosti a podnetnosti. Triedy sú navrhnuté ako stavebnice – otvorené priestory delené do tematických centier aktivít. Vnútorný koncept pracuje s motívom štvorca v rôznych podobách a mierkach: od žebrovaných stropov, cez okenné rámy, akustické podhľady až po modulárny nábytok a mobilné boxy. Každá trieda má svoju vlastnú farbu, ktorá sa premieta do šatní, kúpeľní a výdajní jedla, čo uľahčuje orientáciu deťom aj rodičom.
Zároveň sa však interiéry nesnažia pôsobiť agresívne. Hlavné farebné plochy zostávajú v prírodných, neutrálnych tónoch – biela, brezová preglejka a pohľadový betón. Tento vizuálny pokoj necháva vyniknúť samotné aktivity detí a nenásilne podporuje sústredenie a kreativitu.
Deťom šité na mieru. Doslova
Jedným z najkrajších momentov projektu je zapojenie detí do samotnej výstavby. Počas workshopu s grafickým dizajnérom Jakubom Wdowkom, typografom Marianom Misiakom a streetartovým umelcom Lenom vzniklo vlastné školské písmo. Z detských kresieb sa zrodil orientačný systém škôlky – nápisy, ktoré vytvorili malí „obyvatelia“, tak reálne pomáhajú navigácii vo vnútornom priestore.
Tento gestický moment má hlboký význam. Deti, ktoré sa podieľali na vzniku svojho priestoru, sa s ním cítia bytostne prepojené. Cez tvorbu sa škôlka mení z inštitúcie na domov.
Architektúra, ktorá rešpektuje nielen deti, ale aj miesto
Budova bola navrhnutá s rešpektom k okolitému prostrediu a pamiatkovej zóne mesta Fulnek. Architekti sa vyhli výrubu vzrastlých stromov, čím zachovali charakter krajiny a súčasne vytvorili vizuálnu mäkkosť objektu. Z konštrukčného hľadiska ide o kombináciu keramických tehál, železobetónu a tepelne upraveného dreva. Fasáda kombinuje minerálnu izoláciu s prevetrávaným obkladom z thermowoodu – spekaného borovicového dreva, ktoré je nielen esteticky príťažlivé, ale aj mimoriadne trvácne.
Škôlka je zaradená do energetickej triedy A. Vykurovanie zabezpečuje podlahový systém napájaný tepelným čerpadlom vzduch-voda s výkonom až 40 kW. Mechanické vetranie s rekuperáciou tepla znižuje energetické straty. Budova nie je napojená na plyn a funguje výhradne na obnoviteľných zdrojoch energie. Pre dažďovú vodu sú k dispozícii dve retenčné nádrže s celkovou kapacitou 24 m³.
Napriek vysokým štandardom sa architektom podarilo udržať projekt v rozumnej ekonomickej miere. Celkové náklady na výstavbu škôlky sa podľa dostupných údajov pohybovali okolo 137 miliónov českých korún, čo pri aktuálnom kurze predstavuje približne 5,5 miliónov eur. Táto suma zahŕňa nielen samotnú budovu, ale aj napojenie na infraštruktúru, terénne úpravy a kvalitné materiály.
Ateliér XTOPIX: Tvorba, ktorá prepája umenie a verejný priestor
Za projektom stojí renomovaný český ateliér XTOPIX, ktorý v roku 2011 založili Pavel a Barbora Buryškovi. Architekti sa dlhodobo venujú presahu medzi architektúrou, verejným priestorom a umením. V ich tvorbe zohráva dôležitú rolu kontext – skúmanie príbehu miesta, jeho identity a sociálnych väzieb. Ich portfólio zahŕňa široké spektrum projektov od rekonštrukcií brownfieldov, cez novostavby škôl a urbanistické zásahy v historických centrách, až po spoluprácu s umelcami a typografmi.
Škôlka vo Fulneku nie je výnimočná len svojou architektúrou. Je výnimočná tým, ako prirodzene umožňuje deťom byť súčasťou miesta. Nevnucuje sa, ale pozýva. Nepôsobí ako inštitúcia, ale ako krajina. A možno práve v tom tkvie jej najväčšia sila.
Čítaj viac z kategórie: Architektúra
Zdroj: Ateliér XTOPIX


