Železnice ohlásili hromadné prepúšťanie. Ohrozených je 305 zamestnancov, časť z nich sa ešte môže zachrániť

  • Železnice potvrdili prepúšťanie stoviek zamestnancov
  • Časť z nich si však môže svoju prácu udržať
  • Dostanú ponuku na nové miesto priamo v podniku
ŽSR
  • Železnice potvrdili prepúšťanie stoviek zamestnancov
  • Časť z nich si však môže svoju prácu udržať
  • Dostanú ponuku na nové miesto priamo v podniku
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Najväčší štátny zamestnávateľ – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) – oficiálne vstupuje do fázy hromadného prepúšťania. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny potvrdilo pre Aktuality.sk, že k 31. júlu 2025 železnice nahlásili prepúšťanie 305 zamestnancov v oblasti „Vedľajšie činnosti v pozemnej doprave“. Ešte v júli pritom podnik pre Startitup.sk hovoril len o tom, že hromadné prepúšťanie len zvažuje a analyzuje.

Ostrý nástup Ivana Bednárika

Len pred niekoľkými týždňami došlo vo vedení ŽSR k zásadnej zmene. Doterajší generálny riaditeľ Alexander Sako odstúpil z osobných dôvodov a nahradil ho skúsený dopravný manažér Ivan Bednárik. Ten v minulosti šéfoval Českým dráham a pôsobil aj ako poradca Saka a ministra dopravy Jozefa Ráža.

Bednárik po nástupe pre médiá uviedol: „Zmeny, ktorými aktuálne železnice prechádzajú, rozhodne vnímam ako evolučné a spravím všetko pre to, aby sa ŽSR zaradili medzi úspešných a moderných správcov infraštruktúry.“

Ako pre Startitup.sk potvrdila hovorkyňa ŽSR Petra Lániková ešte v júli 2025: „Vážne sa zaoberáme možnosťou spustenia režimu hromadného prepúšťania. Nevieme momentálne potvrdiť rozsah či konkretizovať presné počty alebo časový harmonogram, keďže si musíme najprv splniť povinnosti vyplývajúce zo Zákonníka práce, ako aj kolektívnej zmluvy.“

Ohrozených je 305 miest 

Podľa Aktuality.sk bola optimalizácia identifikovaná naprieč celou štruktúrou spoločnosti – od riadiacich a vedúcich funkcií, cez administratívu až po prevádzkových zamestnancov.

Podpredseda Odborového združenia železničiarov Peter Hoffman pre Aktuality.sk uviedol, že aj keď je oficiálne ohrozených vyše 300 pracovných miest, väčšina zamestnancov môže dostať ponuku náhradnej práce v rámci podniku. ŽSR má dostatok neobsadených miest, na ktoré by bolo možné ľudí presunúť, ak splnia kvalifikačné a zdravotné požiadavky.

Ešte v apríli tohto roku bývalý riaditeľ Sako odhadoval, že zmeny môžu zasiahnuť 500 až 1 000 pracovníkov, najmä na nadbytočných administratívnych postoch. V hre sú však podľa neoficiálnych informácií dve vlny – prvá v auguste, druhá v septembri.

Napätie s odbormi pretrváva

Ako uviedol predseda odborového združenia OZZ GR Marián Pipíš, situácia na železniciach je paradoxná: „Je pravda, že máme príliš veľa ľudí, no na druhej strane aj málo ľudí.“ Administratívu by bolo možné nahradiť z trhu práce, no odborníkov v teréne je nedostatok.

Odbory vyhlásili štrajkovú pohotovosť už v júni pre neúspešné kolektívne vyjednávanie o platoch na rok 2025. ŽSR pre Startitup.sk reagovali, že rešpektujú právo na štrajkovú pohotovosť, ktorá však podľa nich trvá od roku 2018, a cestujúca verejnosť jej dôsledky zatiaľ nepocítila.

Prečo sa škrtá a či sú porovnania férové

Jedným z argumentov pre redukciu je údajná prezamestnanosť. Podľa Rastislava Farkaša z Útvaru hodnoty za peniaze má Slovensko oproti Maďarsku o 30 % viac pracovníkov na železniciach a oproti Česku až o 70 % viac.

Odbory tento pohľad spochybňujú. Peter Hoffman pripomenul, že bez zohľadnenia úrovne digitalizácie, infraštruktúry a automatizácie je takéto porovnanie zavádzajúce.

Posledné hromadné prepúšťanie v ŽSR sa uskutočnilo v rokoch 2010 až 2012 počas hospodárskej krízy, keď zaniklo 2 700 pracovných miest. Väčšina zamestnancov vtedy odišla dohodou alebo do predčasného dôchodku.

Balíky benefitov a mzda v ŽSR

Aj napriek aktuálnej situácii zostávajú ŽSR pre mnohých zamestnancov lákavým zamestnávateľom. Spoločnosť ponúka znížený týždenný fond pracovného času na 36 hodín pre vybrané prevádzkové profesie bez zníženia mzdy a rôzne formy pracovného režimu – od turnusovej práce po pružný pracovný čas.

Nad rámec Zákonníka práce poskytuje platené voľno na vyšetrenia, sprevádzanie rodinných príslušníkov či pre osamelých rodičov. V prípade PN vypláca počas prvých desiatich dní dennú náhradu vo výške 60 % vymeriavacieho základu a pre niektoré profesie ponúka rekondičné pobyty, psychologické poradenstvo či pravidelné lekárske prehliadky.

Zamestnanci môžu získať vernostné odmeny pri jubileách, pracovných výročiach alebo odchode do dôchodku, príspevky na stravovanie, občerstvenie pri práci v extrémnych podmienkach a rôzne sociálne príspevky – napríklad na rekreáciu, regeneráciu, pri dlhodobej práceneschopnosti či ťaživej rodinnej situácii. ŽSR tiež prispieva na doplnkové dôchodkové sporenie, životné poistenie, cestovné výhody pre zamestnancov a ich rodiny, a pri vybraných profesiách aj na ubytovanie alebo splátky hypotéky. Zamestnancom garantuje každoročný nárast mzdy, pracovnú zmluvu na dobu neurčitú a možnosť celoživotného odborného vzdelávania.

Pre lepšiu predstavu o platoch v Železniciach Slovenskej republiky možno uviesť aktuálne otvorené pozície aj s ponúkaným mzdovým ohodnotením. Napríklad inšpektor bezpečnosti železničnej dopravy vo Zvolene má základnú tarifnú mzdu 1 540 eur, ku ktorej sa môžu pripočítať prémie, čím sa celková hrubá mesačná mzda pohybuje v rozmedzí od 1 540 do 1 717 eur. Bezpečnostný technik – inšpektor BOZP v tej istej lokalite má základ 1 482 eur, pričom s prémiami sa dostane na 1 706 eur mesačne.

Technik požiarnej ochrany v Topoľčanoch má ponúkanú mzdu od 1 424 do 1 695 eur podľa skúseností a výkonnosti. Pre porovnanie, návestný majster v Prešove začína na 1 309 eur mesačne, pričom po získaní odbornej spôsobilosti a započítaní príplatkov môže dosiahnuť približne 1 450 eur.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Aktuality.sk, archív Startitup.sk, ŽSR

Najnovšie videá

Trendové videá