10 činov, ktoré sa Matúšovi Vallovi nepodarilo splniť podľa sľubov, ktoré Bratislave dal

  • Na poste primátora je už takmer dva roky, počas ktorých sľúbil premenu Bratislavy k lepšiemu
  • Stal sa však aj terčom kritiky a nie všetky sľuby sa mu podarilo dodržať
  • Toto je 10 vecí, ktoré reputácii Teamu Vallo neprospeli
  • Na poste primátora je už takmer dva roky, počas ktorých sľúbil premenu Bratislavy k lepšiemu
  • Stal sa však aj terčom kritiky a nie všetky sľuby sa mu podarilo dodržať
  • Toto je 10 vecí, ktoré reputácii Teamu Vallo neprospeli

Motivácia, s ktorou sa aktuálny primátor Matúš Vallo pustil do vizuálnych aj štrukturálnych zmien v Bratislave, dodala mnohým vieru v lepšie časy. V našom predošlom príspevku sme sa venovali veciam, vďaka ktorým sa z Bratislavy pod rukami Valla stáva moderné a atraktívne mesto.

Vallo mení staromódnu a nudnú Bratislavu na moderné a ekologické mesto, nebojí sa ani novej električkovej trate

Tentokrát sa pozrieme na sľuby, ktoré bratislavský primátor nedokázal splniť či na činy, za ktoré si vyslúžil ostrú kritiku verejnosti.

Cyklotrasy

Pri nástupe na post primátora predstavil Vallo návrh na vybudovanie 25 kilometrov oddelených cyklotrás vytvárajúcich infraštruktúru umožňujúcu využívanie tohto typu transportu. Návrh mal byť zrealizovaný do konca roka 2022, v týchto mesiacoch však verejnosť badá značný časový sklz, informuje portál Živé Mesto.

Vallo to priznáva, no zároveň sa obhajuje, že v čase, keď sa stal primátorom, netušil, že na Magistráte Bratislavy sa danej problematike venuje len jeden človek a na stole leží nula projektov zaoberajúcich sa ňou.

Bolo preto potrebné vybudovať tím, ktorý sa má čoskoro z počtu troch rozšíriť o ďalšiu pozíciu. Plány vybudovania a obnovenia cyklotrás sa tak nezmenili, no budeme si na ne musieť počkať o niečo dlhšie.

Karlovesko-Dúbravská radiála

Podľa informácií poskytnutých hovorkyňou mesta Katarínou Rajčanovou malo dôjsť k ukončeniu prác na Karlovesko-Dúbravskej radiále 12. septembra 2020. Tesne pred začiatkom školského roka však mesto verejnosti oznámilo, že sa stavebné práce predĺžili a ich ukončenie by malo nastať 26. októbra. Dôvodom je časový sklz zo strany spoločnosti, ktorá rekonštrukciu realizuje.

Život obyvateľov mestských častí Dúbravka a Karlova Ves nenarušila iba zložitá dopravná situácia spôsobená rekonštrukciou, no aj neznesiteľný hluk spôsobený stavebnou chybou.

Na vybraných doskách pevnej jazdnej dráhy, medzi zastávkami Nad lúčkami a Nám. sv. Františka, sa odstránil vrchný kryt a 24-metrové dosky sa rozrezali na dĺžku šesť metrov. Okrem toho sa v niektorých detailoch odstránili vibračné mosty na prejazde a priechode,“ informuje o štádiu náprav Bratislavský kraj.

Komáre

Vallo pre Rozhovory ZHK priznal, že situácia s komármi ho mrzí, rovnako tak informoval aj svojich sledovateľov na Facebooku. Dodáva, že rozhodnutia mestských častí o aplikácii chemického postreku rešpektuje. Napriek tomu trvá na používaní BTI ekologického postreku aj naďalej, sľubuje však zvýšiť pripravenosť a reakčný čas mesta.

Hlavným z dôvodov neúspechu BTI postreku v Bratislave je neschopnosť aplikovať ho letecky, nakoľko na takýto čin nemá mesto licenciu. V budúcnosti však plánuje rozdať postrek obyvateľom, aby ho mohli aplikovať v rámci svojich vlastných pozemkov.

Koordinácia rekonštrukcií

Bratislavské ulice a chodníky potrebujú rekonštrukciu, s čím Bratislavčania aj primátor rátali. Pri jej chvatnej organizácii však došlo k značnému obmedzeniu života obyvateľov blízkeho okolia vďaka neefektívnemu plánovaniu prác.

Niektoré z rekonštruovaných ulíc museli byť rozkopané viackrát za rok rôznymi spoločnosťami. Vallo po tejto skúsenosti prejavil snahu o časovú koordináciu spoločností realizujúcich potrebné práce, aby tak obmedzil ich negatívne dopady.

Uzávera dopravných tepien

Naštrbené plánovanie v tomto smere vyšlo najavo aj 2. septembra, a teda v deň začiatku školského roka. Primátorovi sa nepodarilo vyhnúť kritike dopravných obmedzení verejnosťou. Napriek tomu, že kolóny počas prvého dňa školského roka sú opakujúcim sa javom, tentokrát si ich vďaka početným uzáverám ulíc užijeme počas celého mesiaca.

September znamená pre Bratislavu uzatvorenie mnohých dopravných tepien najmä z dôvodu výstavby obchvatu D4 a R7, novej autobusovej stanice, alebo modernizácie električkovej trate do Dúbravky. Najviac obmedzení bude v mestskej časti Ružinov. Kraj odporúča vodičom, aby namiesto auta používali radšej verejnú dopravu, bicykle, alebo chôdzu.

Parkovacia politika

Mesto hlási problém aj pri spustení projektu parkovacej politiky, ktorý sme mali na vlastnej koži pocítiť už  v roku 2021. Už takmer dva roky je parkovacia politika horúcou témou a vyžiadala si mnoho negatívnych reakcií obyvateľov Bratislavy. V dnešných dňoch sa o nej, aj vďaka pandémii koronavírusu, až tak nehovorí.

Dôležitým prvkom funkčného projektu Férové parkovanie je IT systém, na ktorý vyhlásilo mesto nedávno tender: Tento informačný systém je základom pre zabezpečenie funkčného parkovania na území mesta a mestských častí a vytvorí tiež podmienky pre fungovanie ďalších častí parkovacieho systému, akými sú napríklad parkovacia aplikácia pre používateľov, kontrolný systém parkovania alebo platba cez parkomaty,“  objasňuje Katarína Rajčanová, informuje agentúra SITA.

Červený semafor

Vlna kritiky sa zdvihla aj pri prepnutí Covid semaforu na červenú.

„Uvedomujeme si, že prísnejšie protiepidemiologické opatrenia majú dopady na bežné životy obyvateliek a obyvateľov mesta a neberieme ich preto na ľahkú váhu. Práve preto robí mesto rozhodnutia až na základe odborného posúdenia objektívnych dát, aby sme nezavádzali opatrenia, pokiaľ skutočne nie sú potrebné a aby sme zároveň nepremeškali obdobie, keď rast pandémie ešte ovplyvniť vieme, informuje Vallo prostredníctvom Facebooku.

Pre Rozhovory ZKH však potvrdil, že napriek nedostatku kompetencií zavádzať prísnejšie opatrenia by mali byť, podľa jeho názoru, práve nočné podniky a bary tie, ktorých sa opatrenia dotknú ako prvých nehľadiac na možné ekonomické následky.

Neviditeľná polícia

Gradujúce počty a závažnosť násilných činov priamo v centre Bratislavy dohnali kompetentných k akcii. Ešte v roku 2018 mesto rozhodlo, že je nevyhnutné vykonať personálne zmeny a navýšiť stavy mestskej polície.

„Posilniť prítomnosť mestskej i štátnej polície, lebo prítomnosť mužov a žien v uniformách posilňuje pocit bezpečnosti, a zároveň odrádza páchateľov od porušovania pravidiel a zákonov. Je potrebné k tomu dodať, že Bratislava musí zároveň vyriešiť celkový nedostatok príslušníkov Mestskej polície, “ avizoval blížiace sa zmeny Vallo prostredníctvom blogu Denníka N.

Po personálnom posilnení a vybudovaní policajnej stanice na Obchodnej ulici sa však verejnosť začala sťažovať, že okrem vyhlásenia o posilnení hliadok nič iné neeviduje a ulice ostávajú aj naďalej nedostatočne strážené.

Matúš Vallo priznáva, že mestských policajtov je stále málo, rovnako ich nábor brzdí pandemická situácia, no snaží sa urobiť všetko pre zatraktívnenie danej pozície, ako je aj zvýšenie nástupnej mzdy. Napriek tomu uisťuje, že ulice strážené sú a obhliadky verejných priestranstiev sú vykonávané pravidelne.

Neposypané cesty a chodníky

Mesto zožalo vlnu kritiky aj za zložitú situáciu v zimných mesiacoch. Neodhrnuté cesty a chodníky spôsobovali občanom nemalé ťažkosti a zvyšovali mieru rizika úrazu hlavne u starších ľudí.

Chyba mala byť v novele zákona, ktorá preniesla zodpovednosť údržby chodníka z majiteľa pozemku na samosprávu, informoval Vallo, a zároveň sa za danú záležitosť ospravedlnil prostredníctvom Facebooku.

Ďalej sa k situácii vyjadril, že mesto robí, čo je v jeho silách, no treba rátať s tým, že za zimu daného roka údržba chodníkov, pravdepodobne, nedosiahne spokojnosť občanov. Do budúcej sezóny však prisľúbil lepšiu pripravenosť mesta a techniky. Vďaka miernej zime roka 2019 sa ju však nepodarilo otestovať.

Zmluva za 90-tisíc eur

Horúcim zemiakom sa stala aj zmluva, ktorú uzavrel Matúš Vallo so spoločnosťou Tylor Wessing bez predošlého verejného obstarávania. Nakoľko sa jednalo o firmu jeho dobrého dlhoročného známeho, navyše zakladateľa strany Progresívne Slovensko, Rada Palu, ktorý Valla vo voľbách otvorene podporoval, nevyhol sa kritike.

„Nikdy som netajil, že sa s Radom Palom osobne poznám a nikdy sme netajili ani to, že sme jeho kanceláriu oslovili na poradenstvo pri výkone akcionárskych práv mesta v spoločnostiach s majetkovou účasťou mesta ako je BVS a DPB,“ hovorí Vallo. Zákazka za takmer stotisíc však pošteklila davy, ktoré mu vytkli netransparentnosť a rodinkárstvo.

Zdroje: SME, Živé Mesto, Bratislava Deň, Webnoviny, Bratislavský kraj, Dennik N

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá