Americký sen sa potápa. Lodenice USA nedokážu konkurovať ázijským gigantom

  • USA spúšťajú zákon SHIPS for America na obnovu lodeníc a výstavbu 250 lodí
  • Spojené štáty chcú čeliť dominancii Číny, Japonska a Južnej Kórey
lode, Trump, Si Ťin-pching
  • USA spúšťajú zákon SHIPS for America na obnovu lodeníc a výstavbu 250 lodí
  • Spojené štáty chcú čeliť dominancii Číny, Japonska a Južnej Kórey
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Spojené štáty majú nový problém súvisiaci s Čínou. Sú to lode. Japonsko a Južná Kórea spolu s Čínou začali dominovať v lodnom priemysle do takej miery, že to USA začali považovať za otázku bezpečnosti. Informuje o tom americký web Straight Arrow News.

Na poplach bijú dvaja senátori, a to republikán z Indiany Todd Young a demokrat z Arizony Mark Kelly. To je celkom prekvapivé, keďže spoluprácu medzi americkými stranami v dnešnej dobe tak často nevidieť. Ďalšia odpoveď na čínsku dominanciu pochádza z dielne Donalda Trumpa a písali sme o nej tu.

Nezvyčajná spolupráca

Senátori chcú oživiť americké lodenice, ktoré v minulosti upadli do zabudnutia a nikdy sa nespamätali. Dôvodom pre túto snahu má byť aj príprava na budúce vojnové úsilie. Dvojica mužov preto predstavila zákon s názvom SHIPS for America Act, čo v preklade znamená: zákon o Lodiach pre Ameriku.

Zákon má dva hlavné ciele. Prvým je postaviť v priebehu nasledujúcich 10 rokov 250 plavidiel, ktoré sa budú plaviť pod vlajkou USA. Druhým je vyškoliť námorníkov a remeselníkov potrebných na prevádzku, stavbu a údržbu týchto lodí.

Ide vraj o veľa. Ako senátor Young vysvetlil americkému webu, tieto ciele považuje za ambiciózne, no Spojené štáty nemôžu zlyhať. „Zaostali sme. Ostatné krajiny uprednostnili stavbu lodí z vnútropolitických dôvodov, ale predovšetkým kvôli národnej bezpečnosti,“ povedal republikán z Indiany.

„Správne pochopili, že stavba lodí má vplyv na národnú bezpečnosť a že je pre krajinu naozaj dôležité mať kapacity na výstavbu plavidiel,“ vysvetlil Young.

Pre kontext a na porovnanie, Spojené štáty americké každý rok postavia päť lodí schopných plaviť sa na mori. Čína ich ročne postaví 1700, píše web Offshore Energy. Čína, Japonsko a Južná Kórea dominujú v tomto odvetví, postavia až 90 % všetkých nových námorných plavidiel.

„Bez silného komerčného lodného priemyslu na stavbu lodí nemôžete mať cenovo efektívnu a dostatočne rýchlu výstavbu námorných plavidiel,“ povedal Michael Viggiano, riaditeľ pre vládne záležitosti juhokórejskej spoločnosti Hanwha USA.

Takzvané lode schopné plaviť sa na mori sú lode, ktoré, ako ich meno naznačuje, dokážu preplávať otvorený oceán. Ide teda napríklad o kontajnerové lode, nákladné lode, lode na všeobecný náklad, osobné lode, ropné tankery a lode na prepravu áut a iných vozidiel.

Zašlá sláva

Po druhej svetovej vojne bola Amerika v tomto smere závisťou celého sveta. Spojené štáty vtedy mali viac ako 4 400 lodí všetkých typov a veľkostí, ktoré boli schopné prepravovať takmer 60 percent obchodu v USA.

Po konci vojny americká vláda predala mnoho z týchto lodí lodným spoločnostiam za výhodné ceny. To v kombinácii s vyššími nákladmi na pracovnú silu znamenalo nízky dopyt po nových amerických lodiach, a to viedlo k zatvoreniu viacerých lodeníc v USA.

V 70. rokoch minulého storočia Spojené štáty stavali iba 15 až 25 nových komerčných lodí každý rok. Vyplýva to z dokumentov dostupných na stránke amerického Kongresu. V 80. rokoch tento počet klesol na päť a tento počet platí približne dodnes.

Momentálne sa v USA nachádza iba šesť lodeníc, ktoré dokážu postaviť veľké komerčné plavidlá. Jednou z lodeníc je takzvaná Philly Shipyard, ktorá patrí spoločnosti Hanwha. Ako názov naznačuje, lodenica sa nachádza vo Philadelphii.

Zákon má podporu súkromných investorov

Hanwha podporuje zákon z dielne dvoch senátorov, ktorý okrem dvoch spomínaných cieľov má uvoľniť verejné financie na výstavbu nových lodeníc a oživenie niektorých z 60 lodeníc, ktoré sú v zlom stave.

Ako vysvetlil Viggiano, naposledy bola v Spojených štátoch bez výraznej vládnej pomoci postavená súkromná lodenica v 19. storočí. „Ak chceme v Spojených štátoch vybudovať nové lodenice, bude to vyžadovať podporu americkej vlády,“ uviedol.

Viggiano poukázal práve na druhú svetovú vojnu ako príklad toho, čo Amerika dokáže. USA vtedy za pol roka postavili šesť núdzových lodeníc. „Takže dokážeme to. Je to realizovateľná vec,“ myslí si.

„Je stavba lodí zložitejšia ako vtedy? Áno. Sú lode zložitejšie? Áno. Ale ak máte k dispozícii financie, je to možné,“ vyhlásil riaditeľ Hanwha. V dôsledku nízkeho dopytu však spomínané Philly Shipyard momentálne postaví ročne iba 1,2 lode ročne.

„Ukážem Vám to na jednoduchej matematike. Ak vo Philadelphii postavíte 1,2 lode ročne, akékoľvek výdavky, ktoré vynaložíte, vaše náklady na pracovnú silu, sa rozložia na 1,2 lode na celý rok,“ povedal Viggiano.

V odvetví s takými nízkymi maržami, akou je stavba lodí, však zvýšenie výroby môže mať zložité následky. Viggiano to porovnal so stavbou lodí v lodeniciach Hanwha v Južnej Kórei, kde ročne postavia 35 až 50 lodí.

„Teraz sú moje investície amortizované na tento počet lodí,“ povedal Viggiano. Amortizácia je postupné splácanie dlhu, ktoré má dopredu stanovené splátky. „Zisk, moje náklady na pracovnú silu, ktoré nie sú lineárne, sú teraz rozložené na 40 lodí namiesto 1,2,“ pokračoval.

„A nie je to tak, že 40 lodí vyžaduje 40 násobok pracovnej sily jednej lode. Má to naozajské výhody,“ dodal. Spomínaný návrh zákona SHIPS for America má 310 strán a je komplexnou revíziou amerického lodného priemyslu.

Čo je presne v zákone?

Okrem spomínaných dvoch hlavných cieľov má ďalšie dôležité body:

  1. Vytvorenie fondu pre námornú bezpečnosť, ktorý by sa použil na pomoc lodeniciam a budovaniu lodí.
  2. Vytvorenie programu na vznik flotily 250 plavidiel, ktoré sa budú plaviť pod vlajkou USA v medzinárodnom obchode.
  3. Zavedenie daňových a dovozných colných stimulov pre prepravu tovaru do USA na amerických lodiach.
  4. Vytvorenie stimulov pre Američanov, aby sa venovali kariére námorníka, napríklad odpustenie pôžičiek za verejnú službu.

„Je to zákon o národnej bezpečnosti,“ myslí si senátor Young. „Je to tiež zákon o ekonomickej bezpečnosti a ekonomických príležitostiach, ktorý má zaistiť, že budeme nezávislí od iných krajín v oblasti základných služieb, ako je lodná doprava,“ pokračoval.

„Ale predovšetkým ide o zákon, ktorý sa týka národnej bezpečnosti,“ doplnil republikán. Stavba lodí je veľmi dôležitou súčasťou národnej bezpečnosti z dvoch hlavných dôvodov: námorná doprava a efektívnosť.

Ak by Spojené štáty niekedy vstúpili do vojny, potrebovali by námornú dopravu. Museli by totižto prepraviť veľký počet vojakov, zbraní, vozidiel a zásob. Na to by zrejme použili kombináciu vojenských a komerčných plavidiel.

Je to podstatná súčasť vojenskej logistiky, pretože námorná doprava dokáže preniesť o mnoho ťažšie náklady ako letecká doprava. V skutočnosti by nákladné lode mohli prepravovať až 90 percent vojenského vybavenia, ktoré by armáda potrebovala.

Young si myslí, že ak by Spojené štáty vstúpili do vojenského konfliktu trvajúceho viac ako niekoľko mesiacov, neboli by schopné opravovať a stavať nové lode. „V súčasnosti nemáme takú kapacitu,“ povedal senátor. „To by malo vyvolať poplach u každého Američana,“ dodal.

Návrh zákona je však stále v počiatočnej fáze schvaľovania. Ale aj keby bol schválený a podpísaný zajtra, trvalo by roky a investície v hodnote stoviek miliónov dolárov, aby sa tento priemysel dostal tam, kde ho americkí senátori chcú dostať.

Čítaj viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Straight Arrow News, Offshore Energy, Congress

Najnovšie videá

Trendové videá