80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
- S rastúcim vekom stúpa riziko nehôd, varujú odborníci
- O podobných opatreniach diskutuje aj Európa
- S rastúcim vekom stúpa riziko nehôd, varujú odborníci
- O podobných opatreniach diskutuje aj Európa
Šoférovanie vo vyššom veku je citlivá téma, ktorá vyvoláva diskusie po celom svete. S pribúdajúcimi rokmi prichádzajú zmeny v zraku, reakčných schopnostiach aj koncentrácii, čo môže ovplyvniť bezpečnosť za volantom.
Kým pre mnohých seniorov je vodičský preukaz symbolom nezávislosti, odborníci upozorňujú, že s rastúcim vekom stúpa aj riziko nehôd. Preto čoraz viac krajín zvažuje sprísnenie pravidiel alebo zavedenie vekového limitu na šoférovanie, informuje denník Pravda.
Najnovšie sa týmto smerom vydalo Peru, ktoré sa zapísalo do histórie ako prvá krajina, ktorá zaviedla horný vekový limit pre obnovenie vodičského oprávnenia, informuje portál Slobodenpecat.
Podľa nariadenia tamojšieho ministerstva dopravy a komunikácií (MTC) profesionálni vodiči autobusov a nákladných áut už po dovŕšení 80 rokov nebudú môcť obnoviť svoj vodičský preukaz, a to bez akejkoľvek výnimky.
V prípade vodičov osobných vozidiel platia miernejšie pravidlá: medzi 70. a 75. rokom zostáva platnosť vodičáku päť rokov, od 75 do 80 rokov sa skracuje na tri roky, pri 80 a 81 rokoch na dva roky, no po dovŕšení 81 rokov už obnova nie je možná.
Nové opatrenia sprevádzajú povinné lekárske a psychologické prehliadky, ktoré musia vodiči absolvovať už od veku 70 rokov. Tento krok má zabezpečiť, aby vodiči zostali v dostatočne dobrej fyzickej aj mentálnej kondícii. Peru reaguje na narastajúci počet nehôd, kde zhoršený zrak, spomalené reflexy či oslabené kognitívne schopnosti zohrávajú zásadnú úlohu.
Zmeny sa črtajú aj na našom kontinente
Diskusia o podobných opatreniach prebieha aj v Európe. Škótsky sudca Nigel Ross nedávno odporučil, aby vodiči nad 80 rokov neboli posudzovaní len na základe potvrdenia od lekára, ale aby absolvovali povinné kognitívne testy. Japonsko už takéto testy zaviedlo pre vodičov nad 75 rokov, čo znižuje riziko nehôd spôsobených demenciou a stratou koncentrácie.
Európska komisia už v roku 2023 predložila návrh, ktorý odporúča sprísniť kontroly pre vodičov nad 70 rokov. Po dovŕšení tohto veku by seniori mali absolvovať testy z teórie, prípadne aj praktické jazdy, informovali sme ťa ešte v roku 2023.
Opatrenie je zatiaľ len vo forme odporúčania, pričom jeho konkrétna podoba by bola v kompetencii jednotlivých členských štátov. Rokovania medzi Radou EÚ a Európskym parlamentom o finálnom znení pravidiel stále prebiehajú.
Podľa návrhu Bruselu by starší vodiči museli preukazovať svoju spôsobilosť každých päť rokov. „Kontrola dôchodcov má pomôcť zabezpečiť, aby do roku 2050 nedochádzalo k žiadnym smrteľným nehodám,“ uviedol portál Bild.
Do roku 2030 by sa mal počet obetí dopravných nehôd znížiť aspoň o polovicu. Len v roku 2022 prišlo na cestách EÚ o život približne 20 600 ľudí.
Ako je to dnes na Slovensku?
Na Slovensku platí povinnosť lekárskej prehliadky pre vodičov od 65 rokov, pričom sa opakuje každých päť rokov. Ministerstvo vnútra SR považuje súčasné opatrenia za dostatočné, pretože podľa štatistík v roku 2021 spôsobili vodiči nad 70 rokov len 4,37 % nehôd a v roku 2022 to bolo 5,27 %.
„Ak Európsky parlament prijme legislatívu, ktorá stanoví povinnosť preskúšania odbornej spôsobilosti v závislosti od veku, Slovensko tieto požiadavky premietne do svojho právneho poriadku,“ uvádza tlačový odbor ministerstva.
Niektoré krajiny EÚ však už dnes uplatňujú prísnejšie pravidlá. V Dánsku musia vodiči po 75. roku absolvovať lekársku prehliadku a nad 80 rokov každý rok.
V Španielsku platí povinnosť obnovovať vodičský preukaz každých päť rokov od 65. roku života. Taliansko má najprísnejšie normy – po dovŕšení 50 rokov musia vodiči obnovovať preukaz každých päť rokov, nad 70 každé tri roky a nad 80 dokonca každé dva roky, vždy s lekárskym potvrdením.
Prečo sa sprísňuje kontrola seniorov za volantom?
Dôvodom sprísňovania pravidiel je zníženie rizika nehôd spôsobených zdravotným stavom vodičov. Problémy so zrakom, sluchom, pohyblivosťou či spomalenými reakciami môžu ohroziť nielen samotného vodiča, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Lekári odporúčajú, aby starší vodiči sledovali varovné signály, ako napríklad problémy so sluchom, zhoršený zrak, ťažkosti pri pohybe alebo pomalšie reakcie pri bežných činnostiach.
Hoci téma obmedzenia veku za volantom vyvoláva diskusie, cieľ je jasný – zvýšiť bezpečnosť na cestách. Európska únia si stanovila ambiciózny cieľ: do roku 2050 úplne eliminovať smrteľné nehody na cestách. Zavedenie vekového stropu či povinných testov môže byť jedným z krokov, ako sa k tomuto cieľu priblížiť.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Pravda, archív SIU, slobodenpecat