Veľká zmena pre šoférov. Na slovenské cesty pribudne v roku 2026 takmer 300 nových radarov
- Od januára 2026 začne na Slovensku fungovať 300 nových radarov
- Systém bude nonstop monitorovať rýchlosť a prejazdy na červenú
- Od januára 2026 začne na Slovensku fungovať 300 nových radarov
- Systém bude nonstop monitorovať rýchlosť a prejazdy na červenú
Ministerstvo vnútra SR oznámilo, že od januára 2026 pribudne na slovenských cestách 300 nových stacionárnych radarov, ktoré budú monitorovať dodržiavanie dopravných predpisov nepretržite a bez nutnosti ľudského zásahu.
Ide o súčasť dlhodobého plánu modernizácie dopravného dohľadu, ktorého cieľom je zvýšiť bezpečnosť a znížiť počet nehôd na najviac rizikových úsekoch. Nové zariadenia budú merať rýchlosť, fotografovať a okamžite posielať pokuty majiteľom áut, pričom ich činnosť nebude závisieť na prítomnosti policajtov ani na poveternostných podmienkach.
Tento model, známy z mnohých krajín západnej Európy, má jednu nespornú výhodu – nedá sa s ním diskutovať, hádať ani gestikulovať.
Lokality a typy radarov
Nové radary sa zameriavajú predovšetkým na miesta so zvýšenou nehodovosťou a kritické úseky, kde často dochádza k porušovaniu predpisov. V Nitrianskom kraji bude rýchlosť monitorovaná na Levickej ulici v Nitre, pričom meranie bude obojsmerné.
Na križovatke v Zlatých Moravciach bude systém sledovať nielen rýchlosť, ale aj prejazdy na červenú. Na Cabajskej križovatke sa bude dohliadať na semafory a prejazdy, ktoré často rozhodujú o bezpečnosti v sekundách.
V Bratislave pribudnú radary na Bajkalskej a Trnavskej ceste, kde bude systém monitorovať rýchlosť aj prejazdy na červenú. Ďalšie úseky s radarovým dohľadom sa nachádzajú v okresoch Levice, Topoľčany, Nové Zámky a Šaľa, kde bude systém sledovať rýchlosť v obciach, frekventovaných úsekoch a križovatkách.
Ministerstvo prisľúbilo, že po dokončení inštalácie budú všetky presné lokality zverejnené na oficiálnej webstránke, aby bola zaistená transparentnosť a verejná kontrola, informuje portál Autoviny.
Ciele a očakávaný dopad
Podľa rezortu z dlhodobých štatistík úseky s automatickým dohľadom vedú k zníženiu priemernej rýchlosti a tým aj k menšiemu počtu vážnych zranení. Ministerstvo zdôrazňuje, že nové radary nebudú fungovať selektívne a výsledky merania budú rovnaké pre všetkých vodičov.
Systém radarov bude plne automatizovaný, meranie rýchlosti a vyhodnocovanie prejazdov na červenú prebieha nonstop, čím sa znižuje možnosť ignorovať pravidlá. Ministerstvo pripomína, že radary trestajú rýchlosť a porušenie predpisov, nie samotných vodičov.
Očakáva sa, že zavedenie radarov prispeje k jednotnejšiemu dodržiavaniu pravidiel, zníženiu priemernej rýchlosti a predchádzaniu kolíziám na miestach s predchádzajúcimi problémami. Automatický dohľad prestáva byť otázkou náhody a zvyšuje transparentnosť a efektivitu kontroly dopravných predpisov na Slovensku.
Obce získajú väčšiu kontrolu nad bezpečnosťou ciest
Rezort vnútra pripravuje novelu zákona, ktorá by mestám a obciam umožnila používať vlastné stacionárne a bodové radary, pričom ich správa by prešla pod samosprávy. Cieľom je, aby starostovia a primátori mohli efektívnejšie monitorovať lokálne problematické úseky, ktoré sú z hľadiska bezpečnosti najrizikovejšie.
Okrem merania rýchlosti budú nové zariadenia schopné zaznamenávať aj prejazdy na červenú a ďalšie priestupky, napríklad nedodržiavanie značky Stop či používanie telefónu počas jazdy.
Návrh zákona tiež počíta s úsekovými rýchlomermi, ktoré sledujú priemernú rýchlosť vozidiel na celej dĺžke úseku, čo minimalizuje taktiku vodičov spomaľovať len pred jednotlivými radarovými bodmi. Ministerstvo zdôrazňuje, že primárnym cieľom je zvýšenie bezpečnosti a ochrana účastníkov cestnej premávky, nie zameranie sa na výber pokút.
Po prijatí zákona budú obce zodpovedné za správne nastavenie lokalít radarov a ich transparentné zverejnenie, aby občania vedeli, kde sa meranie uskutočňuje. Tento krok má umožniť samosprávam aktívnejšie prispieť k prevencii dopravných nehôd a doplniť štátny systém radarového dohľadu, ktorý je súčasťou plánu obnovy a infraštruktúrnych investícií.
Čítaj viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Autoviny, Archív Startitup