52 % Slovákov sa na svoje predsavzatie vykašle po pár dňoch. Tento trik ti pomôže vydržať

  • Slováci si radi dávajú novoročné predsavzatia. Viac ako polovica ich však nedodrží ani prvý týždeň
  • Najčastejším predsavzatím je schudnúť, či celkovo zlepšiť svoju „fyzičku“. Prečo v tom ľudia zlyhávajú?
  • Existuje niekoľko dôvodov, ale aj tipov, ako na to. V súčasnosti ponúkajú dobré riešenia aj moderné technológie
10
  • Slováci si radi dávajú novoročné predsavzatia. Viac ako polovica ich však nedodrží ani prvý týždeň
  • Najčastejším predsavzatím je schudnúť, či celkovo zlepšiť svoju „fyzičku“. Prečo v tom ľudia zlyhávajú?
  • Existuje niekoľko dôvodov, ale aj tipov, ako na to. V súčasnosti ponúkajú dobré riešenia aj moderné technológie

Blíži sa koniec roka a s ním aj bilancovanie úspechov či neúspechov toho starého, plus plánovanie nadchádazjúceho. Veľa Slovákov si rado dáva novoročné predsavzatia, no s ich dodržiavaním už majú väčší problém.

Podľa prieskumu agentúry STEM/MARK pre sieť výživových poradní Naturhouse z roku 2019 na vzorke vyše 500 respondentov svoje predsavzatia nedodržalo viac ako mesiac 51,8 %, z toho štvrtine vydržali iba niekoľko dní. Tých, ktorí ich dotiahli do úspešného konca, spolu s tými, ktorým sa podarilo splniť svoje novoročné záväzky dlhšie ako rok, bolo dokopy približne 17 %.

Podľa prieskumu slabšiu vôlu splniť svoje ciele v novom roku uvádzali skôr ženy, muži boli úspešnejší. Veľa predsavzatí sa týkalo zdravšieho životného štýlu a chudnutia. Najviac ľudia zlyhávali pri snahe prestať fajčiť.

Prečo také obrovské množstvo ľudí zanechá svoje predsavzatia hneď prvý týždeň v novom roku? Dôvodov, ktoré vcelku jasne osvetľujú túto problematiku, je hneď niekoľko a dve najsilnejšie z nich sú psychologického charakteru.

Pár tipov ako zostať motivovaný

  • Stanoviť si reálne dosiahnuteľné ciele: Napríklad, nasporiť si na kúpu nového domu za jeden rok je bez nepredvídateľne šťastnej náhody na Slovensku v podstate nemožné. Ale našetriť konkrétnu sumu, alebo si určiť aspoň percento, to je už niečo celkom iné.
  • Ciele si rozkúskovať na čo najmenšie podciele: V rámci príkladu so šetrením – za rok si chem odložiť 1460 eur, to znamená 121,70 eur mesačne, týždenne 28 eur a teda by bolo super, keby som si denne odložil 4 eurá. Takto môže človek splniteľnými medzikrokmi vidieť progres a nestratiť motiváciu.
  • Rozplánovať si dosiahnutie cieľov: Je dôležité si nielen určiť, čo chcem dosiahnuť, ale aj ako to docieliť. Napríklad, denne môžem ušetriť 4 eurá, ak nebudem chodiť do roboty taxíkom alebo si budem doma variť namiesto jedenia v reštauráciach a podobne.
  • Nevzdávať sa hneď pri prvom zlyhaní: Ak človek nedodrží plán na 100 %, netreba sa hneď vzdávať. Mal by sa sústrediť na to, čo už dosiahol a pripomínať si, prečo sa do toho pustil. Vytvoriť si nové zvyky nie je ľahké a vyžaduje si to veľkú mieru úsilia a trpezlivosti. Najmä prvých 30 dní.
  • Nespoliehať sa len na sebakontrolu: Keď človek povie o svojich cieľoch iným ľuďom, prípadne sa s nimi o niečo staví, že to dodrží, je hneď ťažšie sa len tak ľahko vzdať.

Čo sa týka najpreferovanejšieho predsavzatia Slovákov – schudnúť alebo dať sa fyzicky do formy –  na pomoc prichádzajú moderné technológie vo forme rôznych „smart“ zariadení. Ako príklad si môžeme zobrať najnovšie Huawei Watch GT 3. ktoré sa skvelo hodia ako amatérom tak aj profesionálnym športovcom.

zdroj: Huawei / Na pomoc pri dosahovaní svojich predsavzatí prichádzajú smart zariadenia.

Smart technológia pomôže splniť predsavzatia

V prvom rade smart doplnky ľuďom umožnia sledovať dôležité parametre, odzrkadľujúce ich reálny každodenný život. Huawei Watch GT 3 tak okrem štandardného monitorovania tepu zaznamenáva aj zmeny celodenného objemu kyslíka v krvi, spánok a jeho kvalitu či sleduje stresovú hladinu počas dňa.

Dôležité je, aby sa tieto parametre nesledovali jednorazovo, ale boli zaznamenávané z dlhodobého hľadiska a bolo ich možné následne vyhodnocovať. Smart hodinky GT 3 umožňujú zobraziť všetky údaje v aplikácii Huawei Health a zároveň ich synchornizovať aj v aplikáciách tretích strán.

Každý si tak môže prezerať komplexné údaje o svojej fyzičke a vďaka tejto spätnej väzbe plánovať, ako dosiahnuť ešte väčší progres. V súčasnosti však človek nemusí byť profesionálny športovec, ani ovládať množstvo špecifických vedomostí. Napríklad, o prispôsobenie tréningového cyklu podľa týchto osobných dát sa sa v rámci Huawei aplikácie postará umelá inteligencia.

V neposlednom rade sú nové smart prístroje prispôsobené aktívnemu životu. Spomínaná športová edícia inteligentných hodiniek Huawei Watch GT 3 má telo z nehrdzavejúcej ocele, vzadu doplnené o kvalitný plastový obal skrývajúci množstvo snímačov. K dispozícii je viac ako 100 športových režimov a monitorovanie vnútorných aktivít.

zdroj: Huawei / Každý si môže prezerať komplexné údaje o svojej fyzičke a vďaka tejto spätnej väzbe plánovať ako dosiahnuť ešte väčší progres.

  • Vďaka lepšiemu nasvieteniu pokožky sa senzory HW GT 3 približujú až k 96 % presnosti zachytávania údajov.
  • Zvládnu merať presný tep srdcovej frekvencie počas spánku aj počas náročného tréningu.
  • Plná batéria vydrží až 14 dní.
  • Viac informácií je k dispozícií na webe Huawei.

Len aby sa niečo povedalo

Ľudia si často dávajú novoročné predsavzatia len akosi zo zvyku. Veď prichádza ďalší kalendárny rok a s tým je spojené dávanie si cieľov na najbližsích 12 mesiacov, nie? Inak povedané – sami ich neberú príliš vážne.

Druhým častým problémom nesplnených predsavzatí sú až príliš prehnané ciele. Schudnúť 10 kíl každý týždeň, vstávať každý deň o 5:00, už nikdy sa nedotknúť tabaku, alkoholu a podobne. Ak sú aj splniteľné, ide o ciele, ktoré sa týkajú zabehnutých zvykov človeka a zmeniť ich zo dňa na deň si vyžaduje železnú vôľu alebo perfektne pripravený plán. Ideálne oboje.

Pri slabom rozplánovaní a prehnaných cieľoch je potom najmä problém vidieť svoj progres na každodennej báze. To vedie veľmi rýchlo k demotivácii, až k úplnemu vzdaniu sa. Silná vôľa je určite potrebná, ale dá sa jej aj trochu dopomôcť.

zdroj: Huawei / Silná vôľa je určite potrebná, ale dá sa jej aj trochu dopomôcť.

Dávať, alebo nedávať si predsavzatia?

Dosahovanie svojich predsavzatí nie je rozhodne najľahšie, ale je viacero cestičiek, ako si to uľahčiť a nestratiť svoje ciele zo zreteľa. Človek by nemal zabudnúť dávať si reálne ciele, pekne si ich rozkúskovať, naplánovať a v neposlednom rade – tešiť sa z úspešných malých krokov k cieľu.

Nech už to ale dopadne akokoľvek, dávanie si predsavzatí je určite jeden z tých lepších zvykov a s najväčšou pravdepodobnosťou sa dá povedať, že produktívnejší, ako nedávať si ich vôbec. Aj keď človek zlyhá hneď prvý týždeň.

Veď si dal aspoň tú námahu zamyslieť sa nad tým, čo ho čaká a čo by chcel dosiahnuť. Koniec-koncov, vždy je čo vylepšovať.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie