Železničný uzol v Žiline finišuje: Stavbu za takmer 400 miliónov dokončia ešte tento rok

  • Na výstavbu železničného uzla v Žiline išlo zatiaľ 330 miliónov eur
  • Celkové náklady sú 392 miliónov, hotovo má byť koncom roka 2025
železnice
  • Na výstavbu železničného uzla v Žiline išlo zatiaľ 330 miliónov eur
  • Celkové náklady sú 392 miliónov, hotovo má byť koncom roka 2025
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Na stavbe železničného uzla v Žiline preinvestovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zatiaľ 330 miliónov eur. Celková zazmluvnená hodnota diela je 392 miliónov eur. Na utorkovom tlačovom brífingu po kontrolnom dni na stavbe o tom informoval generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik. Potvrdil, že stavba by mala byť realizátorom odovzdaná do užívania v priebehu decembra 2025. Informuje TASR. 

„So stavbou sme v omeškaní oproti pôvodnému plánu približne o 340 dní. Omeškanie spôsobilo predovšetkým geologické podložie. Pevne však verím, že zhotoviteľ nám stavbu odovzdá do užívania na konci tohto roka. Budúci rok nás čaká prepnutie trakčnej sústavy z jednosmernej na striedavú, čo je však vec, ktorá sa nedotkne ani cestujúcich a ani obyvateľov Žiliny,“ uviedol Bednárik.

Uľahčenie presunov počas šampionátu 

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) poznamenal, že stavba je pod drobnohľadom aj v súvislosti s blížiacim sa futbalovým európskym šampionátom do 21 rokov, keďže žilinský futbalový štadión bezprostredne susedí so stavbou.

Sľúbili sme, že sa nám podarí dokončiť podchody, ktoré budú potrebné na presun fanúšikov, či už zo štadióna, alebo na štadión. S radosťou môžem konštatovať, že v stredu (4. 6.) sa podchod na Kysuckej ulici pre peších spúšťa do prevádzky, pričom podchod na železničnej stanici už v prevádzke je,“ podotkol Ráž.

Spomenutý podchod na Kysuckej ulici je uzavretý pre motoristov už viac ako 30 mesiacov a sprístupnia ho iba pre peších. „O dva – tri mesiace ho otvoríme pre motoristov. Zvyšujeme v ňom prejazdnú kapacitu a budú v ňom štyri jazdné pruhy namiesto doterajších dvoch,“ upozornil generálny riaditeľ ŽSR.

Stavba železničného uzla Žilina má dĺžku asi 14 kilometrov v smere východ – západ a 2,3 kilometra v smere sever – juh. Projekt financujú z eurofondov. Pôvodná hodnota zákazky bola vyše 320 miliónov eur. Zmluvu o dielo podpísali v novembri 2020. Modernizáciu železnice zabezpečuje Združenie Pod Dubňom na čele so spoločnosťou Strabag.

Modernizácia napreduje podľa plánu

Ako ešte v apríli tohto roku informoval portál SITA, rozsiahla modernizácia železničného uzla v Žiline napreduje v súlade s harmonogramom a mení tvár mesta i regiónu. Ide o najväčšiu rekonštrukciu železničnej infraštruktúry v histórii tohto dôležitého dopravného bodu na severozápade Slovenska. Projekt so sebou prináša nielen technické vylepšenia, ale aj zvýšenie komfortu pre cestujúcich a efektívnejšie riadenie dopravy.

Rekonštrukčné práce zasiahli najprv tzv. párnu skupinu koľají, ktorá bola kompletne demontovaná a prestavaná. Od leta 2024 sa modernizuje aj nepárna skupina, pričom práce potrvajú až do decembra 2025. Na zabezpečenie plynulosti vlakovej dopravy vzniklo dočasné nástupište U, ktoré v súčasnosti slúži najmä pre rýchliky smerujúce do Bratislavy.

Zhotovitelia zároveň budujú nové nástupištia č. 1, 2, 5 a 6, vrátane konštrukcií pre ich zastrešenie. Práce pokračujú na železničnom spodku a zvršku, zakladajú sa protihlukové bariéry a prebieha obnova viacerých mostných objektov.

Kľúčovým bodom modernizácie je výstavba nového železničného mosta nad Kysuckou ulicou, ktorý je súčasťou trate do Rajca. Pod mostom vznikol nový podchod pre peších, ktorý sa od júna otvorí pre verejnosť z východnej strany.

Moderné riadenie a infraštruktúra pre cyklistov

Jedným z najvýznamnejších pokrokov je presun riadiacej technológie zo starého stavadla do novej budovy riadenia dopravy. Táto bude čoskoro odovzdaná do predčasného užívania. V Budatíne zároveň vyrastá cyklolávka ponad rieku Váh, ktorá spojí centrum Žiliny s trasou smerujúcou na Kysucké Nové Mesto.

V rámci projektu sa modernizujú aj pešie trasy. Nové podchody pribúdajú v Budatíne, pri Pošte aj na Uhoľnej ulici, kam bol predĺžený podchod z Národnej. V máji bude dokončený aj nový cestný nadjazd v Strážove, ktorý spojí Bratislavskú ulicu s priemyselnou zónou a záhradkárskou oblasťou.

Zvlášť významný bude aj nový nadjazd spájajúci Ulicu 1. mája s Ľavobrežnou, ktorého výstavba si vyžaduje náročné preložky inžinierskych sietí. Jeho realizácia sa začne po sprejazdnení podjazdu na Kysuckej ulici, s dokončením do konca roka 2026.

Budúcnosť: Striedavá trakcia a obnova výpravnej budovy

Od roku 2026 sa plánuje prechod celého uzla na modernú trakčnú sústavu 25 kV, ktorá zabezpečí vyššiu energetickú efektivitu. Zároveň sa pripravuje citlivá rekonštrukcia historickej výpravnej budovy železničnej stanice. Nová projektová dokumentácia bude vychádzať z architektonickej štúdie z roku 2024 a má za cieľ spojiť historický charakter objektu s modernými štandardmi služieb.

Kompletné ukončenie výluk a sprevádzkovanie všetkých koľají je naplánované na december 2025. Zvyšné stavebné objekty, vrátane výpravnej budovy a nového nadjazdu, budú hotové do konca roka 2026. Projekt modernizácie železničného uzla Žilina sa tak stáva jedným z najvýznamnejších impulzov pre zlepšenie dopravnej dostupnosti, bezpečnosti a kvality života v celom regióne.

Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: TASR, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá