Bratislava vedie rebríček: Jazdu načierno v MHD má najdrahšiu v regióne
- V hlavnom meste sú pokuty za jazdu načierno rekordné
- Prekonali tak Prahu či Košice
- V hlavnom meste sú pokuty za jazdu načierno rekordné
- Prekonali tak Prahu či Košice
Cestovanie v bratislavskej MHD bez platného lístka sa stáva poriadne drahou záležitosťou. Po nedávnej zmene cien cestovného výrazne vzrástli aj sankcie pre tých, ktorí sa rozhodnú riskovať jazdu načierno.
Bratislava tak aktuálne vedie rebríček miest s najvyššími pokutami v strednej Európe, predbehnúc Košice aj Prahu. Informuje o tom portál Noviny.
Ako drahé je „riskovanie“ v Bratislave?
Podľa štatistík Dopravného podniku Bratislava revízori ročne zachytia približne 33-tisíc cestujúcich bez lístka. Od 1. júna 2025 platí nová tarifa, podľa ktorej cestujúci zaplatí 99 eur na mieste. Ak pokutu nezaplatí do desiatich dní, suma sa navýši až na 120 eur.
„Výška pokuty predstavuje stonásobok ceny základného 30-minútového cestovného lístka. Posledná zmena tarify bola 1. júna 2025, kedy narástla aj výška pokuty. Predtým bola analogická výška 110 €, prípadne 80 € na mieste a do 10 pracovných dní,“ uvádza hovorca Dopravného podniku Bratislava, Jozef Vozár.
Bratislava v porovnaní s inými mestami
Drahšia jazda načierno je v Bratislave aj v porovnaní s inými slovenskými mestami. V Košiciach je pokuta približne o 40 eur nižšia, a v Prahe dokonca ešte nižšia než v Košiciach. Hovorca mesta Košice, Dušan Tokarčík, pripomína, že cestujúci môžu znížiť svoju pokutu, ak si do štyroch pracovných dní zakúpia predplatený časový lístok na 180 alebo 365 dní – vtedy zaplatia len 21,20 eur.
Prečo sú pokuty také vysoké?
Podľa Jozefa Vozára je mechanizmus výpočtu pokút definovaný v prepravnom poriadku integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja a vychádza zo zákona o verejnej osobnej doprave. To vysvetľuje, prečo sú bratislavské sankcie pre čiernych pasažierov výrazne vyššie než v iných mestách.
Aj napriek vysokým pokutám existuje spôsob, ako platbu znížiť. Po prichytení bez lístka si cestujúci môže zakúpiť 3-mesačný alebo ročný predplatný lístok a zaplatiť len 50 %, resp. 20 % z pôvodnej pokuty.
Menšie prehrešky sa pritom trestajú citlivo – zabudnutá mesačná električenka stojí 5 eur. Dopravný podnik Bratislava vlani vybral z pokút takmer 3 milióny eur, čo potvrdzuje, že kontrola čiernych pasažierov je prísna a efektívna.
Nový spôsob kúpy lístkov priamo vo vozidlách
Ako sme informovali, od 1. júna 2025 môžu cestujúci využívať moderný systém nákupu lístkov priamo vo vozidlách MHD pomocou bezkontaktnej platobnej karty. Novinka prináša viacero výhod – okrem jednoduchého a rýchleho nákupu je možné vyberať z rôznych typov lístkov: 30-minútových, 60-minútových alebo celodenných 24-hodinových, pričom systém automaticky zaznamená platný lístok a umožňuje prestupy bez opätovného prikladania karty.
Platobná karta zároveň umožňuje kúpu viacerých lístkov naraz, napríklad pre dieťa alebo spolucestujúceho, a zároveň zabezpečuje denný cenový strop – ak suma zaplatená viacerými lístkami dosiahne cenu 24-hodinového lístka, ďalšie jazdy už nebudú účtované. Tento moderný spôsob výrazne zjednodušuje cestovanie a môže znížiť riziko pokuty, pretože cestujúci majú platný lístok k dispozícii okamžite a bez nutnosti plánovania vopred.
Moderné trolejbusové trate zvýšia komfort a ekologickosť
Bratislava taktiež spúšťa výstavbu novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou, ktorá prepojí Dlhé diely s Trnavským mýtom a umožní nasadenie bez emisných vozidiel. Celá trať, dlhá 3,5 kilometra, bude viesť cez Mlynskú dolinu a Botanickú ulicu, pričom plánované úpravy zahŕňajú modernizáciu nástupísk, rozšírenie chodníkov a nové informačné tabule pre cestujúcich. Vďaka nasadeniu kĺbových trolejbusov sa kapacita liniek zvýši až o 50 %, čím sa zlepší komfort a plynulosť prepravy v najfrekventovanejších úsekoch.
Okrem samotnej trate mesto pripravuje ďalšie projekty, vrátane prepojenia Bulharskej ulice s Galvaniho cez Ivanskú cestu, ktoré umožnia ekologickú prepravu aj do vzdialenejších častí Bratislavy. Celkové investície, financované z Plánu obnovy EÚ, presiahnu 20 miliónov eur a sú súčasťou dlhodobej stratégie mesta na vytvorenie prepojenej, elektrifikovanej a udržateľnej mestskej dopravy.
Týmto krokom sa Bratislava približuje k modernej trolejbusovej sieti, ktorá zlepší kvalitu ovzdušia, bezpečnosť a pohodlie pre cestujúcich naprieč celým mestom.
Čítaj viac z kategórie: Bratislava
Zdroje: Noviny, Archív Startitup, Archív Startitup 2