3 kroky k úprimnej komunikácii na pracovisku: Psychologička radí, ako prekonať falošnú milotu

  • Nadmerná milota v práci škodí
  • Fiktívne pochvaly ničia dôveru
  • Úprimná spätná väzba zvyšuje efektivitu
  • Začni zmenou v malom
  • Výsledky ťa odmenia
office
Ilustračné foto Unsplash/Brooke Cagle
  • Nadmerná milota v práci škodí
  • Fiktívne pochvaly ničia dôveru
  • Úprimná spätná väzba zvyšuje efektivitu
  • Začni zmenou v malom
  • Výsledky ťa odmenia

Spoločenská neistota je taká univerzálna, že sociálni psychológovia si z jej štúdia urobili kariéru. Nájdeš ju takmer všade – pri vyjednávaniach o plate alebo v nezáväzných konverzáciách. 

Takmer každý sa niekedy ocitne v interakcii, ktorá ho znepokojí. V práci tieto situácie zažívame denne. Dávame spätnú väzbu. Prijímame kritiku. Manažujeme dynamiku tímu. Orientujeme sa v rozdieloch v postavení.

Väčšina z nás tlmí toto nepohodlie jednoduchým spôsobom. Usmievame sa zo všetkých síl. Smejeme sa, aj keď nič nie je vtipné. Robíme nemožné, aby sme ľudí presvedčili: „Nie je sa čoho obávať. Táto interakcia prinesie len pozitíva. Som milý.“

Možno až príliš milý?

Informuje o tom web CNBC

Prečo je problém byť príliš milý

Tu narazíš na smutnú iróniu: Čím viac sa snažíš pomocou miloty zakryť svoje nepohodlie, tým ľahšie ťa ľudia prekuknú.

Ľudia výborne zachytávajú emócie. Tvoje pocity unikajú cez neverbálne prejavy, najmä tón hlasu. Myslíš si, že dobre maskuješ úzkosť vrstvením komplimentov. Keď však tieto komplimenty rozdávaš s umelým úsmevom, nikto ti neverí.

Svoje nepohodlie často reguluješ príliš všeobecnou spätnou väzbou. Predstav si klasické „Skvelá práca.“ Takáto pochvala nepomáha. V mnohých prípadoch ani nie je zaslúžená.

Nadmerne pozitívna spätná väzba ukazuje, že nedávaš pozor. A pravdepodobne ani nemôžeš, ak sa príliš sústredíš na vlastnú reguláciu. Osoba, ktorej takúto spätnú väzbu dávaš, časom stráca dôveru. Potrebuje konkrétne informácie. Tie by jej skutočne pomohli zlepšiť prácu.

Mnohí pracujú v prostredí, kde vládne prehnaná milota. Tu nájdeš tri veci, ktorými zmeníš túto kultúru na takú, v ktorej ľudia cenia úprimnú a užitočnú spätnú väzbu.

1. Ako spochybniť „kultúru miloty

Polož si otázku: Tešia sa všetci z tejto príliš milej kultúry? Alebo konajú takto len preto, že to robia všetci ostatní?

Spoločenské normy silno poháňajú naše správanie. Novoprichádzajúci ich prijímajú rýchlo, aby „zapadli“. Nováčik vidí, ako všetci po priemernej prezentácii rozdávajú komplimenty. Zakrátko robí to isté.

Ak nikto toto správanie nespochybní, vzniká jav, ktorý sociálni psychológovia označujú ako „pluralistická nevedomosť“. Všetci predpokladajú, že ostatní milujú nadmerne pozitívnu spätnú väzbu. V skutočnosti ju tajne nemá rád nikto.

Začni rozhovor o zmene. Zisťuj, čo ľudia naozaj cítia, čo sa týka kultúry miloty. Navrhni alternatívy.

Pred ďalšou prezentáciou sa opýtaj kolegov: „Ako by ste reagovali, keby každý napísal tri konkrétne návrhy na zlepšenie a tri pozitíva, ktoré treba zachovať?

2. Buď presný a konkrétny

Prirodzene zo správania vyvodzujeme dojmy a robíme predpoklady. Často označíme chronicky meškajúceho človeka za lenivého. Takéto dojmy fungujú príliš všeobecne. Neprinesú úžitok, ani keď znejú pozitívne.

Dávaj konkrétnu spätnú väzbu založenú na pozorovanom správaní. Čím presnejšie pomenuješ problém, tým viac pomôžeš. Namiesto „prezentácia bola nudná“ povedz „prezentácia obsahovala príliš veľa odborných termínov“.

To isté platí pre pochvalu. Keď konkrétne povieš, čo niekto urobil dobre, pôsobíš úprimnejšie. Tvoja spätná väzba nadobúda skutočný zmysel.

Odstránenie širokých zovšeobecnení prináša ďalšiu výhodu. Znižuje pocit ohrozenia u prijímateľa, zvlášť pri kritickej spätnej väzbe.

3. Ak si v tom nový, začni v malom a neutrálne

Prechod z kultúry príliš milej spätnej väzby na úprimnú môže pripomínať skok z útesu.

Začni v malom. Vyber si témy všedné, no stále dôležité pre kolegov. Napríklad obsah kuchynky v kancelárii. Nevyberaj témy, ktoré rozprúdia niekomu krv. Tvoj cieľ teraz spočíva v budovaní priestoru na spätnú väzbu. Takto položíš základy na zmenu. Keď neskôr prejdeš k ťažším témam, normy okolo úprimnosti už budú naštartované.

Pri zmene kultúry okolo seba zachovaj trpezlivosť. Normy vznikajú pomaly. Menia sa ešte pomalšie.

Trpezlivosť prináša ovocie

Vytváranie prostredia s úprimnou spätnou väzbou prináša výzvy. Naše prirodzené tendencie nás ťahajú inam. Vyhýbame sa konfliktu. Utekáme pred nepohodlím. Tieto pocity často prevážia potrebu otvorenej komunikácie. No trpezlivosť a vytrvalosť nakoniec prinášajú ovocie.

Začni malými krokmi. Postupne zvyšuj úroveň úprimnosti vo svojej komunikácii. Možno sa k tebe pridajú niektorí kolegovia. Aj oni túžia po úľave z autentickejšieho vyjadrenia.

Pamätaj – úprimnosť neznamená krutosť. Vidíš veľký rozdiel medzi konštruktívnou kritikou a prostým kritizovaním. Poskytuj návrhy na zlepšenie. Upozorňuj na problematické oblasti. Ponúkaj riešenia.

Celý tím časom zistí, že úprimná spätná väzba prináša lepšie výsledky. Buduje dôveru. Mení kultúru. Tento cieľ stojí za tvoje úsilie. 

Tessa West, sociálna psychologička a profesorka na New York University, roky pomáha ľuďom riešiť konflikty na pracovisku. Je autorkou niekoľkých kníh na túto tematiku. Pripomína nám dôležitú vec – normy sa dlho tvoria aj menia. Zachovaj si trpezlivosť a vytrvaj v snahe o úprimnejšiu komunikáciu. 

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroj: CNBC

Najnovšie videá

Trendové videá