Záhadná firma s tržbami 380 miliónov eur dlhuje štátu 2,5 milióna. Finančná správa potvrdila začatie konania

  • Z dopravného „fantóma“ k strate a daňovým nedoplatkom
  • Prípad Rascon Europe central už rieši aj Finančná správa
kamionista
  • Z dopravného „fantóma“ k strate a daňovým nedoplatkom
  • Prípad Rascon Europe central už rieši aj Finančná správa
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Na jeseň 2023 meno Good roads, s. r. o., vyvolalo v slovenskej dopravnej brandži zmes údivu a nedôvery. Malá firma z Kravian nad Dunajom, ktorú nepoznali ani skúsení hráči na trhu, dokázala vykázať obrat 381 miliónov eur a zaradiť sa medzi najväčšie dopravné spoločnosti na Slovensku.

Konkurencia ju však nikdy nevidela na cestách, profesijné združenia o nej nevedeli a kontaktovať jej vedenie bolo takmer nemožné.

Dnes, o dva roky neskôr, má tento príbeh nové, oveľa dramatickejšie pokračovanie. Good roads už pod týmto menom neexistuje – premenovala sa na Rascon Europe central, zmenila vlastnícku aj manažérsku štruktúru, sídlo a v roku 2024 sa prepadla do hlbokej straty.

Firma Rascon Europe central, s. r. o., ktorá má aktuálne sídlo na Tolstého ulici v bratislavskom Starom Meste a patrí americkej spoločnosti RASCON CORPORATION LLC so sídlom v štáte Delaware, má podľa Finančnej správy na zozname aj daňový nedoplatok.

trzby-rascon-europe-central-s-r-o
zdroj: Finstat

Podľa údajov Finstatu, ktorý vychádza z oficiálneho zoznamu daňových dlžníkov Finančnej správy k 30. júnu 2025, má Rascon Europe Central vedený daňový nedoplatok vo výške 2 520 924 eur. 

zisk-rascon-europe-central-s-r-o
zdroj: Finstat

Z multimiliónového zisku do straty

Podľa údajov Finstatu spoločnosť Rascon Europe central (pôvodne Good roads) zaznamenala v roku 2024 tržby 382,9 milióna eur. Ide o pokles o 6 % oproti predchádzajúcemu roku, no ešte väčší údiv spôsobil prepad hospodárskeho výsledku. Kým v roku 2023 firma skončila so ziskom 3,395 milióna eur, o rok neskôr vykázala stratu 16,24 milióna eur.

Pavol Suďa, hlavný analytik a riaditeľ forenzných analýz vo Finstat-e, považuje túto zmenu za logické pokračovanie série varovných signálov, ktoré sa okolo firmy objavovali už skôr.

„Keď na jeseň vyskočil daňový dlh, bol to prvý vážny red flag mimo toho, ako firmu vnímalo konkurenčné prostredie,“ prezradil pre Startitup.

Upozornil tiež, že už v minulosti pôsobilo mimoriadne neobvykle, že konkurenti firmu nepoznali, hoci údajne zamestnávala 3 500 ľudí a prevádzkovala nákladnú cestnú prepravu. „Takú firmu by na cestách bolo vidno, ako je to napríklad so spoločnosťou STD Donivo,“ pripomína.

Reťazec červených vlajok

Suďa mapuje sériu krokov, ktoré nasledovali po objavení daňového nedoplatku. Najprv prišla zmena obchodného názvu z Good roads na Rascon Europe central, potom presťahovanie sídla na virtuálnu adresu. Konateľom sa stal cudzí štátny príslušník a vlastníkom subjekt registrovaný v daňovom raji v USA.

„Daňový raj v tomto konkrétnom prípade vnímam skôr ako snahu o definitívne zakrytie skutočného vlastníckeho pozadia. Samozrejme, ani pranie špinavých peňazí nemožno vylúčiť, ale máme príliš málo informácií na to, aby sme mohli na túto tému seriózne špekulovať,“ dodáva.

Objavili sa aj neoverené hypotézy o možnom krytí zo strany spravodajskej služby, no podľa Suďu sa ich nepodarilo hodnoverne potvrdiť.

Potvrdili daňový nedoplatok

Finančná správa pre Startitup potvrdila, že eviduje voči Rascon Europe central daňové nedoplatky. „Vymáhanie nedoplatkov je realizované výlučne zákonom stanovenými spôsobmi daňovej exekúcie,“ uviedla Lucia Verchovodková, riaditeľka odboru komunikácie.

Podrobnosti k výške či štruktúre dlhu odmietla s odkazom na daňové tajomstvo. Zdôraznila však, že postup daňových exekútorov musí vždy zohľadňovať fiškálne záujmy štátu, zásady zákonnosti, hospodárnosti a efektivity a že spôsob vymáhania závisí od existencie postihnuteľného majetku dlžníka.

Izolovaná aj v roku 2025

Ani po rebrandingu sa firma nezaradila medzi členov kľúčových profesijných organizácií. Zväz zasielateľstva a logistiky SR nám potvrdil, že Rascon Europe nikdy nebola jeho členom a ani o členstvo neprejavila záujem.

To podľa odborníkov len potvrdzuje izolovaný spôsob fungovania, ktorý bol pre Good roads typický už v minulosti – mimo verejných databáz kontaktov, mimo profesijných združení, mimo dohľadu konkurencie.

Zatiaľ čo v roku 2023 sa novinári pri snahe o kontaktovanie vedenia firmy dostali len po plot nenápadného areálu v Kravanoch nad Dunajom, dnes je situácia ešte komplikovanejšia. Sídlo je len virtuálne, majiteľ sa nachádza v USA, konateľom je cudzinec.

Podľa Suďu by preverenie odvádzania odvodov Sociálnou poisťovňou mohlo napovedať, či sú deklarované počty zamestnancov reálne. „Ak by Sociálna poisťovňa aspoň naznačila, že počty nezodpovedajú platbám odvodov, dalo by sa špekulovať o tom, čo táto firma vlastne kryje,“ hovorí. 

Varovanie pre trh

Pre Jána Ivančíka z Transparency International Slovensko je tento prípad jasným signálom, že nie všetko, čo v štatistikách vyzerá ako úspech, ním aj je.

„Slovensko je dosť malý trh na to, aby veľkí hráči nepoznali firmu, ktorá podľa vykázaných čísel patrí medzi najväčších,“ upozornil už v minulosti.

Zároveň pripomína podobnosť s prípadom spoločnosti Brigádnici, ktorá počas pandémie získala vysoké štátne dotácie na zamestnanosť, no konkurencia ju nepoznala v takom rozsahu, ako vykazovala.

Nepomer medzi tržbami a infraštruktúrou

Deklarované tržby Rascon Europe central by podľa odborníkov vyžadovali obrovské materiálne a logistické zázemie – stovky až tisíce kamiónov, rozsiahle servisné zázemie a silnú personálnu základňu. Historické údaje z čias Good roads však ukazujú, že firma disponovala len 11 vozidlami s hmotnosťou nad 3,5 tony.

V porovnaní s etablovanými hráčmi, ktorí pri nižších tržbách prevádzkujú stovky až tisíce vozidiel, pôsobí tento rozdiel ako zásadná anomália. Z hľadiska logistiky je totiž takmer nemožné realizovať prepravu tovaru v hodnote stoviek miliónov eur bez adekvátnej dopravnej kapacity.

Príbeh, ktorý sa nekončí

Rascon Europe central dnes zostáva pre slovenský biznis jednou z najväčších záhad. Tržby blížiace sa k štyristo miliónom eur, dramatický prepad do straty, daňové nedoplatky, vlastnícka štruktúra ukrytá za subjektom v USA a absencia akejkoľvek viditeľnosti v odvetví – to všetko sú fakty, ktoré by v inej krajine pravdepodobne spustili hlbšie vyšetrovanie.

Kým sa neobjavia nové dáta, zostáva tento prípad otvorenou otázkou o transparentnosti, dôveryhodnosti a schopnosti slovenského systému odhaliť, čo sa skrýva za číslami v účtovných závierkach.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá