Príbeh Sashe: Začínali sami, dnes predávajú milióny slovenských výrobkov. Štát kreatívny priemysel ignoruje (ROZHOVOR)

  • S tržbami 640-tisíc eur za rok 2020 patrí Sashe k najúspešnejším slovenským trhoviskám
  • Portál po 12 rokoch existencie zastrešuje 11-tisíc predajcov, dodnes predal viac ako 13 miliónov slovenských výrobkov
  • Zakladateľka hovorí, že vláda slovenský kreatívny priemysel ignoruje, v Británii pritom tvorí až 8 % národného hospodárstva
archív SM, sashe.sk
  • S tržbami 640-tisíc eur za rok 2020 patrí Sashe k najúspešnejším slovenským trhoviskám
  • Portál po 12 rokoch existencie zastrešuje 11-tisíc predajcov, dodnes predal viac ako 13 miliónov slovenských výrobkov
  • Zakladateľka hovorí, že vláda slovenský kreatívny priemysel ignoruje, v Británii pritom tvorí až 8 % národného hospodárstva

Saša Miklášová začínala s amatérskou značkou šperkov Sashe. Svoj online obchod s manželovou pomocou otvorila aj pre ďalších predajcov a dnes sú najväčším slovenským trhoviskom ručne vyrábaných produktov s miliónmi predaných kusov.

V rozhovore pre Startitup hovorí o tom, ako Slovensko ignoruje potenciál lokálnej tvorby, o špecifikách úspešných predajcov aj o tom, či je ich 12 % provízia za predaný produkt férová.

Vyštudovali ste učiteľstvo, kombináciu slovenčiny a výtvarnej výchovy. Kedy ste naposledy niečo vyrobili ručne?

Ak vám poviem, že 10 minút dozadu, budete mi veriť? (smiech) Od manžela som dostala dizajnový plagát, ktorý som si vytkala ako tapisériu. Dokončila som ju v pracovni tesne pred rozhovorom.

Prispievate na Sashe vlastnými produktami aj dnes?

Vôbec. Šperky, s ktorými som začínala, som nerobila už roky. Dnes by som sa v tej obrovskej konkurencii ani neopovážila. Nie som šperkár, bola to veľmi amatérska tvorba, hoci celkom úspešná. Sashe som naštartovala, ale potom prišli materské a už na moje šperky nebol čas.

Chceli predávať náušnice, dnes majú najväčší handmade e-shop. Iba dobrý nápad nestačí, hovoria zakladatelia Sashe

Dodnes sa cez váš web predalo viac ako 13 miliónov výrobkov. Keď ste začínali, dúfali ste v podobný úspech?

Verili sme, že ľudia projekt uvítajú, ale tak masívny úspech sa nedal predpokladať. Bolo to obdobie e-commerce „praveku“. Predaj cez internet sa ešte len rozbiehal. Keď môj manžel Juraj videl, že podobné platformy fungujú v zahraničí, nechal sa na to zlomiť. Vtedy sme netušili, že nás v najsilnejších mesiacoch navštívi 700-tisíc unikátnych návštevníkov, ktorí si prezrú 25 miliónov stránok.

Biznis plán k Sashe vznikal rok. Vyhli ste sa vďaka tomu všetkým začiatočníckym podnikateľským chybám?

Keď sme sa rozhodli, že ideme otvoriť Sashe pre ďalších predajcov, potrebovali sme to poriadne premyslieť. Chceli sme prísť s plnohodnotným produktom. Necelý rok to Juraj pripravoval tak, aby sme hneď na začiatku položili komplexné základy webu od košíka cez internú poštu a blogy. Všetko sme robili in-house, bez agentúry, aby sme mali priamy dosah na projekt a vedeli rýchlo zapracovávať zmeny. Bol to jeden z pilierov nášho úspechu.

zdroj: sashe.sk

Ktoré piliere boli ďalšie?

Bude to znieť ako klišé, ale jednoducho sme boli v správny čas na správnom mieste. Web sme spúšťali v čase, keď sa dvíhala vlna sociálnych sietí a my sme sa na nej zviezli. Rástli sme spolu s Facebookom.

Od začiatku sme Sashe robili veľmi úprimne a autenticky, nikdy sme sa nehrali na niečo, čo nie sme. Šli sme do toho ako dvaja partneri, ktorí to robia najlepšie, ako vedia, ktorí sú tu pre ľudí z platformy, nech už potrebujú čokoľvek. Sashe vznikalo na mieru potrieb predajcov, spoluvytvárali ho všetci. Ľuďom sa u nás zapáčilo a vycítili, že nám môžu dôverovať.

Takto sme časom vybudovali komunitu, v ktorej boli všetci rešpektovaní a prijímaní v celej svojej autorskej citlivosti. Toto všetko namiešalo tú úspešnú polievku.

Spomeniete si na prvé stretnutie s predajcami?

Začínali sme piknikom v Trnave s 50 predajcami. Doniesla som koláče, rozložili sme si na lúke deky, každému som ich ponúkla a podala ruku. Roky potom sa to ešte dalo, dnes to, vzhľadom na veľkosť Sashe, už nie je možné.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá