Zabudni na tvar „rúra a krídla“. Lietadlá budúcnosti sú sci-fi koncept, ktorý má znížiť spotrebu paliva až o 50 %

  • Lietadlá a leteckí dopravcovia už vedia, ako budú vyzerať nové modely
  • Moderný prístup k dizajnu lietadiel sľubuje revolúciu
blended wing
  • Lietadlá a leteckí dopravcovia už vedia, ako budú vyzerať nové modely
  • Moderný prístup k dizajnu lietadiel sľubuje revolúciu
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Lietadlá s integrovanými krídlami sú známe už dlho. Vyzerajú ako sci-fi koncept. Dnes sa však posúvajú bližšie k realite. Startupy v USA testujú nové tvary krídel a trupu, ktoré splývajú do jedného celku. Cieľom je znížiť spotrebu paliva, emisie aj hluk.

Ak budú úspešné, prvé lietadlá s takýmto tvarom krídel budeme vidieť na letiskách už v 30. rokoch, píše BBC

Nové lietadlá pôsobia futuristicky

Spoločnosť Outbound Aerospace zo Seattlu stavia na koncepte blended wing body. Trup a krídla splývajú do jedného hladkého tvaru. Lepšia aerodynamika má priniesť nižšiu spotrebu a väčší vnútorný priestor. Prvým krokom je malý testovací dron s prezývkou Steve. Ide o bezpilotné V-čkové lietadlo, ktoré prvýkrát vzlietlo v marci 2025 v Oregone. Let trval len 16 sekúnd, no dôležitý bol samotný štart.

Steve je technologická demonštrácia. Má overiť, či navrhovaný tvar lietadla je stabilný a ovládateľný. Outbound tvrdí, že prešla od „čistého papiera“ k letu za deväť mesiacov od otvorenia projektu. To je výrazne menej ako klasických päť až desať rokov pri veľkých hráčoch, akými sú Airbus či Boeing.

Budia v tebe tieto modely lietadiel dôveru?

Firma už pritom dron mení na produkt. Z testovacieho lietadla sa stáva nákladný dron s veľkým úložným priestorom. O Steva sa začalo zaujímať americké ministerstvo obrany aj civilní zákazníci. Pre Outbound je to cesta k skorším tržbám. Potrebujú zarábať skôr, ako sa pustia do plnohodnotného airlinera Olympic. Ten má mať 200 až 250 miest a rozpätie krídel okolo 52 metrov.

NASA a boj o prvý model s integrovanými krídlami

Outbound Aerospace nie je v hre sama. O blended-wing lietadlá sa usiluje aj startup JetZero. Ten získal stovky miliónov dolárov od amerického letectva a investície od United Airlines a Alaska Airlines. Spolupracuje so známymi gigantmi ako BAE Systems, Northrop Grumman či Pratt & Whitney. Vyvíja model Z4 a plánuje prvé lety plnohodnotného demonštrátora už okolo roku 2027.

Koncept blended wing body láka konštruktérov už vyše storočia. Prvý pokus, Westland Dreadnought z roku 1924, skončil haváriou pri prvom lete. Neskôr tento smer prevzalo hlavne vojsko. Bombardéry ako Rockwell B1-B alebo nové B-21 Raider využívajú prvky podobných tvarov. V civilnom letectve však zostal koncept dlho len vo výskume.

Veľký vplyv mala séria testov lietadiel Boeing/NASA X-48. Malé bezpilotné lietadlo absolvovalo desiatky letov. Overilo, že moderné riadiace systémy dokážu zvládnuť zložité prúdenie okolo blended-wing trupu. Ukázalo aj potenciál na nižšiu spotrebu paliva a menej hluku. Problémom však zostáva tlaková kabína.

Technické a finančné prekážky

Blended-wing airliner potrebuje veľkú tlakovanú kabínu s príjemným interiérom. Ploché steny však pri tlaku trpia väčším namáhaním. To komplikuje konštrukciu a zvyšuje náklady. Analytici pripomínajú aj cenu certifikácie, testov a výroby. Objednávky od aerolínií sú zatiaľ podmienené tým, že startupy naozaj dodajú spoľahlivé lietadlo.

Blended-wing lietadlá sľubujú až o polovicu nižšiu spotrebu paliva a výrazné zníženie emisií. Výmena tradičného „rúra a krídla“ za jeden plynulý tvar môže priniesť aj tichší let a väčšie kabíny. Startupy ako Outbound Aerospace a JetZero chcú narušiť duopol Airbusu a Boeingu.

Kým sa však modely Olympic či Z4 dostanú do bežnej prevádzky, čaká ich dlhá cesta. Potrebujú miliardy, roky testov a presvedčenie regulátorov aj cestujúcich. Ak sa im to podarí, sci-fi obrysy blended-wing airlinerov sa môžu v 30. rokoch stať bežnou súčasťou oblohy nad našimi letiskami.

Čítaj viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroj: BBC

Najnovšie videá

Trendové videá