Slovenský travel influencer má dlžiť klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
- Známy Travel bloger čelí obvineniam z podvodu
- Počas troch týždňov sme sa rozprávali s ľuďmi, ktorí mali s Papcunom problémy
- Niektorí z oklamaných zvažujú trestné oznámenie
- Známy Travel bloger čelí obvineniam z podvodu
- Počas troch týždňov sme sa rozprávali s ľuďmi, ktorí mali s Papcunom problémy
- Niektorí z oklamaných zvažujú trestné oznámenie
Ľudia zistili, že nemajú letenky, až keď stáli na letisku. Iným prišli zmeny letov pár hodín pred odletom, ďalším sľubované peniaze nikdy nedorazili. Spoločným menovateľom ich príbehov je meno Dominik Papcun – cestovateľský influencer známy ako Nick Papcun, ktorý si vybudoval dôveru tisícok ľudí obsahom z exotických krajín. Pôsobil ako sprievodca na niekoľkých zájazdoch organizovaných slovenskými zážitkovými cestovkami, neskôr začal sprostredkovávať služby aj sám. Momentálne má svoj profil s 35-tisíc followermi uzamknutý.
Startitup hovoril počas uplynulých týždňov s viacerými ľuďmi, ktorí tvrdia, že im Papcun dlhuje peniaze alebo im nedodal služby, za ktoré zaplatili. Ich výpovede naznačujú opakujúci sa vzorec správania, ktorý sa začal objavovať už minulý rok a v posledných týždňoch vyústil do desiatok sťažností a zvažovaných trestných oznámení.
Už v lete sa v cestovateľských poradniach začali objavovať prvé informácie o tom, že jeho služby nie sú najtransparentnejšie. Dotknutým ľuďom, s ktorými bol Startitup v tom čase v kontakte, peniaze vrátil po tom, čo sa mu vyhrážali medializáciou alebo trestným oznámením. Svoje príspevky stiahli a prípad sa nemedializoval.
-
Čo spustilo novú vlnu sťažností a prečo sa tentoraz prípady nedali „utíšiť“ vrátením peňazí?
-
Ako fungovala schéma s letenkami na poslednú chvíľu a prečo ľudia zistili, že nemajú letenky až na letisku?
-
Prečo sa klienti ocitli pod extrémnym stresom a čelili neustálym zmenám letov a výhovorkám?
-
Kto sú „nepriami poškodení“ – ľudia, ktorí mu v dobrej viere pomáhali nakupovať letenky pre iných?
-
Komu všetkému Papcun dlží peniaze – od klientov cez cestovné kancelárie až po ľudí zo svojho okolia?
-
Porušil zákon o zájazdoch a prečo sa prípadu začala venovať Slovenská asociácia cestovných kancelárií?
- Ako si overiť, či poskytovateľ služieb je dôveryhodný?
Všetko to opäť začalo v cestovateľskej poradni
Situácia sa vyhrotila pred pár týždňami. Väčšiu pozornosť vzbudil status Romana Kalianka vo facebookovej skupine Cestovateľská Poradňa, ktorý upozornil na problémy Papcuna. Ten si mal podľa jeho slov od ľudí pýtať peniaze za vstupy do letiskových salónikov, ktoré už vraj nevedel legálne zabezpečiť.
„Kúpil som si od neho službu, ktorú mi nedodal, takže chcem naspäť svoje peniaze. To, že peniaze medzitým minul na cestovanie, ma nezaujíma,“ napísal Kalianko s tým, že odpoveď od influencera prestal dostávať.
Potom síce dodal, že mu peniaze po verejnom tlaku dorazili, no zároveň priznal, že sa mu ozvali ďalší ľudia, ktorí mali prísť o stovky až tisíce eur. „Ako varovanie pre ostatných to tu nechám. Nech ľudia vedia, do čoho idú,“ vysvetlil. V cestovateľskej poradni začalo pribúdať sťažností, ale opäť sa zopakoval scenár z minulosti. Ľuďom, s ktorými sme boli v kontakte, zo začiatku sľúbil, že vráti peniaze. Lenže influencer sa dostal do situácie, keď už nedokáže splácať ani tým, ktorí sa peňazí domáhajú medializáciou a trestným oznámením.
Viacero pochybení
Startitup hovoril v priebehu troch týždňov s viacerými z nich. Dominikova komunikácia vykazovala viaceré podobné známky: kým sa mu nevyhrážali, odmlčal sa, neskôr si vymyslel rôzne výhovorky, pre ktoré sa neozval s tým, že peniaze určite vráti. Keď po dohodnutom termíne peniaze nevrátil a poškodení sa aj tak domáhali svojich peňazí, tvrdil, že určite pošle, niektorým na splátky, s tým, že sa mu to stalo prvýkrát a že má teraz problémy, snažil sa ich obmäkčiť.
Zaujímavosťou je, že viacerí ľudia, s ktorými sme komunikovali, mu dôverovali na základe toho, že Papcuna kedysi podporil rapper Separ, ktorému mal travel bloger v minulosti údajne pomôcť s letenkami. Separa sme oslovili nielen preto, že sme chceli vedieť, čo si myslí o obvineniach Dominika, ale aj preto, že viaceré zdroje tvrdia, že mu dlží desatisíce. Informáciu sa nám však nepodarilo overiť.
Papcun peniaze nedlhuje iba klientom. Spolu s pribúdajúcimi komentármi od jeho nespokojných klientov sa začali objavovať informácie, že peniaze dlží aj ľuďom zo svojho okolia. Má to aj ďalšiu rovinu. Zdá sa, že Papcun údajne poskytoval na svoju živnosť aj cestovateľské balíčky, v ktorých poskytoval viacero služieb naraz, na čo nemal oprávnenie, dokonca dlží peniaze aj ľuďom, ktorí mu sprostredkovali peniaze.
V nasledujúcich riadkoch rozoberieme jednotlivé situácie podrobnejšie aj s výpoveďami oklamaných ľudí.
Letenky na poslednú chvíľu
Poďme sa pozrieť najskôr, ako sa influencer dostal do kolotoča dlžôb. Hoci mnohým klientom pri vymáhaní peňazí písal, že sa snaží iba pomôcť, za sprostredkovanie leteniek si účtoval zhruba 40 eur.
Klienti mu vopred poslali peniaze, no letenky prišli neskoro alebo vôbec. Janka pre Startitup opisuje, že predtým cestovala dlhé roky sama a bez komplikácií, no problémy sa začali až potom, ako si cez Dominika Papcuna vybavila letenky pre väčšiu skupinu. „Nikdy som nemala problémy s letmi… a potom sme išli s ním a už začali byť problémy – neletí vám lietadlo, mešká, letí skôr, letíte inokedy,“ tvrdí.
Dôvodom, prečo sa na neho obrátila, boli odporúčania Separa a obsah na internete. „Našla som nejaké články, podcasty… tak som si povedala OK, dá sa na neho spoľahnúť,“ ozrejmuje s tým, že ceny leteniek sa jej zdali vyššie, no akceptovala to aj s poplatkom za „servis“, pretože nemala čas riešiť všetko sama. „Okrem toho som mu platila reálny poplatok za sprostredkovanie, brala som to tak, že bude vybavovať check-in a o všetko sa starať,“ dodala.
Podľa jej slov Papcun sľuboval, že letenky pošle štandardne približne 48 hodín pred odletom, no krátko pred cestou prestal komunikovať a následne menil podmienky. Influencer však podľa viacerých indícií kupoval letenky na poslednú chvíľu, s nádejou, že ešte kúpi lacnejšie. To sa mu vypomstilo, keďže letenky na poslednú chvíľu bývajú drahšie podľa viacerých odborníkov sú najlacnejšie, keď ich človek kúpi vopred.
„Letela som úplne inak, cez inú krajinu, úplne iný let, než mi poslal screenshot.“ Podobné skúsenosti mali mať aj ďalší členovia skupiny, ktorí „nemali letenky“, nemali čísla letov a boli vystavovaní stresu až na poslednú chvíľu. Žena zároveň tvrdí, že od nej opakovane pýtal peniaze pod rôznymi zámienkami – napríklad na prebukovanie alebo batožinu – no výsledok sa podľa nej nedostavil: „Poslala som mu peniaze… a on mi potom napísal, že musím poslať ešte viac. Dobúkoval sa vôbec? Nie.“
V jednom prípade sa podľa jej opisu dozvedela o zmene návratu domov až priamo na letisku. „My sme boli vo štvrtok na letisku a on mi píše: zabudol som ti povedať, že letíš domov až v sobotu,“ uvádza. Najvážnejší moment mal prísť, keď na letisku zistili, že na ich mená neexistujú rezervácie: „Tá pani sa na mňa díva, že na naše meno nie sú žiadne rezervácie, ani letenky.“
Keď sa mu nedalo dovolať, mal situáciu otočiť na údajnú chybu leteckej spoločnosti. „On ľudí vystraší… a má neskutočný dar vás odkloniť,“ opisuje s tým, že celý model vnímala ako „rafinovaný“ a založený na manipulácii, odkladaní a presúvaní letov na nočné spojenia. Tvrdí tiež, že pri vrátení peňazí jej mal poslať „sfalšovaný screenshot banky“ a až po hrozbe zverejnenia a právnych krokov peniaze prišli – bez ďalšieho vysvetlenia. Jeden muž z jej cestovateľskej skupiny stále čaká na peniaze, jeho meno je Peter.
„Je nás už minimálne 15 ľudí, ktorí zvažujú trestné oznámenie, ľudia stále pribúdajú, momentálne sme na sume 20-tisíc“ povedal pre Startitup Peter. Letenku kupoval pre manželku, ktorá chcela letieť na Bali. Dominik mu povedal, že je odborník a dokáže nájsť cenovo najvýhodnejšie letenky, nájsť najvhodnejšie kombinácie letov a ľuďom vybaviť aj lacný vstup do salónika. Uveril mu aj na základe odporúčania. Influencerovi na účet poslali 1 774 eur na kúpu leteniek. Tie však nikdy nedodal a peniaze nevrátil.
Oklamal aj zbehlejších, napríklad aj cestovateľku Barboru Foldínovú, ktorej video z 15. decembra na Instagrame sa stalo virálnym. A „kauza“ Papcun dostala rýchly spád. Pod jej príspevok sa vyjadril aj influencer expl0ited_. Ten tvrdí, že mu Papcun a ďalší ľudia dlžia „takmer 40-tisíc eur“ a travel influencer tonicove uštipačne poznamenal, že „dobré predpoklady do politiky má“. Následne sa ku kauze vyjadril aj Milan Bez Mapy či Janka Travelhacker. Barbora je v ďalšej skupine, ktorá zvažuje trestné oznámenie. Pre Startitup povedala, že je ich 15 a medzi nimi sú tri ženy, ktoré čakajú na odlet v januári.
Barbora popisuje, že Dominika Papcuna oslovila s otázkou ohľadom aktuálnej situácie na Filipínach a cien leteniek. „Našla som letenky približne za 900 eur a písala som mu, v akej cenovej relácii sa pohybujú,“ uvádza vo videu, ktoré zverejnila na sociálnych sieťach.
Podľa jej slov jej Papcun následne ponúkol alternatívu. Tvrdil, že jej vie zabezpečiť letenku lacnejšiu približne o 100 eur, avšak s tým, že nákup musí prebehnúť cez jeho Revolut účet. Zároveň jej mal sľubovať, že súčasťou ponuky je aj možnosť zrušenia letenky z akéhokoľvek dôvodu.

Oklamaní pomocní sprostredkovatelia, ktorí mu dôverovali
Ďalšou skupinou oklamaných sú ľudia, ktorí sa stali súčasťou jeho systému nákupu leteniek.
Eva pre Startitup opisuje, že jej prvý kontakt s Dominikom Papcunom prebehol bez problémov. „Začala som s ním kvôli salónikom, nikdy som s nimi nemala problém, dokonca sme sa stretli aj osobne,“ uvádza. Dôveru v neho posilnilo aj to, že ho podľa jej slov mal propagovať rapper Separ, ktorý mu mal pomôcť s dovolenkou.
„Prišiel mi ako dôveryhodný zdroj, tak sme si cez neho kúpili letenky,“ vysvetľuje. Situácia sa však začala meniť v momente, keď ju Papcun opakovane kontaktoval s prosbou o finančnú výpomoc. „Zavolal mi, či mu vieme požičať peniaze, že máme kúpiť letenky za jeho klientov. Poslal mi ich údaje a ja som tie letenky reálne zakúpila,“ opisuje s tým, že peniaze jej síce vrátil, no žiadosti sa opakovali. Minulý týždeň ju opäť kontaktoval, tentoraz s požiadavkou na zaslanie 1 010 eur na účet. „Tam už sme si s manželom povedali, že určite nie,“ hovorí Eva.
Dodáva, že jej klamal, keď tvrdil, že už od nikoho peniaze nepýta. „Povedala som mu narovinu, že mu neverím.“ Až následne si ho začala overovať na internete, no „v Googli o ňom nenašla absolútne nič“. Spolu s ďalšími poškodenými dnes zvažuje podanie trestného oznámenia. „Keď sa nás ozve viac, možno sa to konečne pohne.“
Podobný problém zažila aj naša ďalšia respondentka, ktorá si priala zostať v anonymite, no redakcia Startitup pozná jej pravé meno. Zdôrazňuje, že s Dominikom Papcunom osobne necestovala, no do celého prípadu sa dostala cez pomoc jeho klientom. „Spočiatku nemala dôvod pochybovať ani preto, že sa s ním po rokoch náhodne stretla na Fidži, kde bol so skupinou.“
„Fidži nie je zrovna lacná, dostupná destinácia… preto som naozaj nemala dôvod pochybovať o tom, že by sa mu nedarilo,“ vysvetľuje. V kontakte ostali najmä kvôli Ázii a plánovanej Srí Lanke, až ju neskôr oslovil s prosbou o operatívnu pomoc pri letenkách. Respondentka tvrdí, že išlo o drobné zásahy, ktoré jej zaberali pár minút, a keďže Papcun často sprevádzal skupiny na cestách, jeho žiadosť jej dávala zmysel. „Často bol na cestách… tak som sa veľmi nezamýšľala, prečo to nekupuje on sám,“ opisuje.
Kľúčové podľa nej je, že to nevnímala ako pôžičku pre neho, ale ako riešenie situácie pre konkrétnych ľudí. „On ma poprosil, aby som dostala určité osoby domov… kúpila som im letenky a on mi mal obratom poslať peniaze,“ hovorí s tým, že dovtedy jej peniaze vždy vrátil. Neskôr ju však zaskočili nelogické kombinácie letov, na ktoré upozorňovala už v priebehu komunikácie: „Pýtala som sa ho, ako je možné, že niekto má letenku do Dohy a z Dohy nemá let domov — pretože je pravidlo, že vás do Dohy ani nepustia.“
Respondentka priznáva, že ešte donedávna si myslela, že ide o ojedinelý prípad. „Celú dobu som si myslela, že som jediná, ktorú oslovil,“ hovorí. Až keď sa do veci začala viac „hrabať“, podľa vlastných slov pochopila, že ide o širší problém. „Zistila som, že tu ide o úplne iný level… nastal nejaký zvrat, v ktorom sa to celé zosypalo,“ uzatvára, hoci jej Dominik niekoľkokrát sľúbil, že jej peniaze vráti, dohodli sa na splátkach, peniaze jej stále dlží.
Dlží aj cestovke
Tu to však nekončí. Dominik dlží peniaze cestovnej kancelárii Nomadix. „Nikdy sme nespolupracovali na profesionálnej úrovni, ani pre nás nikdy nesprevádzal žiadny zájazd,“ povedala pre Startitup Veronika Bednárova z Nomadix s tým, že Dominik sa však jedného zájazdu zúčastnil ako platiaci klient a tam bolo všetko v poriadku.
„Následne nás požiadal o zakúpenie leteniek pre jeho klientov, čo sme spravili a vystavili mu faktúru. Tú však po 3 mesiacoch stále evidujeme ako neuhradenú. Dominik v tejto veci komunikuje len sporadicky. O zlých skúsenostiach sme sa však dopočuli a následne aj dočítali až neskôr,“ ozrejmila.
Tisícové dlhy na sociálnej aj zdravotnej poisťovni
Svoju skúsenosť redakcii opísal aj známy travel bloger Milan Bez Mapy, ktorý Dominikovi Papcunovi počas roka 2025 prenajímal pracovný stôl v kancelárii v centre Bratislavy. „Faktúry som vystavoval kvartálne, vždy na tri mesiace dopredu. Spätným pohľadom ich vždy uhradil až po splatnosti a po opakovanom pripomínaní,“ uvádza Milan.
Poslednú faktúru za posledné tri mesiace roka vo výške 450 eur už Papcun neuhradil vôbec a prestal komunikovať. „Naposledy mi písal na WhatsApp, že má zlé obdobie, odvtedy sa mu nedá dovolať,“ dodáva. Milan zároveň tvrdí, že Papcun kancelárske priestory prakticky nevyužíval.
„Za celý rok sme sa tam stretli iba dvakrát. Úprimne neviem, na čo mu ten stôl bol,“ hovorí. Vie však, že Papcun sa venoval predaju aj vstupov do letiskových salónikov, hoci presný systém nepozná. Podľa Milana to vrhá zlé svetlo na celú komunitu cestovateľov.
„Často mi ľudia písali na Instagrame, či tie vstupy predávam ja a či im ich viem zariadiť.“ Zlom podľa neho nastal v lete, keď sa dopočul o výrazných dlhoch voči ľuďom, ktorí mu zaplatili za letenky, no nikdy ich nedostali. „Vtedy som si ho začal viac preverovať a zistil som, že má tisícové dlhy na sociálnej aj zdravotnej poisťovni,“ tvrdí. Po tomto zistení začal mať obavy o bezpečnosť svojich vecí.
„Prestal som si v kancelárii nechávať laptop a fotoaparát, bál som sa, že by ich mohol ukradnúť,“ hovorí. Situáciu komplikuje aj fakt, že Papcun nevrátil kľúče od kancelárie. „Musím na vlastné náklady meniť zámok, bojím sa o svoje osobné veci a techniku,“ uzatvára Milan.
Zdá sa, že vyrovnávanie účtov nemá vo zvyku ani na inom ako cestovateľskom poli. Skontaktovali sme sa s mužom, ktorý si prial zostať v anonymite, no redakcia Startitup pozná jeho pravé meno. Papcun si mal uňho objednať tvorbu aplikácie a nezaplatil. Dokonca vyhral aj súd. Je vedená voči nemu exekúcia, ale keďže Papcun oficiálne nič nevlastní, peňazí sa nedomohol.
Poskytoval viaceré služby
Oslovili sme aj Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií a cestovných agentúr SACKA, ktorej sme sa pýtali, či Dominik Papcun má registrovanú viazanú živnosť a či môže poskytovať sumár služieb, aký sa k nám dostal do redakcie. Ide o súhrn, na ktorom sa uvádza, že poskytuje letenky, ubytovanie a asistenčné služby.
Rovnako nám napísal Matej, ktorý tvrdí, že Dominik sprostredkoval viaceré služby, letenky, itinerár aj ubytovanie, ku všetkému má k dispozícii ich vzájomnú komunikáciu. Na faktúru však šli iba letenky, ktoré sa k nemu dostali.

Matej sa k Papcunovi dostal prostredníctvom sociálnych sietí. „Letenky sme s ním riešili už minulý rok a vtedy nebol žiadny problém, maximálne menšie zmeny letov,“ opisuje. Aj tentoraz mu spočiatku dôveroval, no situácia sa skomplikovala v momente, keď ho Papcun presvedčil, aby cez neho riešil aj ubytovanie.
„Ukecal nás na to, aby sme si vybrali ubytovanie a že ho pozrie cez svoje portály. Nakoniec to vyšlo lacnejšie, tak sme mu poslali peniaze dopredu,“ hovorí Marek. Až priamo na mieste však zistili, že viaceré ubytovania boli zrušené. „Bohužiaľ, väčšinu ubytovaní nám zrušil a zistili sme to až na dovolenke. Museli sme si ich kupovať nanovo,“ dodáva. Okrem toho im podľa jeho slov Papcun dlhuje peniaze za vnútroštátny prelet, pri ktorom sa o probléme dozvedeli až na letisku. „Zistili sme, že nemáme letenky a kvôli tomu sme skoro nestihli let domov,“ opisuje. Marek zároveň upozorňuje na rozdiel v dokladoch.

Papcun má založenú živnosť na Dominik Papcun Tappi, tento subjekt nikdy nebol ani nie je členom Slovenskej asociácie
cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA). „Nie sú nám známe všetky skutočnosti týkajúce sa daného prípadu, avšak aj na základe Vášho podnetu začneme v spolupráci s Dozornou radou SACKA skúmať, do akej miery mohlo dôjsť k poškodeniu
spotrebiteľov a porušeniu platných právnych predpisov. Ak subjekt kombinoval služby cestovného ruchu a vytváral zájazdy
bez živnostenského oprávnenia a zabezpečenia ochrany pre prípad úpadku (tzv. poistenia insolventnosti), dopustil sa niekoľkých porušení zákona,“ odpovedala nám SACKA.
Ako si preveriť poskytovateľa?
Asociácia upozorňuje, že ak akýkoľvek subjekt kombinuje viacero služieb cestovného ruchu – napríklad letenky a ubytovanie – ide podľa zákona o zostavenie zájazdu. Takéto služby môže legálne ponúkať a predávať výlučne cestovná kancelária, ktorá spĺňa zákonom stanovené podmienky a má na túto činnosť oprávnenie. Ak subjekt tieto služby poskytuje bez postavenia cestovnej kancelárie, musí tomu prispôsobiť svoje podnikanie, inak porušuje zákon o zájazdoch.
SACKA zároveň pripomenula, že upozorňuje na subjekty, ktoré v rozpore so zákonom prevádzkujú cestovnú kanceláriu alebo cestovnú agentúru pravidelne. Len za obdobie prvých 11 mesiacov tohto roka podala 66 podnetov.
„Opakovane upozorňujeme spotrebiteľov, aby si overovali dodávateľov svojich zájazdov. Môžu tak urobiť v Zozname cestovných kancelárií vedenom na stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie alebo na stránke SACKA. V prípade nelegálnych cestovných kancelárií a cestovných agentúr sa stretávame so stovkami poškodených klientov, kde pravdepodobnosť vymoženia zaplatených finančných prostriedkov je veľmi nízka. Naproti tomu úpadky etablovaných cestovných kancelárií sú veľmi výnimočné a za ostatných 5 rokov hovoríme iba o jednom prípade,“ dodala SACKA.
Dominika sa nám podarilo kontaktovať zhruba pred týždňom. Hoci sme spolu hovorili niekoľko minút, odmietol zverejniť k prípadu svoje vyjadrenie s tým, že väčšina ľudí spokojne odcestovala na vybranú destináciu.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska