8 uznávaných psychológov prezrádza 8 trikov, ktoré ti okamžite pomôžu zatočiť so stresom

  • Nezaberú ti veľa času a sú jednoduché, no ich účinkom nebudeš chcieť uveriť. 8 špičkových psychológov prezradilo 8 zaručených tipov, ktoré ti pomôžu stres odbúrať rýchlejšie a účinnejšie, než by si vôbec čakal.
int-coll
pexels.com
  • Nezaberú ti veľa času a sú jednoduché, no ich účinkom nebudeš chcieť uveriť. 8 špičkových psychológov prezradilo 8 zaručených tipov, ktoré ti pomôžu stres odbúrať rýchlejšie a účinnejšie, než by si vôbec čakal.

#1 Všetko si zapíš

Ako sa hovorí: “Hovoriť striebro, mlčať zlato.” Ak ťa niekto skutočne vytočí a ty mu v záchvate zúrivosti vykričíš všetky krivdy, ktoré ti za posledné desaťročie spôsobil, všetko tým ešte zhoršíš.

Psychológ John Duffy preto radí: “Napíšte o tom.” Nájdi si 5 minút a pokojne skús napísať danej osobe list, v ktorom jej všetko “vykričíš” – samozrejme s tým, že list potom zahodíš alebo vymažeš zo svojho počítača.

Takto však môžeš vyjadriť naozaj čokoľvek – píš o svojich sklamaniach, smútku či hneve, no rovnako aj o svojich nápadoch, o ktorých nechceš nikomu hovoriť či o svojich inšpiráciách. Uvidíš, aké je to oslobodzujúce.

#2 Terapia jedlom

Psychoterapeut, spisovateľ a učiteľ, Jeffrey Sumber, považuje za najdokonalejšiu terapiu varenie. Jedlo si však nepripraví len tak “ledabolo”, dodržiava pri tom veľmi striktný postup. Skús sa ním nechať inšpirovať.

Ako hovorí samotný Jeffrey, keď už nevie, ako ďalej, spraví nasledovné: “Keď som naozaj na dne svojich psychických síl, pripravím si nejaké zdravé jedlo. Jeho príprave však venujem naozaj veľa času. Najprv idem do obchodu, kde študujem etikety produktov a vyberiem tie najlepšie prísady. Po návrate domov začnem úplne pomaly pripravovať jedlo. Vychutnávam si každý jeden pohyb a každý jeden pokrok. Keď je všetko hotové, jedlo si pekne naaranžujem, pochválim sa ním na Facebooku (aby mi priatelia závideli) a pomaly ho zjem.”

#3 Napni svaly

Neboj sa, neposielame ťa jednu poriadnu „natiahnuť“ osobe, ktorá vás vytočila. Miesto toho ťa chceme inšpirovať metódou, ktorú psychoterapeut Kevin Chapman využíval už od roku 1920.

Metóda dostala názov progresívna svalová relaxácia a jej základná myšlienka je jednoduchá – po každom silnom napätí príde silná relaxácia. A ako ju aplikovať do praxe? Všetky svoje svaly poriadne napni a vydrž takto 10 sekúnd. Potom sa uvoľni a následne sa ďalších 20 sekúnd plne sústreď na silný pocit relaxácie, ktorý sa dostaví. Opakuj to zopárkrát, kým sa nedostaví upokojenie.

#4 Reaguj správne alebo nereaguj vôbec

Psychologička Susan Krauss Whitbourne má na porazenie stresu svojský, no absolútne účinný spôsob – vôbec s ním nebojuje. Má vlastnú mantru, ktorú si dookola opakuje, keď sa dostane do nejakej stresujúcej alebo vypätej situácie.

Hovorí si toto: “Túto situáciu síce zmeniť nedokážem, no dokážem zmeniť svoju reakciu.” Skús nabudúce na nejakú negatívnu situáciu reagovať pozitívne – ber to ako výzvu. Uvidíš, ako sa zmení nielen daná situácia, ale celý tvoj život.

#5 Povedz STOP svojim myšlienkam

Psychológ Martin Seligman má jednu skvelú metódu, ktorá ti pomôže dokonale si vyčistiť hlavu. Budeš prekvapený, aká je jednoduchá a aké obrovské sú jej účinky.

Keď ťa nabudúce prepadne tok negatívnych myšlienok či nával stresu, jednoducho tleskni a povedz si: “Stop! Popremýšľam nad tým neskôr!”

Skvele funguje aj to, ak budeš na zápästí nosiť tenkú gumičku. Keď sa ti v hlave objavia myšlienky, ktoré tam nemajú čo robiť, potiahni gumičkou a uvidíš, že táto bolesť sa postará o to, aby si na danú vec prestal myslieť. Zrazu si uvedomíš, že na ňu myslíš čoraz menej.

#6 Hodina vyhradená len pre teba

Psychoterapeutka Amy Przeworski zas odporúča, aby si si každý jeden deň vyčlenil jednu hodinu na to, aby si robil výhradne to, čo chceš len ty – nikým a ničím nerušený.

Je len na tebe, či si prečítaš nejakú knihu, pozrieš seriál alebo sa budeš venovať online kurzu či len leňošeniu, ide o to, že táto hodina je len a len tvoja. Žiadna práca, žiadna zodpovednosť, žiadne negatívne myšlienky, žiaden stres.

#7 Stimuluj svoje nervové zakončenia

Psychologička Toni Bernhard má v rukáve tiež jeden skvelý trik. Keď budeš v strese, polož si na pery ukazovák a začni si ním po nich v smere zľava doprava prechádzať. Týmto pohybom stimulujte svoje nervové zakončenia na povrchu pier a parasympatický nervový systém, čo vám pomôže upokojiť sa.

#8 Sprav niečo užitočné

Pomôcť ti môže určite aj skvelý trik od terapeutky Joyce Marter. Tú navrhla predovšetkým pre komunitu anonymných alkoholikov a skvele im pomáha zahnať myšlienky na alkohol. Pomôcť si ňou však kedykoľvek môžete aj ty.

Keď ťa prepadnú myšlienky, ktoré naozaj nechceš riešiť, jednoducho ich zažeň tým, že okamžite začneš robiť niečo užitočné. Choď napríklad “vyblýskať” kúpeľňu, umyť si auto, navariť si alebo si hoci len uprac pracovný stôl. Budeš prekvapený ako skvele to funguje.

Zdroj: Psych.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech