Mlynské Nivy sa radikálne menia: Autobusová stanica sa zmenší o tretinu. Cestujúci nie sú nadšení
- Stanica Mlynské Nivy prechádza zásadnou úpravou
- Investor sľubuje zlepšenia, kritici upozorňujú na stratu verejného významu
- Stanica Mlynské Nivy prechádza zásadnou úpravou
- Investor sľubuje zlepšenia, kritici upozorňujú na stratu verejného významu
Autobusová stanica Mlynské Nivy patrí k najvýznamnejším dopravným uzlom Bratislavy. Prvýkrát bola otvorená v roku 1980 ako rozsiahly areál s dominantnou halou a premostením, ktoré spájalo staničný priestor s obchodnými prevádzkami.
Na svoju dobu išlo o veľkoryso poňatú budovu, no po revolúcii sa ukázalo, že takto rozľahlý objekt nie je ekonomicky udržateľný. Nedostatok financií, pokles využívania a staršie technické riešenia postupne nahlodávali jej fungovanie.
Naplno sa to prejavilo až po tom, čo sa stanica stala predmetom záujmu developera HB Reavis. Ten hľadal spôsob, ako územie využiť efektívnejšie. Výsledkom bola konceptuálne nová stanica integrovaná do komplexu Nivy – dopravný uzol umiestnený v podzemí a doplnený o obchodné centrum a výškovú administratívnu budovu.
Nová stanica otvorená v roku 2021 bola technicky aj priestorovo o generáciu ďalej: mala 36 nástupísk, 7 výstupísk a 86 stojísk pre autobusy. Súčasťou boli aj servisné služby pre dopravcov vrátane čerpacej stanice, údržby či zázemia pre vodičov. Denná kapacita bola nastavená na 20-tisíc cestujúcich, čo malo zodpovedať budúcim potrebám, píše portál Yim.ba.
Developer pristúpil k veľkej úprave priestorov
Po niekoľkých rokoch prevádzky však situácia ukázala iný obraz. Reálny objem cestujúcich bol podstatne nižší, než aký predpokladal pôvodný plán.
Podľa investora bola časť priestorov využívaná len minimálne a dopravná kapacita sa ani zďaleka nepribližovala možnostiam stanice. K tomu sa pridali aj technické výzvy – najmä chladenie rozsiahlej podzemnej haly počas letných mesiacov.
V reakcii na to HB Reavis oznámil začiatok veľkej prestavby, v rámci ktorej sa stanica zmenší približne o tretinu. Ako uvádza vo videu na sociálnej sieti Adrián Gubčo, „počet nástupísk sa zredukuje z 36 na 19 a výstupiská zo 7 na 4. Investor zároveň upraví priestor pre dlhšie, 18-metrové autobusy, prehĺbi nástupištia, doplní nové technické prvky a pridá prístupové riešenia pre cestujúcich.“
V reakcii na kritiku, ktorá sa objavila po ohlásení zmien, spoločnosť deklaruje, že výsledkom má byť efektívnejšie fungovanie stanice. Novinkou majú byť nové obchody, služby či veľký Kaufland, ktoré vzniknú v miestach uvoľnených redukciou dopravných plôch. Zmenou prejdú aj vstupné dvere – karuselové systémy nahradia otváravé pre jednoduchší pohyb cestujúcich.
Komfort sa čiastočne zníži, ale situácia má jasné dôvody
Téma úprav vyvolala búrlivé reakcie verejnosti aj odborníkov. Na mieste sa nedávno zastavil aj architekt a publicista Adrian Gubčo, ktorý upozornil, že okolo prestavby sa vedú intenzívne diskusie.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Sme na autobusovej stanici Mlynské Nivy, ktorá bola v posledných mesiacoch predmetom intenzívnych diskusií. Dôvodom je prestavba priestorov stanice, ktorá zmenšila plochy pre cestujúcich v prospech komerčnej funkcie,“ vysvetlil ďalej vo svojom videu.
Podľa Gubča sa nová stanica od svojho otvorenia v roku 2021 ukázala ako objekt s nevyužitou kapacitou. „Kapacita stanice však nikdy nebola ani zďaleka využitá. Preto developer a prevádzkovateľ rozhodol o jej zmenšení približne o tretinu,“ uviedol.
Dodal, že okrem redukcie nástupísk pribudnú aj nové riešenia, napríklad lepšia klimatizácia, upravená čakáreň, nové prevádzky či efektívnejší prístup na nástupište z prvého nadzemného podlažia.
Na druhej strane priznal, že odborníci aj časť verejnosti upozorňujú na možné riziká. „Mnohí tvrdia, že tým dôjde k zásadnému zhoršeniu komfortu cestujúcich. Priestory budú podľa nich príliš malé,“ opísal názory kritikov, ktorí predpokladajú, že sa na nástupištiach budú miešať cestujúci na lokálne linky s cestujúcimi do zahraničia.
Gubčo však upozornil aj na širší problém – vlastníctvo samotnej stanice. „Najväčším problémom je popretie verejnej funkcie stanice a jej nahradenie komerčnými funkciami. Autobusová stanica je súčasťou nákupného centra a jeho majiteľ sa bude riadiť predovšetkým komerčnými záujmami,“ uviedol.
Budú spoje fungovať horšie?
V diskusii opakovane zaznieva otázka, či zmenšenie stanice zhorší každodenný komfort cestujúcich. Podľa investora zostane služba aj po úpravách na špičkovej úrovni. Očakáva sa tiež efektívnejšie chladenie aj prehľadnejšia organizácia pohybu.
Gubčo pripúšťa, že isté zhoršenia prídu, no podľa neho treba počkať na výsledok. „Zhorší sa teda komfort cestujúcich? Čiastočne áno, hoci veľa názorov sa zmení, keď sa práce dokončia,“ uviedol. Zároveň dodal, že situácia je mementom pre verejný sektor, ktorý v minulosti odpredal pozemky aj dopravnú infraštruktúru súkromnému investorovi.
Práce na úpravách prebiehajú vo viacerých etapách a investor plánuje ich dokončenie na koniec tohto roka. Stanica si má ponechať moderný vizuálny jazyk navrhnutý kanceláriou DKLN, pričom nové dispozičné riešenia majú byť energeticky aj prevádzkovo efektívnejšie.
Autobusová stanica tak vstupuje do ďalšej fázy svojej existencie – z menšieho, no funkčnejšieho priestoru má vzniknúť dopravný uzol, ktorý má lepšie zodpovedať dnešnej realite. Či sa očakávania investora naplnia a ako budú cestujúci vnímať nové usporiadanie, ukážu najbližšie mesiace.
Čítaj viac z kategórie: Bratislava
Zdroje: yimba.sk, IG/yimba.sk