Kruháč, ktorý vedie „nikam“ za 1,27 milióna eur: Stal sa symbolom byrokratického fiaska, na železnicu čaká 4 roky
- Medzi maďarskými mestami stojí kruháč za 1,27 milióna eur
- Mal viesť k logistickému uzlu Metrans, no chýba mu železničné spojenie
- Medzi maďarskými mestami stojí kruháč za 1,27 milióna eur
- Mal viesť k logistickému uzlu Metrans, no chýba mu železničné spojenie
Medzi maďarskými mestami Zalaegerszeg a Zalaszentiván stojí osamelý kruhový objazd uprostred polí. Miesto, ktoré malo byť dopravným uzlom pre významný logistický projekt, sa dnes stalo symbolom neefektívneho čerpania eurofondov, upozornil portál Altatszo.
Na výstavbu tohto kruhového objazdu vynaložilo mesto Zalaegerszeg vyše 500 miliónov forintov, teda približne 1,27 milióna eur z európskych fondov. Podľa projektovej dokumentácie mal byť súčasťou budúceho logistického centra spoločnosti Metrans, ktorého vznik v roku 2021 osobne ohlásil maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó.
Lenže ani po štyroch rokoch od slávnostného položenia základného kameňa sa nič nepohlo. Plánovaná železničná trať, ktorá má projekt logistického uzla umožniť, dodnes neexistuje. Bez nej zostal „kruháč v poli“ len nefunkčnou dopravnou stavbou – a výstrahou pred tým, ako dopadnú projekty, ktoré predbehnú vlastnú infraštruktúru.
Veľké plány, žiadna železnica
Firma Metrans, patriaca pod nemeckú skupinu HHLA, ohlásila výstavbu kontajnerového terminálu a logistického centra v Zalaegerszegu v hodnote 15,7 miliardy forintov (približne 40 miliónov eur). Cieľom bolo vytvoriť prekladisko pre tovar prichádzajúci z adrijských prístavov Triesť, Koper a Rijeka, ktorý by odtiaľ smeroval ďalej do Slovenska, Česka a Poľska bez nutnosti obchádzať Budapešť.
Aby sa projekt mohol realizovať, vláda sľúbila postaviť nový delta výhybkový úsek železnice medzi Zalaegerszegom a Zalaszentivánom. Ten by umožnil, aby nákladné vlaky jazdili bez nutnosti meniť smer jazdy, čo by zrýchlilo prepravu tovarov.
Napriek tomu, že maďarská vláda už v roku 2021 prisľúbila podporu vo výške 3,9 miliardy forintov a začiatkom roku 2023 Európska komisia potvrdila spolufinancovanie, stavebné práce sa nezačali. Ministerstvo dopravy a železničná spoločnosť GYSEV síce vypísali verejnú súťaž až v roku 2024, no výsledky zatiaľ neoznámili.
Podľa projektovej dokumentácie má výstavba trvať 840 dní, teda viac ako dva roky. Ak by sa práce začali ešte v roku 2025, trať by bola hotová najskôr koncom roka 2027 alebo začiatkom roka 2028, viac ako štyri roky po pôvodne plánovanom spustení terminálu, píše maďarský portál Telex.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Mesto aj Metrans hádžu vinu na vládu
Mesto Zalaegerszeg tvrdí, že splnilo všetky záväzky, ktoré na seba prevzalo. „Mesto splnilo všetky úlohy, ktoré na seba prevzalo. Na výstavbu železničného delta výhybkového úseku nemáme vplyv, ale ak sa začne, Metrans môže začať s terminálom. Ide o projekt dôležitý nielen pre Zalaegerszeg, ale aj pre logistickú pozíciu Maďarska v Európe,“ uviedol fideszovský primátor Zoltán Balaicz.
Dodáva, že mesto plánuje aj ďalšie práce – nový odvodňovací systém, výstavbu druhého kruhového objazdu a presun elektrického vedenia. Na tieto úpravy má k dispozícii 954 miliónov forintov z eurofondov.
Aj spoločnosť Metrans sa od problémov dištancuje. Jej obchodný riaditeľ Attila Zahalka pre maďarské médiá vysvetlil, že firma urobila všetky potrebné prípravy, no bez železničného napojenia nemôže začať výstavbu.
„Základnou podmienkou je, aby sa postavila plánovaná štátna železničná výhybka v Zalaszentiváne. Bez železničného napojenia nie je fungovanie terminálu možné. Začiatok projektu závisí výlučne od výstavby tohto štátneho úseku,“ uviedol Zahalka.
Symbol eurofondových paradoxov
Kruhový objazd pri Zalaszentiváne dnes pôsobí ako monument neefektívnosti – uprostred poľa, bez ciest, ktoré by z neho vychádzali. Na mieste stojí informačná tabuľa s logom EÚ a sumou, ktorá na projekt smerovala, no z plánovaného logistického centra zatiaľ nie je nič.
Podľa miestnych obyvateľov je situácia absurdná. Poľnohospodári hovoria o „kruháči nikam“, ktorý sa stal častým cieľom fotografov a symbolom stagnujúcich investícií.
Projekt, ktorý mal posilniť dopravnú pozíciu Maďarska v strednej Európe, sa tak zmenil na učebnicový príklad meškajúcej infraštruktúry. Kým vláda sľubuje, že výstavba železnice začne „čoskoro“, Metrans aj Zalaegerszeg zostávajú v pozícii čakajúcich – a jediným hmatateľným výsledkom je zatiaľ kruhový objazd v poli za 1,27 milióna eur.
Čítaj viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Altatszo, Metrans, Telex