Začínal s inzerátmi v teletexte, dnes vlastní celoslovenskú sieť predajní a e-shop s miliónovými obratmi

  • Milan Kovalančík študoval lesníctvo, ale skončil ako úspešný podnikateľ s elektronikou
  • Gro obchodu tvoria nové aj použité mobily, ktoré firma opravuje a dáva znovu do ponuky
  • Vďaka vzdelaniu majiteľa je v hľadáčiku spoločnosti aj ekológia
mobilonline ilutrak
TECHBOX/Peter Frolo a Mobilonline
  • Milan Kovalančík študoval lesníctvo, ale skončil ako úspešný podnikateľ s elektronikou
  • Gro obchodu tvoria nové aj použité mobily, ktoré firma opravuje a dáva znovu do ponuky
  • Vďaka vzdelaniu majiteľa je v hľadáčiku spoločnosti aj ekológia

Dobre známa firma Mobilonline sa z malého projektu vypracovala na veľkú špecializovanú sieť predajní mobilných telefónov na Slovensku.

Od vzniku prvého kamenného obchodu v roku 2001 prešla dlhú cestu a dnes ráta tržby v miliónoch. 

Kľúčovým biznisom jednej z prvých slovenských tech firiem je predaj nových smartfónov, no v ponuke sú stálicami aj použité telefóny. Mobilonline sa okrem toho orientuje aj na ochranné sklá, kryty, nabíjačky, reproduktory či iné príslušenstvo k mobilom. Ponúka aj servis či doplnkové služby. 

Z pouličného predajcu sa stal majiteľ siete obchodov

Štúdium aplikovanej zoológie a poľovníctva Milana Kovalančíka predurčovalo na prácu lesníka. Popri štúdiu si však privyrábal predajom batérií do mobilov cez teletext.

Túžba mať niečo vlastné vyhrala a mobilné telefóny sa v tom čase zdali byť dobrou voľbou, preto si počas posledného ročníka založil živnosť a otvoril prvý obchod, ktorý vykupoval a predával mobily. Najprv ich mal len šesť, dnes sú ich tisíce.

zdroj: Mobilonline - Boxy na prepravu tovaru.

Prvú prevádzku si mohol Milan Kovalančík dovoliť vďaka peniazom z poistky, ktorú mal od rodičov. Okrem toho mu prispela aj babka. Rodičom však svoje plány prezradil až vtedy, keď bola prvá prevádzka otvorená.

Trh s mobilnými telefónmi stále rástol a pridal sa aj internet. Kovalančík preto investoval do internetovej kaviarne, o ktorej prevádzku sa starala manželka Tatiana. Po čase sa však rozhodli sústrediť sa len na jeden hlavný biznis. Vybrali si mobily a príslušenstvo k nim.

Až do roku 2009 mala firma len tri predajne, vo Zvolene, v Lučenci a Banskej Bystrici. Nasledovalo rozhodnutie, či pokračovať v podnikaní v malom, alebo začať rásť. Milan Kovalančík sa rozhodol pre druhú možnosť a postupne Mobilonline rozšíril do celého Slovenska.

V súčasnosti tvorí Mobilonline e-shop a sieť viac ako 50 kamenných predajní

Otvorenie predajne vždy sprevádza analýza okolia a jeho možností, čo zahŕňa napríklad frekvenciu ľudí, ktorí prechádzajú pred priestorom predajne každý deň. Práve preto sú pre Mobilonline lákavé obchodné centrá, kde má firma viacero prevádzok.

Predajne sú zároveň bodmi pre osobný odber objednávok z e-shopu, ktorý nedávno prešiel redizajnom a ponúka viac ako 15 000 produktov. Redizajn e-shopu sprevádzal aj celkový rebranding firmy. 

Spoločnosť má rozbehnutú spoluprácu so Samsungom či mobilným operátorom 4ka. Predáva jeho SIM karty a paušály novým zákazníkom.

Úlohy si manželia vo firme rozdelili podľa toho, čo im ide najlepšie. Milan má na starosti nápady, víziu a stará sa o riadenie sekcie obchodu a marketingu. Manželka Tatiana je zase výkonnou riaditeľkou.

Recykláciu má firma v DNA

Vzhľadom na vzdelanie a zmýšľanie Milana Kovalančíka sa firma uberá aj iným smerom, ako len za naháňaním ziskov. V podnikaní je dnes dôležitý aj sociálny či ekologický aspekt, na ktoré Mobilonline kladie veľký dôraz.

Ročne firma vykúpi cez 6 000 nových a použitých telefónov, ktoré opravuje a dáva znovu do predaja. Na opravu firma používa nové diely a poškodené zodpovedne recykluje, teda nedostávajú sa do prírody. 

zdroj: Mobilonline – Firma sa rozhodla pre ekologické riešenia.

Firma zaviedla viacero pravidiel, ktoré prispievajú k ekologickejšiemu fungovaniu celého biznisu:

  • V centrále spoločnosti zakázali mikroténové vrecká a recyklujú až 70 % odpadu.
  • Zákazníkom sa zasielajú výhradne elektronické faktúry, čím firma ušetrí 5 ton kancelárskeho papiera ročne.
  • Namiesto používania kartónových škatúľ na presúvanie tovaru investoval Mobilonline do opakovane použiteľných eko boxov, vďaka ktorým ušetrí 18 000 kartónových krabíc ročne. Väčšie balíky sa posielajú zákazníkom len v použitom balení od dodávateľov.
  • Postupne sa zaraďujú do predaja kompostovateľné produkty (napríklad zero waste kryty na mobil) a dodávateľov inšpiruje k tomu, aby svoj tovar balili do recyklovaných balení bez zbytočných plastov.
  • Každá predajňa je bezplatným zberným miestom drobného elektroodpadu, mobilných telefónov, tabletov, smart hodiniek, fitness náramkov, obalov a krytov na mobil.

Navyše, za každý použitý a poškodený mobil, ktorý spoločnosť vykúpi, venuje 1 euro občianskemu združeniu Sadíme stromy na výsadbu nových stromčekov. Počas pandémie daroval Mobilonline použité telefóny sociálne slabším rodinám, aby mali deti prístup k vyučovaniu na diaľku.

Vnútro centrály je ako z magazínu o interiérovom dizajne 

Recyklovať sa firma rozhodla aj pri budovaní novej centrály. Odkúpila a zrekonštruovala chátrajúcu historickú budovu Smaltovne v centre Lučenca.

Z budovy s veľkým potenciálom vznikol súčasný dizajnový office, ktorý získal ocenenie Office Roka 2020 a bol nominovaný aj na prestížnu architektonickú cenu CE ZA AR 2020.

zdroj: GutGut/Mobilonline – Pohľad na novú centrálu zvonku.

„Hlavná časť budovy je momentálne našou centrálou a sídlom. Zo zvyšných priestorov vzniklo kreatívne coworkingové centrum a nádherné kancelárie, ktoré teraz prenajímame,“ vysvetľuje Kovalančík.

zdroj: Mobilonline – Nová centrála má viacero poschodí, ale priestor zostáva otvorený a moderný.

zdroj: GutGut/Mobilonline – Kancelárie od seba oddeľuje otvorená stena so sklenenými prvkami.

zdroj: GutGut/Mobilonline – Na streche sa nachádza terasa prístupná všetkým zamestnancov a návštevám.

Časť budovy sa stále rekonštruuje na inšpiratívne byty s dlhodobým aj krátkodobým prenájmom.

Kto zapadne do tímu, má v Mobilonline sľubnú budúcnosť

Do svojho tímu hľadá Mobilonline ľudí, ktorí sú priateľskí a hlavne čestní. Predajcovia v kamenných obchodoch musia ovládať manuál, prechádzajú pravidelnými testami a predajne navštevujú aj mystery shopperi, ktorí testujú kvalitu servisu a nápomocnosť personálu.

Keďže sloganom Mobilonline je „Radi poradíme“, príjemný zážitok zákazníkov spojený s personálom je pre firmu veľmi dôležitý. Na oplátku zamestnanci dostávajú šancu posúvať sa v kariérnom rebríčku ďalej – napríklad z predajcu sa môže stať manažér a z rádového zamestnanca v sklade vedúci.

zdroj: Facebook/mobilonline – Firemný teambuilding.

Momentálne Mobilonline prevádzkuje e-shop aj v Maďarsku a ďalšie rozširovanie sa dá očakávať, keďže firma je nastavená na stály rast a namiesto obratu v desiatkach miliónov chce dosiahnuť hranicu stovky miliónov eur.  

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech