Každému druhému mostu na Slovensku hrozí zrútenie, varuje NKÚ. Diaľnice rastú príliš pomaly
- Národný kontrolný úrad odhalil kritický stav diaľnic, ciest I. triedy a mostov
- Investičný proces presahuje 14 rokov a finančné zdroje sa krátia
- Národný kontrolný úrad odhalil kritický stav diaľnic, ciest I. triedy a mostov
- Investičný proces presahuje 14 rokov a finančné zdroje sa krátia
Slovenská cestná infraštruktúra sa ocitla pred veľkou skúškou. Národný kontrolný úrad (NKÚ) SR podrobil v rokoch 2021 až 2024 dôkladnej kontrole celej našej infraštruktúry a o výsledkoch informoval v správe na svojom webe.
Kontrolóri preverili projekty diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy. Chceli si overiť, či investície priniesli skutočný prínos. Z ich zistení však vyplynulo, že dlhé schvaľovacie procesy výrazne spomaľujú stavbu nových úsekov a s našou infraštruktúrou to vôbec nevyzerá ružovo.
V kľúčových oblastiach siete TEN-T hrozí, že do roku 2030 nestihneme dokončiť najdôležitejšie úseky. Štátny rozpočet a eurofondy sa tak musia vysporiadať s medzerou vo výške 4,5 miliardy eur, pričom stav mostov si vyžaduje mimoriadnu pozornosť.
Diaľnice staviame pomaly
Proces od predpokladanej štúdie až po otvorenie diaľnice trvá priemerne viac než 14 rokov. Takéto tempo výrazne ohrozuje plán do roku 2030. Kontrolóri vypočítali, že od roku 2021 do 2024 sme zaradili do prevádzky iba 34,7 km nových diaľnic a 23,2 km rýchlostných ciest, čo predstavuje necelých 15 km ročne.
Pri tomto tempe dosiahneme do roku 2050 len 375 km nových úsekov, aj keď na splnenie záväzkov voči EÚ musíme odovzdávať približne 26 km ročne. „Úseky, ktoré boli vybudované, prinášajú skrátenie jazdných časov a vyššiu bezpečnosť premávky, no tieto prínosy sa vytrácajú pri nedobudovaných úsekoch,” upozornil NKÚ.
Kontrolóri konkrétne poukazujú na meškanie prepojenia R1 a R2 v Zvolene. Varujú aj pred predĺžením úseku D1 Turany – Hubová, ktoré znižuje úžitok vodičov a zvyšuje riziko kolón.

Obrovská finančná výzva do roku 2030
NKÚ vypočítal, že na všetky rozpracované cestné projekty potrebujeme až neuveriteľných 5,6 miliardy eur. Z toho len 1,1 miliardy eur pokryjú európske fondy a zvyšných 4,5 miliardy eur tak musí zabezpečiť štátny rozpočet. Verejné financie však už dlhodobo na takú záťaž nestačia.
Kontrolóri tiež zdôraznili, že meškania a predraženia spôsobujú nepriaznivé geologické podmienky, rast cien stavebných materiálov a komplikované legislatívne procesy. Napríklad na úseku D1 Hubová – Ivachnová sa čas výstavby natiahol z 3,5 roka na viac ako 12 rokov. Pôvodná cena bez DPH vzrástla z 288,8 miliónov eur na 633,3 miliónov eur a jednotková cena za kilometer sa zvýšila z 19,38 miliónov eur na 42,5 milióna eur.
Dôležitú úlohu u nás zohrávajú aj cesty I. triedy, ktoré na Slovensku dosahujú dĺžku až 3 335,9 km a zabezpečujú regionálnu aj celoštátnu dopravu. V rokoch 2021–2024 kontrolóri spočítali 504,5 km opravených vozoviek v rámci memoranda o veľkoplošných opravách. Napriek tomu však zistili preklasifikácie niektorých úsekov do horších kategórií. Opravy zvýšili dĺžku ciest vo „veľmi dobrom“ stave len o 230,8 km.
Na cyklickú obnovu 3 324 km ciest I. triedy by sme mali ročne opraviť 221,6 km, čo si vyžaduje 76,1 miliónov eur ročne. Doteraz vynaložené prostriedky však predstavovali len polovicu tejto sumy. Z toho dôvodu stavebno-technický stav ciest stagnuje, dodáva NKÚ.
Každý druhý most je v zlom stave
Úrad rovnako zistil, že počet rekonštruovaných mostov na cestách I. triedy stúpol z priemeru 11 ročne na 17. Napriek tomu však počet mostov v najhorších kategóriách technického stavu (zlý až havarijný) vzrástol z 563 v roku 2020 na 845 v roku 2024. To znamená, že každý druhý most čelí vážnemu opotrebovaniu.
„Kým sa systém nesystémovo nezmení, hrozí, že časové a bezpečnostné benefity budovaných úsekov sa vytratia pri obchádzkach cez nenadviazané časti siete a investičný dlh bude ďalej narastať,“ konštatuje NKÚ. Kontrolóri jedným dychom varujú, že reálna potreba obnovy mostov je ešte vyššia vzhľadom na ich vek a dlhodobú podfinancovanosť údržby.
Odporúčania sú jasné
NKÚ vyzýva vládu, aby zriadila viaczdrojový účelový dopravný fond podľa českého vzoru. Takýto fond by podľa nich priniesol stabilné kapitálové prúdy pre diaľnice, cesty I. triedy aj mosty.
Ministerstvu dopravy tiež odporúčajú vyčleniť v programovom rozpočte samostatný podprogram na plnenie medzinárodných záväzkov. Ministerstvu financií navrhuje zaviesť nástroje pre dlhodobé záväzné plánovanie veľkých investícií.
„Zmeny po kontrole stavu mostov z roku 2021 čiastočne zlepšili systém hospodárenia s mostami, ale bez systematického navýšenia rekonštruovaných mostov sa ich stav nezlepší,“ uzatvára NKÚ.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: NKÚ