Samuel Smoter – mladý slovenský vedec, ktorý to dotiahol až do Ameriky

  • Samuel Smoter je zatiaľ len gymnazista ale už teraz o ňom môžeme hovoriť ako o budúcom vedcovi. Jeho vášeň k biológii a ekológii ho doviedli na prestížnu súťaž v USA, kde získal za svoj projekt bronz. So Samuelom som sa porozprávala o tom, čo pre neho znamená ekológia, čo si najviac váži na učiteľoch a čo mu priniesla snaha navyše.
collage bh
  • Samuel Smoter je zatiaľ len gymnazista ale už teraz o ňom môžeme hovoriť ako o budúcom vedcovi. Jeho vášeň k biológii a ekológii ho doviedli na prestížnu súťaž v USA, kde získal za svoj projekt bronz. So Samuelom som sa porozprávala o tom, čo pre neho znamená ekológia, čo si najviac váži na učiteľoch a čo mu priniesla snaha navyše.

Ako som si o tebe prečítala, venuješ sa niekoľkým aktivitám, od športov po cudzie jazyky. Zaujala ma však jedna špecifická oblasť a to biológia. Ako si sa k tomu dostal a čo ťa na nej najviac baví?

K oblasti biológie som sa dostal úplnou náhodou. Pred dvoma rokmi sa ma jedna moja spolužiačka opýtala, či sa nechcem venovať Biologickej olympiáde, vtedy teoretickej časti. Obidvaja sme to skúsili a rozhodli sa v biológií pokračovať aj na ďalší rok – no tentokrát s vlastnými projektmi. Vtedy som monitoroval znečistenie jedného vodného toku pomocou organizmov a mal som možnosť prezentovať svoj projekt na rôznych miestach Slovenska. Biológia ma zaujala pre svoju rozmanitosť a fascinujúce poznatky, ktoré môžete vidieť aj na vlastné oči. Kvôli tomuto projektu ma začala biológia baviť ešte viac. Tento rok som v tom pokračoval a začal som s novým výskumom.

 

Biológia nie je len tvojím obľúbeným predmetom, či hobby. Biológia je pre teba predmetom výskumu. Akej konkrétnej oblasti sa venuješ? Kam smerujú tvoje výskumy?

V mojom výskume som sa venoval využitiu prírodného minerálu zeolitu, ako prostriedku na efektívnu a finančne nenáročnú elimináciu ťažkých kovov z vôd. Ďalšia oblasť, ktorej som sa venoval boli rastliny a to konkrétne vplyv vybraných ťažkých kovov (Cd, Cu a Pb) a produktov po eliminácií na rast reďkovky siatej. Môj projekt ako celok by sa teda dal zhrnúť do jednej veľkej a podľa mňa nesmierne užitočnej oblasti – ekológie.

 IMG_1647

Ekológia je často odsudzovaná a bagatelizovaná. Ekológovia sú vykreslení ako blázni v zelenom, ktorí bojujú proti všetkému a bránia tak pokroku. Čo pre teba znamená ekológia a prečo je dôležité sa jej venovať?

Žiaľ, je to pravda, mnohí ľudia si ekológov predstavujú ako ľudí, čo žijú v jaskyni a celý deň len objímajú stromy a modlia sa k prírode. Toto však pojem „ekológ“ neoznačuje. Byť ekológom znamená, že žijete normálny život ako ostatní ľudia a zároveň sa snažíte chrániť prírodu – napríklad tým, že budete separovať odpad, šetriť vodou a pod. Ekológia pokroku rozhodne nebráni, práve naopak – aj v  projektoch sa snažíme o praktickú využiteľnosť našich výskumov, ktoré by mohli pomôcť k udržateľnému a čistému svetu. Je naozaj dôležité, aby sme si nekontaminovali prostredie, v ktorom žijeme, lebo by sme na to mohli veľmi ťažko doplatiť.

 

Veľmi ma zaujal tvoj projekt zeolitového filtra. Ako si sa k tomuto problému dostal a o čo vlastne išlo?

Ešte keď som skúmal vodný tok v mojom okolí, hľadal som riešenia, ktoré by mohli odstrániť znečistenie a natrafil som na zeolit. Je účinný pri eliminácií ťažkých kovov z vodných médií a tak som sa rozhodol skúmať jeho účinnosť v rôznych podmienkach a využiť ho ako náplň do filtra.

11866498_1041124875900420_8505319556693051204_n

So svojím projektom si postúpil do vedeckej súťaže v USA. Čo všetko ti táto skúsenosť ponúkla? Počula som, že súťaž dopadla na výbornú!

Skúsenosť to teda naozaj bola a to teda poriadna – mal som možnosť zúčastniť sa veľkej medzinárodnej súťaže, kde sú projekty z celého sveta. Mohol som prezentovať svoj výskum v cudzom jazyku, zistil som pohľad na môj projekt od porotcov za „veľkou mlákou,“ nadviazal som taktiež aj nové kontakty s účastníkmi z rôznych kútov sveta, s ktorými som mal možnosť viesť rôzne debaty. No a celkovo, samozrejme, aj vidieť USA a na týždeň spoznať americkú kultúru a spôsob života. Radosť neutíchla ani z toho, že sme ako dva rôzne projekty za Slovensko získali 2 bronzové medaily.

 

Ako sme videli na príklade zeolitového filtra, na biológii si všímaš jej schopnosť praktickej aplikácie. Čo ťa na tom najviac fascinuje? Ako sa ešte ty sám snažíš aplikovať poznatky do praxe?

Na všetkých prírodovedných predmetoch ma fascinuje ich praktická využiteľnosť v reálnom svete. A výborné je to, že to môžeme vyskúšať pomocou týchto projektov aj my, študenti. Aplikovať poznatky do praxe nie je až také zložité, no treba mať nápad, plán a odborníkov, ktorí vám v danej oblasti vedia poradiť a pomôcť.

 IMG_1623

Teraz niekoľko otázok o tvojej škole. Rada by som sa opýtala, ako ťa pri tomto záujme podporuje škola a učitelia. Máš v škole priestor na vlastné otázky, dostávaš nejaký feedback či usmernenie?

Už dlhé roky sa u nás na Gymnáziu sv. Mikuláša v Prešove venuje študentom naša pani učiteľka biológie – RNDr. Miriam Feretová. Pani učiteľka je koordinátorkou našich projektov, konzultuje s nami naše nápady, vybavuje nám priestory na naše výskumy na mnohých univerzitách a inštitúciách na Slovensku a vždy vie usmerniť naše práce tým správnym smerom. S prípravou v anglickom jazyku nám pomáhajú aj naše pani učiteľky angličtiny, konkrétne mne nesmierne pomohla pani Mgr. Martina Kucháriková. A priestor na otázky máme vždy všetci.

 

Čo si na svojich učiteľoch najviac vážiš?

Najviac si vážim to, že sa nám venujú a obetujú svoj čas aj napriek tomu, že za to nemajú okrem platu žiadne ďalšie finančné ohodnotenie. Toto je podľa mňa jedna z vecí, ktoré by sa mali v našom slovenskom školstve zmeniť.

 IMG_1607

Zapojil si sa dokonca aj do Biologickej olympiády, kde si sa stal víťazom celoslovenského kola. Čo ti tieto olympiády a iné mimoškolské aktivity dávajú? Prečo by si odporučil aj iným deckám zapojiť sa do nich?

Každá súťaž, napriek tomu, že na nich súťažíte v podstate s rovnakým projektom, je v niečom iná a dá vám aj rôzne skúsenosti – hlavne teda v robení vlastného výskumu, lebo to práve kritika vás posunie ďalej. Pri takýchto projektoch netreba zabúdať aj na iné aktivity – nejaký pohyb, teda šport, chodenie vonku s kamarátmi a pod., aby vám myseľ nešla neustále len jedným smerom. Potom načerpáte aj iné myšlienky a v sobotu budete mať rozdielny názor na to, čo ste napísali vo štvrtok. Celkovo si myslím, že takáto činnosť je veľmi dobrým smerom pre študentov, ktorých to zaujíma, najmä kvôli skúsenostiam a aj kvôli tomu, že sa prostredníctvom súťaží ako je napríklad Festival vedy a techniky AMAVET môžete dostať do sveta.

IMG_1656

 

Aké sú tvoje vízie do budúcnosti? Čomu by si sa chcel venovať?

Mám ešte tri roky do maturity a teda možnosti si stále nechávam otvorené, no určite chcem ísť prírodovedným smerom. Verím, že ma projekty budú posúvať v biológií vpred a teda najradšej by som šiel študovať medicínu.

 

Keď som si myslela že máme všetky otázky na rozhovor vyriešené, Samo sa poprosil o jednu vec. Síce v rozhovore svoje učiteľky spomenul, no veľmi sa im chcel ešte raz poďakovať.

 

Naše projekty by nevznikli bez koordinácie pani RNDr. Miriam Feretovej z Gymnázia sv. Mikuláša v Prešove a bez pomoci TU v Košiciach, VVICB v Kapušanoch, našich konzultantov a samozrejme nemôžem zabudnúť na AMAVET.

A ja by som im rada poďakovala tiež. Ďakujem, že so študentmi trávite svoj čas. Dávate im oveľa viac ako len vedomosti, dávate im sebavedomie, odvahu, schopnosť kriticky myslieť ale aj pocit, že môžu dokázať všetko, čo si zaumienia.

IMG_1653

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech