Zákaz spaľovacích motorov zmietli zo stola. Rok 2035 nemusí znamenať koniec benzínu a nafty

  • Plánovaný zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 už nemusí platiť v pôvodnej podobe
  • Európska komisia pripravuje úpravu pravidiel
urn_binary_dpa_com_20090101_250821_935_781829_FILED153736
  • Plánovaný zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 už nemusí platiť v pôvodnej podobe
  • Európska komisia pripravuje úpravu pravidiel
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Európska únia sa chystá prehodnotiť jeden zo svojich najambicióznejších klimatických záväzkov. Úplný zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035, ktorý bol doteraz považovaný za pevný pilier Európskeho zeleného dohovoru, má byť zmiernený.

Podľa denníka The Guardian by Európska komisia mala túto zmenu oficiálne oznámiť v Štrasburgu, pričom už teraz vyvoláva silné reakcie politikov, priemyslu aj environmentálnych organizácií.

Zmena pravidiel pre rok 2035

Platná legislatíva, schválená pred dvoma rokmi, stanovila, že všetky nové autá uvedené na trh od roku 2035 musia mať nulové emisie CO₂. To by znamenalo koniec spaľovacích motorov aj hybridov. Tento rámec však podľa predsedu frakcie Európskej ľudovej strany Manfreda Webera čaká zásadná úprava. „Technologický zákaz spaľovacích motorov je zo stola,“ povedal pre nemecký denník Bild.

Podľa Webera by sa cieľ nemal viazať na konkrétnu technológiu, ale na emisie. Po novom by výrobcovia museli dosiahnuť 90-percentné zníženie emisií CO₂ pri flotile nových vozidiel, nie úplnú nulu. To by otvorilo cestu najmä pre ďalší vývoj hybridných áut.

Politická a priemyselná podpora

Zmiernenie zákazu podporuje aj nový nemecký kancelár Friedrich Merz. „Realita je taká, že milióny áut so spaľovacím motorom budú jazdiť po cestách aj v rokoch 2035, 2040 či 2050,“ uviedol. Podobný postoj zaujíma talianska premiérka Giorgia Meloniová, ako aj veľká časť automobilového priemyslu.

Podľa Webera má úprava pravidiel chrániť desiatky tisíc pracovných miest v európskom automobilovom sektore a vyslať signál stability výrobcom, ktorí čelia silnej konkurencii z Číny.

Ostrá kritika ekologických organizácií

Environmentálne kampane reagovali na správy o zmene mimoriadne kriticky. Colin Walker z Energy and Climate Intelligence Unit varoval, že ak sa zákaz oslabí, „milióny európskych rodín zostanú dlhšie odkázané na špinavšie a drahšie benzínové autá“. Podľa neho by zachovanie hybridov len oddialilo nevyhnutný prechod na elektromobilitu.

Zaujímavé je, že ani samotní výrobcovia áut nie sú jednotní. Značky ako Volvo či Polestar upozorňujú, že zmena pravidiel môže zvýhodniť čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí už dnes dominujú trhu.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: Guardian, Bild

Najnovšie videá

Trendové videá