Zahraniční Slováci prileteli kvôli voľbám späť do krajiny v rekordnom počte. Na letenky minuli aj tisíce eur

  • Na prvý prezidentský volebný víkend si kúpilo spiatočnú letenku zo zahraničia do Bratislavy alebo Viedne až o 94 % viac ľudí, ako tomu bolo v rovnakom časovom období roka 2018
  • Vyplýva to zo štatistík cestovnej kancelárie Pelikán, najväčšieho slovenského predajcu leteniek
zdroj: unsplash.com
  • Na prvý prezidentský volebný víkend si kúpilo spiatočnú letenku zo zahraničia do Bratislavy alebo Viedne až o 94 % viac ľudí, ako tomu bolo v rovnakom časovom období roka 2018
  • Vyplýva to zo štatistík cestovnej kancelárie Pelikán, najväčšieho slovenského predajcu leteniek

V prezidentských voľbách sa nedá voliť zo zahraničia a táto skutočnosť sa odrazila nielen na zástupoch voličov pred volebnými miestnosťami v pohraničných oblastiach. Skvelým príkladom boli Kúty, jedna z prvých zastávok mnohých Slovákov na ceste z Českej republiky.

Je však viac než pravdepodobné, že zahraniční Slováci boli ochotní za svoj hlas v prezidentských voľbách zaplatiť omnoho viac než niekoľko desiatok eur za vlak, autobus alebo pohonné hmoty.

zdroj: unsplash.com

Predaj spiatočných leteniek s odletom do Bratislavy či Viedne niekoľko dní pred prvým kolom prezidentských volieb a návratom do cudziny pár dní po ňom stúpol v porovnaní s rovnakým časovým no nevolebným obdobím roka 2018 až o 94 percent.

Návrat len na „otočku“

Najfrekventovanejšími zahraničnými destináciami, z ktorých sa na volebný víkend do Bratislavy a Viedne lietalo na otočku najčastejšie, boli Švajčiarsko, Španielsko, Spojené kráľovstvo, Holandsko a Francúzsko. Všetko krajiny, v ktorý pracuje alebo študuje  značné množstvo Slovákov.

Tento fenomén sa dá podľa cestovnej kancelárie Pelikán najlepšie vysvetliť práve záujmom Slovákov pracujúcich za našimi hranicami o prezidentské voľby.

zdroj: unsplash.com

„Viac než 90-percentný nárast obojsmerných letov zo zahraničia do Bratislavy a Viedne je naozaj nevídaný a iné vysvetlenie neexistuje,“ ozrejmil Jozef Rybár, PR Manager cestovnej kancelárie Pelikán.

Zároveň dodal, že i po odfiltrovaní iných možných faktorov, ktorými sú najmä celkový rast počtu cestujúcich v leteckej doprave, zavádzanie nových leteckých spojení či rôzne výpredajové akcie leteckých spoločností sa rozprávame o raste v desiatkach percent. Záujem Slovákov o krátkodobý návrat domov počas prvého kola prezidentských volieb tak bol naozaj enormný.

Nielen low-costové letenky 

Medzi destináciami, ktoré ovplyvnili spomínaný 94-percentný nárast predaja takýchto leteniek najviac, sa objavili i Spojené štáty Americké či dokonca Hongkong, z ktorých vedia byť letenky na presné obdobie pomerne drahé. „V extrémnych prípadoch, kedy si ľudia letenky kupujú na poslednú chvíľu, sa môžeme rozprávať o sumách v stovkách eur či niekoľkých tisícoch,“ uzavrel Rybár.

Tlak na politikov

„Ak k tomu pridáme práve fakt, že v prezidentských voľbách Slováci nemôžu voliť zo zahraničia, je viac než logické, že tí z nich, ktorí si svoju občiansku povinnosť splniť chcú, plánujú návrat práve v čase volieb,“ dodal Rybár s tým, že svoju volebné právo podľa počtu dní strávených na Slovensku asi často spájajú s dovolenkou, alebo návštevou rodiny či známych.

zdroj: pixabay.com

Podľa neho bude tiež veľmi zaujímavé sledovať tento trend o necelé dva týždne, kedy sa uskutoční druhé kolo volieb. V ňom sa stretnú Zuzana Čaputová a Maroš Šefčovič.

„I vzhľadom na volebnú účasť v prvom kole, ktorú viacerí odborníci označili za nadpriemernú, bude zaujímavé sledovať, či sú angažovaní zahraniční Slováci ochotní investovať značné množstvo financií do leteniek opäť. Alebo či si peniaze napríklad odložili na druhé kolo,“ povedal Rybár. Tiež si myslí, že ide o ďalší signál politikom, aby voľbu zo zahraničia umožnili i pri výbere prezidenta.