Home Credit v Číne končí, PPF ho predala za 298 miliónov eur. Slováci na nákupy na splátky nedajú dopustiť
- Home Credit v Číne prestal poskytovať nové úvery
- PPF uzavrela jednu z najambicióznejších expanzií
- Home Credit v Číne prestal poskytovať nové úvery
- PPF uzavrela jednu z najambicióznejších expanzií
Najväčšia česká investičná skupina PPF definitívne zatvára dvere na čínskom trhu spotrebiteľských úverov. Svoju spoločnosť Home Credit Consumer Finance predala konzorciu vedenému internetovým gigantom JD.com. Výnos z predaja predstavuje 298 miliónov eur, čo je výrazne menej než sa kedysi očakávalo, informuje Seznam Zprávy.
Ambiciózne plány, ktoré sa nenaplnili
Spoločnosť Home Credit vstúpila na čínsky trh v roku 2010 ako prvý zahraničný subjekt, ktorý získal licenciu na poskytovanie spotrebiteľských úverov v celej Číne. Očakávania boli vysoké – čínsky trh s viac než miliardou obyvateľov bol v tom čase vnímaný ako zlatá baňa.
Realita však priniesla tvrdé vytriezvenie. Podľa vyjadrenia hovorcu skupiny PPF Leoša Rouska: „PPF uzavrela dohodu s konzorciom vedeným spoločnosťou JD.com o predaji Home Credit Consumer Finance. Od 31. decembra 2024, keď skupina obdržala súhlas od čínskych regulátorov, sa JD.com stala väčšinovým vlastníkom.“ Tým sa uzavrela kapitola 14-ročného pôsobenia PPF na čínskom trhu.
Predaj len za zlomok pôvodnej hodnoty
Výsledná suma 298 miliónov eur, ktorú PPF za predaj získala, pôsobí v porovnaní s predchádzajúcimi odhadmi hodnoty čínskeho Home Creditu skromne. V roku 2017 bola napríklad čínska divízia ohodnotená na viac ako 7,5 miliardy korún len pri menšinovom podiele v rámci spolupráce s PAG Capital Asia.
Skupina PPF dnes priznáva, že výsledná suma je skôr technickým zúčtovaním vďaka zníženiu záväzkov: „Zisk je výsledkom zníženia záväzkov, ktoré bolo dohodnuté v rámci transakcie s našimi kľúčovými veriteľmi,“ uvádza PPF vo svojej výročnej správe za rok 2024.
Aj napriek stratám z niektorých predajov, vrátane čínskeho Home Creditu, skupina PPF v roku 2024 dosiahla rekordné hospodárske výsledky a oznámila zásadné zmeny v riadení.
PPF dosiahla rekordný zisk, zmenila vedenie
Napriek ukončeniu viacerých zahraničných aktivít vrátane predaja čínskeho Home Creditu, skupina PPF uzavrela rok 2024 s historicky najvyšším čistým ziskom vo výške 3,2 miliardy eur. Oproti predchádzajúcemu roku ide o medziročný nárast o vyše 120 %. Na celkových výsledkoch sa výrazne podieľalo nové partnerstvo s globálnou telekomunikačnou skupinou Emirates Telecommunications Group Company (e&), ako aj rastúca výkonnosť naprieč portfóliom skupiny – najmä v sektoroch telekomunikácií, finančných služieb, médií a realít.
Významný zisk zaznamenala aj Air Bank Group, patriaca tiež do skupiny PPF, s medziročným rastom o 23,2 %, a tiež mediálna skupina CME, ktorá napriek veľkým investíciám do platformy Oneplay zvýšila svoj prevádzkový zisk o 5,5 %. Celkové aktíva skupiny dosiahli 41,7 miliardy eur a vlastný kapitál vzrástol na 12,5 miliardy eur, čo predstavuje nárast o takmer 35 %.
Spolu s rekordnými výsledkami PPF oznámila aj zásadné zmeny v riadení – po skončení trojročného mandátu Jiřího Šmejca sa vedenia skupiny ujmú dvaja generálni riaditelia (co-CEOs): dlhoročná finančná riaditeľka Kateřina Jirásková a investičný riaditeľ Didier Stoessel.
Majetok Renáty Kellnerovej, majoritnej akcionárky skupiny PPF, sa v roku 2025 odhaduje na približne 15,2 miliardy eur. Oproti minulému roku to predstavuje pokles o 320 miliónov eur. Kellnerová a jej dcéry spravujú majetok spoločne, pričom do portfólia patria firmy ako O2, Air Bank, TV Nova, Markíza, Home Credit či luxusné hotely Hilton a Four Seasons v Prahe.
Zastavené úvery, prísnejšia regulácia
Podľa informácií SZ Byznys Home Credit v Číne už nové úvery neposkytuje a len spravuje existujúce portfólio. Dôvody sú viaceré: sprísnenie regulácií, ekonomické dôsledky pandémie COVID-19 a absencia prístupu k výhodnému financovaniu. PPF pritom nevyužila ani príležitosť z roku 2019, keď plánovala uviesť celú skupinu Home Credit na burzu v Hongkongu. Čínska divízia bola vtedy jej najcennejším aktívom, informuje Forbes.
Novým majoritným vlastníkom sa stal čínsky technologický gigant JD.com, ktorému šéfuje miliardár Liou Čchiang-tung, niekedy označovaný ako „čínsky Jeff Bezos“. Forbes odhaduje jeho majetok na približne 6,2 miliardy dolárov, čo predstavuje zhruba 5,7 miliardy eur.
Posledné roky v strate
Biznis Home Creditu v Číne sa v posledných rokoch dostával do červených čísel. V roku 2023 spoločnosť vykázala stratu 3,2 miliardy jüanov, čo v prepočte znamená približne 422 miliónov eur.
Predaj čínskej divízie zapadá do širšej stratégie skupiny PPF, ktorá sa v posledných rokoch zbavuje zahraničných aktív Home Creditu. Po vypuknutí vojny na Ukrajine predala ruskú Home Credit & Finance Bank so stratou 897 miliónov eur.
V Indonézii a na Filipínach zaznamenala ziskové predaje vo výške 123 a 262 miliónov eur. V Indii sa predaj uzavrel začiatkom tohto roka, pričom do konca roka sa očakáva ešte finalizácia predaja vietnamskej pobočky, ktorú stále posudzujú tamojšie úrady.
Slováci kupujú na splátky viac než v minulosti
Zatiaľ čo skupina PPF predáva zahraničné aktíva Home Creditu – vrátane nedávno uzavretého predaja čínskej divízie – na Slovensku dopyt po nákupoch na splátky naďalej rastie. Dôležité je však zdôrazniť, že slovenský Home Credit už nie je súčasťou medzinárodnej skupiny Home Credit ovládanej PPF.
Od roku 2023 je Home Credit Slovakia, a. s., stopercentne vlastnený spoločnosťou Air Bank a funguje ako samostatný subjekt nezávislý od zahraničných aktivít bývalej materskej skupiny. Preto sa tiež slovenská pobočka nevyjadruje k predajom zahraničných divízií, povedala pre Startitup Kateřina Dobešová, vedúca sekcie oddelenia komunikácie pre Česko a Slovensko.
Podľa údajov Home Credit Slovakia dosiahla v roku 2024 priemerná výška jedného nákupu na splátky 674 eur, čo je o 56 eur viac ako pred piatimi rokmi. Tento trend pokračuje aj v roku 2025 – v januári tohto roka dosiahla priemerná hodnota nákupu 688 eur a vo februári 683 eur.
Najviac nákupov bolo zaznamenaných v Nitrianskom a Košickom kraji, pričom najnižšia aktivita bola v Bratislave. Zároveň však hlavné mesto vykazuje najvyššiu priemernú hodnotu jedného nákupu – 772 eur. Medzi najčastejšie kupované položky patria smartfóny, notebooky, televízory, inteligentné hodinky a domáce spotrebiče. Spotrebitelia najčastejšie siahajú po modeloch od značiek Samsung a Apple.
Aj napriek sprísňujúcej sa finančnej situácii v krajine zatiaľ nie je badať útlm v spotrebiteľskom správaní klientov – naopak, slovenskí zákazníci čoraz viac využívajú možnosť financovania vyšších nákupov formou splátok.
Oslovili sme aj skupinu PPF, článok aktualizujeme o ich stanovisko.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Seznam Zprávy, PPF, PPF, Home Credit/TS, Forbes