Žiadna klíma a dobré pneu na predných kolesách: Mechanici vyvracajú mýty, s ktorými sa šoféri stretávajú v zime
- Stretol si sa s nimi aj ty?
- Ak áno, čítaj ďalej
- V tomto článku sa totiž pozrieme na to, prečo ide o mýty
- Stretol si sa s nimi aj ty?
- Ak áno, čítaj ďalej
- V tomto článku sa totiž pozrieme na to, prečo ide o mýty
Zima je ročným obdobím, ktoré by mnohí motoristi najradšej úplne zrušili. Veď komu sa chce každé ráno čistiť auto?
Okrem toho sa so zimou spájajú viaceré mýty, ktorým však aj dnes vodiči veria. V zime sa klimatizácia nepoužíva a pred jazdou by si mal aspoň 10 minút sedieť v naštartovanom aute. Stretol si sa s nimi aj ty? Ak áno, čítaj ďalej. V tomto článku sa totiž pozrieme na to, že ide skutočne o mýty.
Český portál Autojournal poukazuje na výrok, s ktorým sa vodiči stretávajú už dlhé roky. Kým vodič vyrazí na cesty, mal by zahriať motor. Medzitým môže napríklad očistiť vozidlo alebo okná. Mechanici sa však zhodujú na tom, že ekvivalentom môže byť zahriatie motora jazdou na nízkych otáčkach, aby sa olej v motore dostatočne rozohrial. V poslednej dobe sa zároveň takéto zahrievanie značne komplikuje.
Vodiči v Česku môžu za toto rozhodnutie dostať pokutu. Podľa portálu Autoviny.sk na Slovensku nedisponujeme zákonom, ktorý hovorí o povinnosti okamžitého vypnutia motora po zaparkovaní na parkovisku alebo pri ceste.
Ďalší mýtus je veľmi starý zvyk, no niektorí vodiči ho praktikujú aj v súčasnosti. Myslia si totiž, že najlepšia zmes do ostrekovačov je vyrobená doma a obsahuje lieh. Sú však na omyle, pretože sa veľmi rýchlo vyparuje. Ak ju vodiči používajú, hrozí im, že sa na čelnom skle objavia zamrznuté pruhy, ktoré značne obmedzujú viditeľnosť, čo zas môže viesť k dopravnej nehode.
Samozrejmosťou je aj mýtus, ktorý sa týka toho, že klimatizácia vo vozidle by sa mala púšťať iba počas letných mesiacov. Mechanici poukazujú na to, že aby správne fungoval celý systém, klimatizácia by mala byť spustená aj počas zimy. Nemusí byť zapnutá stále, stačí totiž, že tak bude niekoľkokrát mesačne aspoň na pár minút.
V prípade, že sa klimatizácia niekoľko mesiacov nepoužíva, počas jari nemusí fungovať správne. Spôsobuje to poškodenie kompresora. Podľa mechanikov každé piate auto, ktoré po zime príde do servisu, potrebuje v tejto oblasti zásah.
A čo pneumatiky v lepšom stave na predných kolesách?
Zimné pneumatiky sú počas aktuálnych mesiacov nesmierne dôležité. Ich kvalita totiž vplýva aj na brzdnú dráhu, v dôsledku čoho sa vodiči domnievajú, že pneumatiky v lepšom stave by mali byť na predných kolesách.
Podľa niektorých odborníkov sú však bezpečnejšou voľbou zadné kolesá. Tvrdia, že je jednoduchšie zvládnuť nedotáčavosť než prudkú pretáčavosť. Tiež uvádzajú, že kvalitné zadné pneumatiky dokážu stabilizovať jazdu v zákrutách a znížiť stratu kontroly nad zadnou nápravou. Ide tak o bezpečnejšie riešenie.
Vodiči by však mali myslieť na to, že ak chcú jazdiť bezpečne, pneumatiky v dobrom stave by mali byť na oboch hnacích nápravách.
Zimné pneumatiky sú na Slovensku povinnosťou
Ak sa vodiči rozhodnú povinnosť výmeny zimných pneumatík odignorovať, výrazne znížia svoju bezpečnosť, no aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Okrem toho však porušujú predpisy, čo môže mať taktiež nepríjemné následky.
Premio pneuservis totiž píše, že ak sa situácia „vyhrotí“, kontrolné orgány majú nárok na zastavenie vozidla a zakázanie ďalšej jazdy.
Povinnosť používať zimné pneumatiky na Slovensku stanovuje zákon č. 8/2009 o cestnej premávke od 15. novembra do 31. marca. Používať zimné pneumatiky je povinné v prípade, že vozovka je pokrytá súvislou vrstvou snehu, námrazy alebo ľadu.
Topspeed.sk však upozorňuje, že tento dátum platí pre motorové vozidla, ktoré spadajú do kategórií M2, M3, N2 a N3.
V tejto situácii musí vodič disponovať zimnými pneumatikami na všetkých nápravách. V prípade áut nad 3,5 ton musia byť zimné pneumatiky minimálne na jednej z hnacích náprav. Autobusy musia mať zimné pneumatiky na všetkých nápravách.
Ak sa vodič rozhodne tieto predpisy nerešpektovať, okrem zákazu ďalšej jazdy mu hrozí aj pokuta 60 eur.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Autojournal, Autoviny, Premio pneuservis, Topspeed