Zlomená panva a rozdrvená tvár. Lekári varujú pred najnebezpečnejším zvykom Slovákov v aute
- Vykladať si nohy na palubnú dosku vyzerá nevinne, no môže ťa to stáť život
- Lekári varujú pred častou chybou spolujazdcov
- Vykladať si nohy na palubnú dosku vyzerá nevinne, no môže ťa to stáť život
- Lekári varujú pred častou chybou spolujazdcov
Lekári z pohotovostí bijú na poplach. Počas ciest autom si mnohí spolujazdci robia pohodlie tak, že si vyložia nohy na palubnú dosku – zdanlivo neškodný zvyk, ktorý však môže mať tragické následky.
Mnoho ľudí si neuvedomuje, že práve tento reflex – natiahnuť sa a oprieť si nohy o palubovku – pri nehode zásadne zvyšuje riziko ťažkých zranení. Ak auto prudko zabrzdí alebo narazí, telo pokračuje v pohybe dopredu, nohy sa dostanú do neprirodzenej polohy a následky môžu byť vážne – zlomeniny bedier, stehien či vykĺbené kĺby.
Prečo je to také nebezpečné?
V prípade nárazu sa všetko deje v zlomku sekundy. Airbagy sa pri kolízii nafúknu rýchlosťou 160 až 350 km/h. Ak máš nohy položené na palubnej doske, výbuch airbagu ich doslova vystrelí dozadu, čiže priamo proti hlave alebo hrudníku. Výsledkom môžu byť vážne poranenia tváre, lebky či vnútorných orgánov.
Zároveň sa tým úplne znefunkční bezpečnostný pás, ktorý má chrániť telo pri náraze. Keď nohy nie sú na podlahe, pás nemôže správne rozložiť nárazové sily. Cestujúci sa tak môže pri kolízii posunúť dopredu, naraziť hlavou o čelné sklo, alebo – v najhoršom prípade – byť z auta vymrštený.

Okrem toho položené nohy bránia rýchlej reakcii v prípade nečakaného pohybu vozidla. Spolujazdec tak stráca možnosť oprieť sa a chrániť si telo pri náraze.
Lekári upozorňujú na vážne následky
Dr. Solomon Behar, pediatrický lekár urgentnej medicíny z Miller Children’s & Women’s Hospital v Long Beach v Kalifornii, v rozhovore pre Parade uviedol: „Často jazdím po diaľniciach v Los Angeles a vždy, keď vidím spolujazdca s nohami na palubnej doske, naskakuje mi husia koža.“
Podľa neho položenie nôh na palubnú dosku zásadne mení polohu tela a tým aj funkciu bezpečnostného pásu. V prípade nárazu sa celé telo správa inak, než konštruktéri vozidla predpokladajú, a vzniká „reťazová reakcia“ zlyhaní, ktoré môžu viesť k vážnym zraneniam.
Dr. Behar dodal: „Najbezpečnejšie je sedieť vystretý s nohami na podlahe. Tak môžu bezpečnostný pás aj airbag fungovať tak, ako boli navrhnuté – rozložiť silu nárazu rovnomerne a znížiť riziko poškodenia nôh a panvy.“
Odborníci sa zhodujú – nohy patria na podlahu
Ďalší odborník, Dr. Jacob Snow z Pediatrix Medical Group v Las Vegas, varuje, že automobilové systémy sú konštruované na ochranu pasažierov, ktorí sedia správne. „Autá sú navrhnuté tak, aby chránili pasažierov sediacich s nohami na podlahe,“ vysvetlil.
„Tým sa predchádza riziku, že sa ti nohy pri náraze zlomia, skrčia alebo že ich palubná doska či airbag vymrští späť proti tvojej hlave.“ Niektoré novšie modely áut dokonca obsahujú špeciálne airbagy pre spodnú časť tela, ktoré chránia nohy a kolená. Ale aj tie fungujú len vtedy, ak máš nohy na podlahe, píše portál Daily Mail.
Airbag sa totiž nafúkne extrémnou rýchlosťou a silou. Ak máš v tej chvíli nohy hore, výbuch ich môže „odpáliť“ dozadu tak prudko, že spôsobí ťažké poranenie tváre a hlavy.
Aj keď to môže počas dlhej cesty vyzerať pohodlne, vykladať si nohy na palubnú dosku je hazard so zdravím – a často aj so životom. Správne držanie tela, zapnutý pás a nohy na podlahe sú jednoduché, ale zásadné kroky, ktoré ti v prípade nehody môžu zachrániť život.
Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: NHTSA, Daily Mail