Za chybu, ktorú robia vodiči v „zlom“ počasí, hrozí pokuta 50 eur. Odborník radí, ako sa jej vyhnúť
- Na túto chybu upozorňovala už aj polícia
- Denne ju robia tisícky vodičov, ide pritom o základnú vec
- Na túto chybu upozorňovala už aj polícia
- Denne ju robia tisícky vodičov, ide pritom o základnú vec
Hmly sú v aktuálnom ročnom období na dennom poriadku, čo mnohým vodičom spôsobuje vrásky na čele. Používanie hmlových svetiel totiž mnohí buď zneužívajú, alebo ignorujú. Polícia však upozorňuje na to, že ich nesprávne používanie môže vyústiť až do pokuty.
Motoristický novinár Erik Stríž v minulosti pre portál tvnoviny.sk uviedol, že motoristom odporúča, aby hmlové svetlá zapínali počas hustejšieho dažďa, sneženia alebo hmly. Tieto svetlá totiž výrazne zlepšujú viditeľnosť, a to najmä pri jazde mimo obce a v hmle.
Počas jazdy v meste Stríž odporúča tieto svetlá vypínať. Na krátku vzdialenosť totiž môžu oslňovať, čo môže robiť iným vodičom problém. Zároveň je podstatné myslieť na to, že hmlovky je potrebné vypnúť aj po tom, čo vodič hmlou prejde.
Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová vodičom vysvetľuje, že správna jazda v hmle by mala vyzerať tak, že vodič zníži rýchlosť a zvýši svoju viditeľnosť medzi ostatnými účastníkmi cestnej premávky. „Zapnúť hmlové svetlá počas jazdy v kolónach stačí prvý a posledný v rade, aby neboli oslepení ďalší vodiči,“ upozorňuje.
V prípade nedodržania týchto pravidiel je hrozbou pokuta. Podľa Bardyovej hrozí v prípade použitia hmloviek v čase, keď nie je hmla či husté sneženie a dážď. V blokovom konaní môže táto pokuta dosahovať výšku až 50 eur.
Stríž na záver dodáva, že počas dažďa a počas dňa nesmie byť na aute zapnuté len denné svietenie. Vodiči by nemali zabúdať na plnohodnotné stretávacie svetlá, pretože pri nich svietia aj zadné svetlomety.
Obrovský zlozvyk
Na správne požívanie hmlových svetiel na sociálnej sieti upozorňovala aj Polícia Slovenskej republiky.
„Hmlovky treba rozsvietiť za hmly, sneženia alebo hustého dažďa, kedy vodič nie je schopný bezpečne rozoznať iné vozidlá a musí náhle znížiť rýchlosť,“ poučujú policajti v príspevku.
Poukazujú aj na zadnú hmlovku, ktorú by mali vodiči zapínať len v niektorých situáciách. „Ak je hmla naozaj hustá a za vami nevidíte v diaľke žiadne auto, až vtedy zapnite zadnú hmlovku. Obzvlášť, ak idete pomalšie, tak predídete tomu, aby do vás niekto vo vysokej rýchlosti zozadu narazil,“ píše sa v príspevku.
Diaľkové ti nepomôžu
Policajti pripomínajú, že keď vodič v spätnom zrkadle uvidí približujúce sa auto, môže zadnú hmlovku pokojne vypnúť. „V kolóne za sebou idúcich áut plne postačuje, aby malo hmlovku zapnuté posledné auto,“ uzavreli.
Naopak, policajti neodporúčajú zapínať v hustej hmle diaľkové svetlá. Ich lúč totiž svieti veľmi silno a takmer vodorovne, čo môže spôsobiť, že vodič uvidí ešte menej ako bez nich.
Nezabúdaj na kvalitné pneumatiky
Dobrým nápadom by bolo aj zájsť svojho „tátoša“ prezuť. Odporúča to Vladimír Guštafik zo spoločnosti Business Lease, ktorého cituje agentúra TASR.
„Zimné pneumatiky vďaka hlbšiemu dezénu lepšie držia v prípade zasneženej vozovky smer a vďaka mäkšej zmesi pneumatík lepšie priľnú k vozovke aj v prípade nízkych teplôt alebo zľadovatenému povrchu. Tým majú v zimných podmienkach výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu auto lepšie udržať na ceste,“ pripomenul.
Pokiaľ vodič jazdí na starších zimných pneumatikách, spoločnosť odporúča skontrolovať, či nemajú praskliny a iné poškodenia, ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody. Guštafik dodal, že treba skontrolovať aj funkčnosť a správne nastavenie sklonu svetiel, vrátane hmloviek.
Rovnako dôležité je aj predvídať správanie ostatných vodičov. Základom sú rýchle a správne reakcie, koncentrácia a defenzívna jazda. „Brzdné dráhy sú v sychravom počasí, na mokrej či primrznutej vozovke výrazne dlhšie ako bežne. Preto je potrebné viac predvídať, znížiť rýchlosť, nechávať si väčšie odstupy od vozidiel pred vami, aby ste mali na brzdenie viac priestoru,“ radí Guštafik.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: tvnoviny.sk, Polícia Slovenskej republiky, TASR