Životológia – Unikátny projekt mení život stredoškolákov a inovuje vzdelávanie

Marianna Mikešová / 21. novembra 2016 / Lifehacking

Je mnoho vecí, ktoré nás škola nenaučila. Možno ešte dnes vieme naspamäť odrapotať známe básne, historické dátumy a poučky. No čo praktické sme si zo stredoškolských lavíc odniesli? Nie je úplne mimo tvrdiť, že väčšinu toho dôležitého nás naučil život. Avšak, so Životológiou, ktorú sa dnes vďaka Henriete Holúbekovej učia niektorí šťastní stredoškoláci, by to bolo celkom inak.

Všetko sa to začalo pred dvoma rokmi. Henrietina, vtedy 15-ročná dcéra, za ňou prišla s tým, že chlapec z ich mesta spáchal samovraždu. Pritom nemal žiadne zrejmé problémy a nebol šikanovaný. V ten istý týždeň sa o samovraždu pokúsila ďalšia mladá dievčina. Henike, ako ju všetci poznajú, to nedalo a začala pátrať. Zistila, že  tomto storočí sa počet samovrážd mladých zvýšil až 5-tisícnásobne.

„Oproti minulému storočiu sa síce máme materiálne lepšie, ale máme choré duše. Rozhodla som sa teda, že urobím všetko preto, aby mal každý mladý človek na Slovensku priamo v škole niekoho, kto ho vypočuje a ukáže mu smer jeho života,“ prezradila Henika, ktorá sa hneď spojila sa so šikovnými študentami v okolí, ktorí jej víziu zdieľali. Spolu vymýšľali koncept a vyučovacie osnovy, a čoskoro sa k nim pridávali ďalší.

14711301_1815424365338048_6801347800425503817_o

Čo na stredných školách chýba?

Jedinými predmetmi, ktoré vštepujú životné hodnoty, sú výchovy, no aj to je často len forma. Obsah vyučovania ani použité metódy študentom dostatočne nepomáhajú rozvíjať ich potenciál, zúfalo tiež chýba individuálny prístup„V dnešnej dobe pretlaku informácií sa ešte stále snažíme naliať do hláv študentov čo najviac poznatkov z rôznych oblastí, čo je podľa mňa zbytočné. Chýba tréning zručností a schopností, ktoré potrebujeme v každodennom živote: socializácia, komunikácia, sebakontrola, mravné hodnoty, rozvoj tvorivosti a tímovej spolupráce,“ vymenovala Henika.

Všetko toto učí Životológia hravou formou. Je postavená na Komenského škole hrou, Sokratovských dialógoch a storytellingu. Srdcom projektu sú certifikovaní Teen mentori, ktorí študentom vďaka vekovej blízkosti dokážu lepšie porozumieť. Sú medzi nimi ľudia rôznych vekových kategórií z rôznych oblastí. „Som za nich každý deň vďačná. Tak ako Steve Jobs  povedal: ´tí blázni, ktorí si myslia, že môžu zmeniť svet, ho nakoniec naozaj zmenia´ , tak aj my sme banda bláznov a uvidíme, čo to dá,“ povedala Henika.

img_4708-large

Často sa hovorí, že za zlým školstvom sú aj učitelia, ktorí o študentov nejavia skutočný záujem a učia s nechuťou. Podľa autorky projektu je problém už v príprave učiteľov na povolanie, kde chýbajú tréningy osobného rozvoja a komunikácie, a učitelia si preto často rešpekt vynucujú mocou. Aj preto spočiatku do projektu zapájala len ľudí z mimopedagogického prostredia, no po čase zistila, že medzi učiteľmi je množstvo skvelých ľudí s moderným zmýšľaním.

Životológia je zložená zo štyroch celkov:

  • Vnútroveda – učí študentov spoznať a rešpektovať samých seba, meniť svoje návyky a postoje, nachádzať svoje silné stránky.
  • Vzťahológia – učí pochopiť vzťah k sebe samému, k svojim rodičom, autoritám, porozumieť prvým láskam.
  • Kariéristika – učí nastaviť svoju životnú víziu, rozhodnúť sa, či sa raz chcú stať podnikateľmi alebo chcú byť zamestnancami, a aké kroky k tomu treba podniknúť.
  • Zdravíčko – zdôrazňuje dôležitosť mentálneho, psychického a fyzického zdravia.
14494704_1811366772410474_2633271218023587451_n

Životológia udáva trend

A ako reagujú stredoškoláci? Prieskum ukázal až 98-percentnú spokojnosť s projektom. Žiaci hodiny Životológie doslova milujú, pretože konečne majú príležitosť rozprávať sa v škole o skutočne dôležitých veciach. O úspechu svedčí aj zaradenie Teen mentorov do mapy sociálnych inovátorov Slovenska a Osobitné ocenenie Národného kariérového poradenstva 2016.

Projekt sa stal takým populárnym, že dopyt prevyšuje ponuku a mentori majú problém pokryť všetky požiadavky zo strany škôl. Pracujú však na tom, aby mali čoskoro mentorov v každom regióne a hľadajú spôsoby spolupráce s organizáciami ako sú AIESEC, Úsmev ako dar, Future Generation, LEAF Academy a ďalšími.

img_6457-large

Plánom je tiež spustiť E-learningový program. „E-learning je v našej krajine najmenej využívanou formou vzdelávania. Keď zavesia na internet nejaké dokumenty a videá bez toho, aby prebiehala aktívna komunikácia medzi študentom a učiteľom s jasnou didaktickou koncepciou rozdelenou na jednotlivé lekcie podľa obtiažnosti, tak nemôžeme hovoriť o e-learningu,“ myslí si Henika.

Jej snom je, aby školy učili mládež, ako prepájať svoje mentálne, duševné a fyzické zdravie. V podstate ide o antickú kalokagatiu, teda niečo, čo fungovalo už dávno. „Nemám rada, keď sa hovorí, že táto generácia je iná ako predchádzajúce. Nie je iná, len na ňu pôsobia iné vonkajšie vplyvy, a musí sa prispôsobiť životu v úplne zmenených podmienkach. Menia sa technológie a komunikačné zdroje, a to ju robí inou,“ dodala.

13620865_1782136492000169_1417494333315413738_n

 

Budúcnosť školstva si predstavuje takto:

  • homeschooling a vytváranie komunít rodičov
  • prepojenie školy s praxou a podnikmi
  • priniesť do škôl odborníkov
  • učiť, ako sa majú žiaci učiť
  • neformálne vzdelávanie

Okrem Životológie sa Henrieta venuje množstvu dobrovoľných aktivít, pretože jej filozofiou je udržiavať kolobeh dávania a prijímania. Viac než 15 rokov trénuje ľudí vo firmách, učí ich ako komunikovať v slovenčine aj angličtine. Trénuje stážistov z celého sveta, ako pracovať s mládežou a ako využívať lektorské zručnosti. Je tiež mentorkou rečníkov na TED konferencie. Jednoducho žije život, aký si vysnívala :).

heni-divi

Zdroj fotografií a titulnej fotografie: facebook.com/zivotologia/archív Henriety Holúbekovej

 

 

Pridať komentár (0)