Lekári aj pacienti zostali bez prístupu k službám: Systém ezdravie skolaboval
- Systém ezdravie má vážne technické problémy
- NCZI pracuje na okamžitej náprave technických komplikácií
- Systém ezdravie má vážne technické problémy
- NCZI pracuje na okamžitej náprave technických komplikácií
Národné centrum zdravotníckych informácií (NZCI) aktuálne eviduje neplánovaný výpadok všetkých služieb systému ezdravie. Informovalo o tom na svojom webe.
„Pracujeme na urýchlenom obnovení služieb a budeme vás informovať hneď, ako budú dostupné. Zároveň sa ospravedlňujeme všetkým dotknutým používateľom za vzniknuté komplikácie,“ spresnilo NCZI.
Podľa informácií portálu Živé nejde pri výpadku systému eZdravie o bežnú technickú chybu, ale o vážny problém týkajúci sa kľúčového prvku infraštruktúry. Výpadok údajne spôsobilo poškodenie tzv. core switcha – centrálneho sieťového zariadenia, ktoré je zásadné pre prevádzku systému. Toto zariadenie pochádza ešte z roku 2008, teda z obdobia, keď sa začínali práce na projekte eZdravie.
Problém vraj nie je tak jednoduché vyriešiť
Portál uvádza, že zariadenie zlyhalo natoľko, že ho nie je možné jednoducho nahradiť či opraviť v priebehu niekoľkých hodín. Neskôr sa podľa ich informácií ukázalo, že zhoreli až dva takéto prepínače, čo celú situáciu ešte viac komplikuje.
Náhradné zariadenia tohto typu nemusia byť bežne dostupné, a ich integrácia do existujúcej siete si môže vyžadovať nielen špecifický hardvér, ale aj dôkladné pretestovanie. Kým sa zariadenia nepodarí vymeniť a nakonfigurovať, systém eZdravie pravdepodobne zostane mimo prevádzky. Výpadok tak môže trvať niekoľko dní, počas ktorých môžu byť obmedzené elektronické služby pre pacientov aj zdravotníkov po celom Slovensku.
Redakcia Startitup kontaktovala komunikačné oddelenie Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) so žiadosťou o oficiálne vyjadrenie k aktuálnemu výpadku systému eZdravie. V rámci medializovaných informácií sme požiadali o odpovede na niekoľko otázok, ktoré by mohli objasniť rozsah a príčinu problému.
Pýtali sme sa najmä na to, či za výpadkom systému je porucha kľúčového sieťového zariadenia (core switch), a či je pravda, že zhoreli až dva takéto prepínače. Zaujímalo nás tiež, či už NCZI disponuje náhradnými zariadeniami alebo má zabezpečené riešenie opravy, ako aj to, kedy predpokladá obnovenie plnej funkčnosti systému.
Zároveň sme sa informovali, či NCZI zvažuje prijatie ďalších opatrení, ktoré by v budúcnosti zabránili podobným technickým výpadkom.
Služby už fungujú
Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) večer 8. septembra informovalo, že všetky služby systému eZdravie sú po dnešnom neplánovanom výpadku opäť v prevádzke a fungujú bez obmedzení.
„K výpadku došlo v dôsledku technického problému, spôsobeného zastaranosťou hardvérovej časti pôvodného riešenia. Nešlo o ľudské zlyhanie, ani o kybernetický útok, ale o limit zastaraného systému. NCZI v tejto súvislosti ubezpečuje, že nedošlo k úniku dát. Na obnovení prevádzky pracovali odborníci NCZI s maximálnym nasadením. Problém sa podarilo odstrániť a všetky služby boli pred opätovným sprístupnením dôkladne otestované. V súčasnosti je eZdravie plne funkčném,“ informovalo NCZI v tlačovej správe.
Národné centrum zdravotníckych informácií sa poďakovalo lekárom aj pacientom za trpezlivosť a pochopenie. „Mrzí nás, že výpadok spôsobil komplikácie, a ospravedlňujeme sa všetkým dotknutým používateľom.“
Článok sme aktualizovali 9. septembra o 8:30.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: zive.aktuality.sk