7 prin­cí­pov úspeš­né­ho fre­e­lan­ce­ra (z pohľa­du dizaj­né­ra)

Michal Králik / 20. mája 2014 / Tools a produktivita

Byť efek­tív­nym fre­e­lan­ce­rom je dlho­do­bý pro­ces uče­nia sa. Aj skú­se­ní dizaj­né­ri majú stá­le kopu vecí, kto­ré sa musia naučiť. A to nie­len o fre­e­lan­cin­gu, ale rov­na­ko aj o tech­nic­ký­ch zále­ži­tos­tia­ch. Poď­me sa pozrieť na to, ako by sa mal sprá­vať seri­óz­ny fre­e­lan­cer.

 

Spokojní klienti vedú ku ďalším klientom

Jedným z hlavných zdrojov práce úspešných freelancerov sú odporúčania -či už od predchádzajúcich klientov, priateľov alebo rodiny. Potenciálni klienti, ktorých na vás odkázali, vám budú často veriť viac a mať väčší rešpekt pred vašou prácou než priemerní potenciálni klienti, ktorí si vás nájdu pomocou iných metód, ako napríklad cez vaše portfólio.

S odporúčanými klientmi sa často veľmi dobre pracuje a majú tiež často najvyššiu mieru konverzie na reálneho klienta. Ak dúfate vo vybudovanie úspešného biznisu primárne cez odporúčania, produkovanie vysokokvalitnej práce na presvedčenie klientov, aby vás odporučili ostatným, je nevyhnutné. Kvalitná práca však nie je jediný dôležitý faktor. Klienti častejšie odporúčajú niekoho, kto im dal pocit, že s nimi zachádzal dobre a mali s ním celkovo pozitívnu skúsenosť. Klientský servis a komunikácia sú tu kľúčové.

 

Súťaženie v cene nie je dobrá stratégia

Tento princíp sa v dnešnej dobe porušuje až pričasto. Nie vždy kvalitní webdizajnéri sa snažia “podliezť” cenu, čo pre iných dizajnérov nie je možné. To sa však často odrazí aj na kvalite práce, a potom vrhá zlé svetlo na všetkých. Niekedy je to pochopiteľné, inokedy nie. Z môjho pohľadu tento prístup nie je z dlhodobého hľadiska efektívny.

Pokým nižšia cena vám môže priniesť projekty "teraz", súperenie v cene má niekoľko negatívnych dlhodobých efektov.

  • Klienti a potenciálni klienti budú vidieť vašu prácu horšie v porovnaní s webdizajnérmi, ktorí si pýtajú viac.
  • Po podceňovaní je možné, že podvedome začnete vidieť svoje schopnosti a služby ako menejcenné.
  • Potrebujete pracovať viac, aby ste získali rovnaké peniaze.
  • Extrémne nízke ceny vás kladú do zlej situácie v momente, keď budete chcieť po určitom čase zvýšiť ceny.
  • Bez toho, aby si to uvedomovali, môžete začať neznášať svojich klientov, lebo platia tak málo.

Ak je vaša hlavná výhoda “podliezanie cien”, a raz zvýšite ceny, príde niekto iný, kto podlezie vás. A tým bude vaša výhoda fuč. Zamyslite sa nad tým - vždy je niekto, kto si vypýta menej.

Výhodnejšia stratégia pre dlhšie obdobie je hodnotiť seba ako experta v určitej oblasti, a formovať sa ako osoba, s ktorou iní ľudia chcú pracovať, pretože vaša práca sa líši od ostatných dizajnérov. Samozrejme, to nie je také jednoduché ako podliezť cenu. Potrebuje to čas, ale klienti sú potom menej citliví, ak vy ste ten, od ktorého chcú urobiť napr. web.

 

 

Čas investovaný na začiatok projektu vám ušetrí trápenie neskôr

Stalo sa vám, že ste skočili do projektu bez toho, aby ste vedeli, čo klient presne chce, a potom ste museli prácu prerábať?

Uveďme zopár vecí, ktoré by ste o klientovi mali vedieť ešte pred začatím projektu:

  • Prejdite s ním jeho potreby.
  • Porozprávajte sa o tom, čo chce na svojej webovej stránke mať.
  • Klaďte otázky týkajúce sa časti projektu, o ktorej si nie ste istý.
  • Snažte sa získať dobrý pocit z požiadaviek projektu.

Ak si postavíte dobré základy projektu, pomôžu vám nestrácať čas a vytvoriť projekt tak, ako ho klienti chcú.

 

Dajte peniaze na rozvoj produktivity a kvality práce

Klasická reakcia na výdavky pri freelanceroch je odolnosť voči veciam, ktoré stoja peniaze. Samozrejme, profit pre vás je zisk mínus náklady, ale náklady nie sú vždy prekážkou zvýšenia ziskov.

Pre zvýšenie množstva peňazí, ktoré zarobíte musíte najskôr zvýšiť produktivitu a efektívnosť. Je veľa nástrojov, rád, zdrojov a služieb, kde môže freelancer investovať a ušetrí tým čas na denných či mesačných základoch. Tým sa postaráte o viac času na tvorbu príjmu.

Nie všetci dizajnéri radi riešia finančné aspekty businessu. Výsledkom je, že financie zaberú viac času a námahy, než je potrebné. Cestou, ako minutím určitého objemu financií ušetríte čas na reálnu prácu, je napríklad virtuálny asistent alebo iný ekonóm. Rozmýšľajte, že ak miniete veľa času na nezaplatiteľných otázkach, nezarábate. Je často lepšie, zaobstarať si niekoho, kto sa tomu rozumie, stratí pri tom oveľa menej času a vy máte svoj čas na to, čomu sa naozaj rozumiete.

 

Dlhodobí klienti sú extrémne cenní

Väčšina dizajnérov musí investovať námahu pre nájdenie klientely. Čokoľvek robíte - či aktualizujete svoje účty na sociálnych sietiach, píšete blog alebo čokoľvek iné - vám zvyšuje šancu byť videný, a teda venujete cenný čas hľadaniu práce, ešte predtým, ako ste niečo urobili.

Z tohto titulu sú dlhodobí klienti extrémne cenní, pretože vám dovoľujú pracovať, aby ste mohli zarábať bez míňania času hľadaným novej práce. Takže dlhodobí klienti vám šetria čas. Aj keď máte portfólio alebo iné zdroje, kde vás ľudia nasledujú, musíte si nájsť čas, aby ste z nich našli toho, ktorý vám bude platiť.

Ale nespoliehajte sa iba na dlhodobých klientov, neprestaňte hľadať aj nové projekty. Zapamätajte si, že časy sa menia a klienti raz prídu a raz odídu.

 

 

Sústreďte sa na to, aby ste boli veľmi dobrý v niečom špecifickom

Nie je možné byť dobrý vo všetkom. Je veľa aspektov web dizajnu a programovania, a teda je nemožné, aby bol niekto expertom na všetko.

Namiesto snahy byť dobrý vo všetkom je efektívnejšie odčleniť samého seba od ostatných tým, že budete dobrý v niečom špecifickom. Možno chcete byť expert ako programátor WordPress tém, logo dizajnu, alebo čohokoľvek iného. Tým, že sa označíte za odborníka v určitom smere, budete jeden z prvých ľudí, keď budú potenciálni klienti rozmýšľať nad niekým pre tento typ práce.

 

Správajte sa ku svojmu freelancingu ako ku reálnemu biznisu

Freelancing je legitímna práca. Správajte sa ku nej s rešpektom.

Veľa freelanceorv začína s polovičným úväzkom (alebo iným) a v nejakom bode si povie, že by mohol freelancing brať seriózne. Freelanceri, ktorí vidia svoju prácu ako hobby, pravdepodobne nedosiahnu to, že budú môcť nechať svoju prácu a naplno sa venovať freelancingu.

Bez ohľadu na to, či pracujete na plný alebo na čiastočný úväzok a ešte ako freelancer, tu je návod, ako zaobchádzať s klientmi seriózne:

  • Urobte zo svojho osobného projektu prioritu.
  • Vyblokujte si na prácu určitý čas.
  • Vytvorte si rozpočet nevyhnutných nákladov.
  • Vytvorte si biznis plán vhodný k rastu.
  • Používajte zmluvy s klientmi.
  • Držte krok s účtovníctvom a daňami.

 

 

Zdroj: webdesigning.sk

Foto: ebaysellingcoach.blogspot.com, beforeitsnews.com, simplifythis.com

Pridať komentár (0)