410 bytov na tisíc obyvateľov. Slovensko bojuje s najväčším nedostatkom bývania v histórii

  • Ministerstvo dopravy pripravilo aktualizáciu bytovej politiky
  • Na Slovensku chýba takmer pol milióna bytov
  • Štát plánuje podporu nájomného bývania
mladý pár v novom byte
  • Ministerstvo dopravy pripravilo aktualizáciu bytovej politiky
  • Na Slovensku chýba takmer pol milióna bytov
  • Štát plánuje podporu nájomného bývania
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ministerstvo dopravy pripravilo aktualizáciu bytovej politiky Slovenskej republiky do roku 2030, ktorá reaguje na pretrvávajúce problémy s dostupnosťou bývania. Podľa údajov ministerstva dopravy na Slovensku chýba približne 475-tisíc bytov, aby dosiahlo priemernú úroveň vybavenosti bytmi v Európskej únii.

Situácia na slovenskom realitnom trhu zostáva napätá. Podľa údajov zo Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021 je na Slovensku celkom 2,23 milióna bytov, z ktorých je trvalo obývaných len 77,68 %. Až 299-tisíc bytov zostáva neobývaných, čo predstavuje 13,4 % z celkového bytového fondu.

V porovnaní s európskym priemerom výrazne zaostávame v počte bytov na tisíc obyvateľov. Zatiaľ čo v EÚ pripadá v priemere 514 bytov na tisíc obyvateľov, na Slovensku je to len 410 bytov. Navyše existujú výrazné regionálne rozdiely – najlepšia situácia je v Bratislavskom kraji (502 bytov na tisíc obyvateľov), najhoršia v Prešovskom kraji (len 333 bytov).

Ceny nehnuteľností naďalej rastú

Nedostatočná ponuka bytov v kombinácii s vysokým dopytom vedie k neustálemu rastu cien nehnuteľností. Podľa údajov Národnej banky Slovenska priemerná cena nehnuteľností na bývanie medzi rokmi 2021 až 2024 vzrástla o 19,5 %, pričom len za prvé dva kvartály roku 2025 narástla o ďalších 11,08 %.

Najvyššie ceny sú tradične v Bratislavskom kraji, ale výrazný rast zaznamenávajú aj Košický kraj (nárast o 19,31 % za prvé dva kvartály 2025), Prešovský kraj (o 17,10 %) a Banskobystrický kraj (o 11,44 %).

Klesá výstavba nových bytov

Znepokojujúcim trendom je klesajúci počet dokončených bytov. Zatiaľ čo v roku 2020 bolo dokončených rekordných 21 490 bytov, v roku 2024 to bolo len 17 632 bytov. Ešte horšie vyzerajú údaje o začatých stavbách – v roku 2024 sa začala výstavba len 15 254 bytov, čo je najnižší počet od roku 2014.

Tento negatívny trend je dôsledkom viacerých faktorov vrátane zdĺhavých stavebných procesov, rastu cien energií a materiálov, a tiež situácie na hypotekárnom trhu.

Nové opatrenia v bytovej politike

Aktualizovaná bytová politika stanovuje ako hlavnú víziu zvýšenie dostupnosti a kvality bývania so zameraním na rozvoj všetkých foriem nájomného bývania. Ministerstvo dopravy navrhlo v akčnom pláne do roku 2030 tieto konkrétne úlohy:

  1. Upraviť Občiansky zákonník v oblasti nájmu bytu tak, aby zabezpečil rovnomernejšie podmienky nájmu bytu na strane prenajímateľa a nájomcu. 

  2. Prijímať a realizovať opatrenia na znižovanie spotreby energie budov na bývanie, a to najmä v oblasti konštrukcií budov, vykurovacích systémov, prípravy teplej vody, a na zvýšenie podielu využívania obnoviteľných a nízkoemisných zdrojov energie, ako aj využívať riešenia podporujúce prispôsobovanie sa zmene klímy. 

  3. Popularizovať tému nájomného bývania. 

  4. Analyzovať neobývaný bytový fond a navrhnúť možnosti, resp. nástroje pre jeho opätovné využívanie na účel bývania. 

  5. Vypracovať odporúčania (metodiku) spôsobov realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva pri obstarávaní nájomného bývania. 

  6. Vypracovať príručku prepájania nástrojov bytovej a sociálnej politiky na lokálnej úrovni, najmä so zreteľom na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva. 

  7. Vyhodnotiť dosiahnutý pokrok v plnení úloh BP2030 a predložiť návrh bytovej politiky na ďalšie obdobie. 

Podpora nájomného bývania

Významným krokom v oblasti nájomného bývania bolo prijatie zákona o štátnej podpore nájomného bývania v roku 2022, ktorý zaviedol nový model podpory rozvoja cenovo dostupného nájomného bývania.

Od januára 2025 tiež platí nová vyhláška o regulácii cien nájmu bytov vo verejnom sektore, ktorá stanovila nový spôsob určenia maximálnej výšky regulovaného nájomného. Ten má zabezpečovať pokrytie reálnych nákladov prevádzky nájomného bývania vrátane investícií na údržbu a budúce rekonštrukcie, a zároveň zachovať sociálnu funkciu takto regulovaného nájomného.

Ministerstvo dopravy tiež zaviedlo povinnosť navrhovať minimálne 15 % bytov ako bezbariérových, aby ich mohli využívať osoby so zdravotným postihnutím bez dodatočných úprav.

Aktualizovaná bytová politika má ambíciu riešiť dlhodobé problémy slovenského bývania a postupne zvýšiť dostupnosť kvalitného bývania pre všetky skupiny obyvateľstva.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: slov-lex.sk, scitanie.sk

Najnovšie videá

Trendové videá