10 praktických tipov, ako zefektívniť nákupy a vybaviť ich bez stresu

Ilustracny obrazok 1

Vyvážený jedálny lístok a zdravý životný štýl začínajú v obchode. Susan Bowermanová, riaditeľka pre vzdelávanie v oblasti výživy spoločnosti Herbalife Nutrition, prináša niekoľko rád, ako sa zbaviť stresu pri nakupovaní.

Nakupovanie potravín je často vnímané ako povinnosť a mnoho ľudí sa pri nákupe snaží predovšetkým o to, aby bol čo najskôr za nimi. Avšak nakupovať rýchlo a efektívne býva náročné, najmä ak sa staráte o to, čo kupujete a zároveň sa snažíte čítať aj informácie o výrobkoch uvedené na obale. K tomu všetkému ešte musíte nakupovať aj s ohľadom na ďalších členov domácnosti, ktorí majú rozličné chute a stravovacie návyky.

„Niet divu, že potom nakupovanie vnímame skôr ako záťaž, ktorá stojí nielen peniaze, ale aj veľa času a energie. A hoci je nakupovanie nevyhnutné, existujú spôsoby, ako si ho zjednodušiť,“ hovorí Susan Bowermanová, expertka na výživu spoločnosti Herbalife Nutrition.

zdroj: Woman choosing food in modern fridge at home

Nakupovanie bez stresu začína doma

  • Zorganizujte si chladničku a mrazničku. Keď viete, kde čo máte, oveľa jednoduchšie sa vám identifikuje, čoho máte dostatok a čo vám naopak chýba. Investujte preto trochu času a urobte si v potravinách poriadok, ktorý potom len udržiavajte. Nebudete sa tak musieť pred každým nákupom preberať potravinami v snahe zistiť, čo je potrebné kúpiť.
  • Nákupný zoznam zostavujte priebežne. Lepšie, ako spisovanie zoznamu tesne pred nákupom, je viesť si ho priebežne. Umiestnite ho tak, aby ho mala celá rodina na očiach. Povzbuďte ich, aby doň zapisovali potraviny, ktoré už dochádzajú. Niektorí ľudia si napríklad aj fotia obsah chladničiek, aby zistili, čo v nich chýba. Aj to môže fungovať, avšak hrozí, že tak môžete zabudnúť na iné položky, napr. toaletný papier či kancelárske potreby.
  • Plánujte jedlá dopredu. Než začnete plánovať samotné jedlá, pozrite sa, aké potraviny, ktoré máte je nutné čím skôr spotrebovať. Na internete potom môžete nájsť inšpiráciu, ako ich využiť. Skúste hľadať recepty so spoločným základom. Budete tak potrebovať menej ingrediencií, čo urýchli aj váš nákup. Ak už máte vybrané recepty, skontrolujte svoje prehľadne zorganizované potraviny a zistite, čo chýba.
  • Vytvárajte nákupné zoznamy podľa rozloženia predajne. Keď nakupujete pravidelne v rovnakom obchode, nemuselo by ísť o príliš náročnú úlohu. Pokiaľ teda predajňu dobre poznáte, zoraďte si položky na nákupnom zozname podľa toho, v akom poradí sa v obchode nachádzajú. V prípade, že nakupujete na rôznych miestach alebo predajňu ešte dobre nepoznáte, rozdeľte si položky na zozname aspoň podľa druhu (napríklad mrazené výrobky, konzervované výrobky, čerstvé ovocie a zelenina, pečivo a pod.). To vám môže v obchode ušetriť veľa času, keď sa nebudete musieť vracať po položky, na ktoré ste zabudli.

zdroj: At the Supermarket: Beautiful Young Woman Places Groceries Into Her Shopping Cart. Girl Shopping for Vegetables in the Fresh Produce Section of the Store.

Nákup v obchode

  • Robte nákupy v pravidelnom čase. Celý proces nákupu bude jednoduchší, ak si naň v kalendári vyhradíte pravidelný termín. Budete tak mať dostatok času určeného len na nákup a nebudete v časovom strese. Pri neplánovaných nárazových návštevách obchodu navyše nie ste tak dobre pripravení, a tak sa ľahko môže stať, že na niečo dôležité zabudnete.
  • Vyhnite sa preplneným obchodom. Nákupné špičky bývajú obvykle popoludní a cez víkendy. Najpokojnejšie bývajú obchody uprostred týždňa, vôbec najlepšie je nakupovať ráno. Ak je to možné, nenakupujte, keď máte hlad, keď ste unavení, prípadne v čase, kedy zvyčajne večeriate.
  • Nakupujte tam, kde to poznáte. Pokiaľ nakupujete stále na rovnakom mieste, určite sa v obchode dobre vyznáte. Nakupovať zakaždým inde naopak znamená nutnosť zorientovať sa v neznámom prostredí. Aj rôzne predajne rovnakého reťazca sú totiž často rozvrhnuté inak. Nakupovanie tam, kde to dobre poznáte, tak prináša značnú časovú úsporu a menej stresu.
  • Je lepšie nakupovať vo dvojici? Ak ste s partnerom či partnerkou pri nákupoch naladení na rovnakú vlnu, môže spolupráca nákup výrazne urýchliť. Rozdeľte si napríklad nákupný zoznam a každý zožeňte polovicu položiek. Ak vás však prítomnosť vašej drahej polovičky alebo detí spomaľuje, či vedie k tomu, že kupujete neplánované zbytočnosti, bude lepšie nakupovať bez ich pomoci.
  • Dilema, do ktorej rady sa postaviť? Znie to ako samozrejmosť, ale veľa ľudí premýšľa až v poslednej chvíli nad tým, ktorá rada pri pokladni bude postupovať najrýchlejšie. Je lepšie zaradiť sa za zákazníkov s baleným tovarom alebo budú rýchlejší tí, ktorí toho majú vo vozíku najmenej? Podľa bývalého stredoškolského učiteľa matematiky, ktorý sa rozhodol tento problém vyriešiť pomocou zložitých výpočtov, je v 70 percentách prípadov najrýchlejšia rada tá najkratšia. To platí aj v prípade, že sú vozíky v nej pomerne plné. Expresné pokladne preto nemusia byť vždy tou najlepšou voľbou.
  • Keď vybalíte nákup, vráťte nákupné tašky späť do auta. Ak jazdíte na nákup autom a nechcete zaťažovať svoju peňaženku a životné prostredie kupovaním igelitiek, vozte si nákupné tašky vždy so sebou. Tak ich máte neustále k dispozícii. Pokiaľ budú niektoré z nich špinavé, vyperte ich, zvyšné však radšej vráťte ihneď do auta.

O Susan Bowermanovej

Susan Bowermanová, MS, RD, CSSD, CSOWM, FAND, je riaditeľkou pre vzdelávanie a školenia v oblasti výživy spoločnosti Herbalife Nutrition. Je jednou z hlavných autoriek na blogoch spoločnosti I Am Herbalife Nutrition a Discover Good Nutrition.

Susan je registrovanou dietologičkou, držiteľkou dvoch certifikátov rady Akadémie výživy a dietetiky – je certifikovanou špecialistkou na športovú dietetiku a certifikovanou špecialistkou na obezitu a reguláciu hmotnosti a je tiež členkou Akadémie.

Susan získala svoj bakalársky titul s vyznamenaním z biológie na University of Colorado a magisterský titul so zameraním na stravovanie a výživu na Colorado State University. Následne absolvovala stáž zameranú na dietetiku na University of Kansas. Intenzívne sa venovala učeniu, vytvorila tiež vzdelávacie programy pre jednotlivcov, skupiny a odvetvie v oblasti jej expertízy, vrátane podpory zdravia, regulácie hmotnosti a športovej výživy.

Susan bola tiež konzultantkou pre v tej dobe Los Angeles Raiders (dnes Las Vegas Raiders) počas 6 sezón a 2 roky prispievala svojím stĺpčekom do sekcie zdravia v denníku Los Angeles Times. Je spoluautorkou 23 výskumných štúdií, 14 knižných kapitol a je tiež spoluautorkou 2 kníh vydaných pre verejnosť „What Color is Your Diet?“ (2001) a „The L.A. Shape Diet“ (2004), ktorých autorom je David Heber (knihy boli vydané vydavateľstvom Harper Collins).

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie