Vysoký plat alebo skôr stabilita, čo chcú Slováci? Čoraz viac z nich vyhľadáva prácu v korporáciách
- Priority Slovákov sa v posledných mesiacoch menia, veľký počet z nich vyhľadáva v zamestnaní stabilitu
- Z pandémie majú Slováci zlé skúsenosti, neistotu už zažiť nechcú. Zmysel im dávajú veľké firmy
- V ktorých aspektoch pracovného trhu sú veľké firmy dobré? Chváliť sa môžu transparentnosťou či výberom pozícií
- Priority Slovákov sa v posledných mesiacoch menia, veľký počet z nich vyhľadáva v zamestnaní stabilitu
- Z pandémie majú Slováci zlé skúsenosti, neistotu už zažiť nechcú. Zmysel im dávajú veľké firmy
- V ktorých aspektoch pracovného trhu sú veľké firmy dobré? Chváliť sa môžu transparentnosťou či výberom pozícií
Karta sa obrátila – zatiaľ čo kedysi viacero uchádzačov súťažilo aj o generickú pracovnú pozíciu, dnes musia zamestnávatelia bojovať o záujem uchádzačov. Situácia na pracovnom trhu je tak výrazne iná než pred rokmi.
Pracovné portály sú totiž plné ponúk – najväčší kariérny portál na Slovensku eviduje viac než 30 000 voľných pracovných miest. Suverénne najviac práce je aktuálne v Bratislave – takmer 40 % voľných miest sa nachádza práve v hlavnom meste.
Kráľom je dnes zamestnanec, nie zamestnávateľ
HR odborníci obdobie od začiatku roka 2021 volajú aj Veľká rezignácia – pre firmy z oblasti ľudských zdrojov ide o epochu obrovských rozmerov.
Dôvody masívnych odchodov sú rôzne, najčastejšie ide o dlhodobú pracovnú neistotu (ktorá vyplynula z pandémie) či celkovú nespokojnosť so zamestnaním.
Firmám to do života prináša novú komplikáciu – okrem toho, že vôbec nájsť kvalifikovaného zamestnanca je čoraz väčším problémom, aktuálny stav je náročný aj pre firemné rozpočty.
Dnes majú uchádzači možnosť kvalitného výberu: Kariérne portály evidujú historicky najviac pracovných ponúk za 25 rokov, a to takmer v každom jednom sektore. Na trhu vidno nedostatok kvalitných uchádzačov na jednotlivé ponuky. Dnes má kvalitný uchádzač nielen možnosť výberu, ale aj zaujímavé vyjednávacie podmienky.
Podobný názor má aj HR odborník Oliver Jakubík: „Zamestnanci a kandidáti sú dnes naozaj vo výhode, pretože kvalitných ľudí je dnes skrátka menej, než je voľných pracovných miest.“

Podľa odborníka je najlepšie, keď si Slováci môžu vybrať
„Ak firma zamestnáva veľa ľudí, zvyčajne si uchádzač môže vybrať zo širšej ponuky tú preňho najzaujímavejšiu pozíciu – a to mnohí ocenia,“ vysvetľuje Miriam Švábová, šéfka HR poradenstva a recruitingu Tatra banka Group, ktorá na Slovensku zamestnáva takmer 3 500 ľudí.
Pod Tatra banka Group spadá nielen Tatra banka, ale aj Raiffeisen banka, ktoré spoločne vystupujú ako takzvaný multibrand, vďaka čomu môžu Slovákom pravidelne ponúkať množstvo pracovných pozícií. „Ak sa pozrieme napríklad na náš web prirodzenenajlepsi.sk, tak len v pobočkách po celom Slovensku máme otvorených veľa pozícií, takmer v každom väčšom meste. Uchádzači si u nás môžu vybrať typ práce, špecializáciu, ale aj mesto, v ktorom budú pracovať,“ vysvetľuje Miriam Švábová.
Švábová má pravdu – Tatra banka a Raiffeisen banka na trhu môžu zaujať práve tým, že majú pozície jasne zadefinované a uchádzač si medzi nimi môže vybrať aj na základe jemných rozdielov. Ak napríklad rád pomáha klientom a vyzná sa v bývaní, môže pracovať ako hypotekárny bankár – ak však preferuje skôr investovanie, môže sa zamestnať ako investičný bankár.
Podobne to má tento zamestnávateľ napríklad aj s IT pozíciami, v centrálach v Bratislave, Košiciach a Prešove, či pozíciami, pri ktorých je možné pracovať aj na diaľku – napríklad remote bankár. Malá firma takýto výber ponúknuť nedokáže. Zobraziť pracovné pozície →
Čo dnes chcú Slováci? Stabilitu
Čoraz žiadanejšia začína byť aj pracovná stabilita – vidno to napríklad pri pozíciách z HORECA segmentu, kde by až 53 % Slovákov uprednostnilo iného zamestnávateľa.
Za alarmujúcim číslom stojí nepríjemná skúsenosť z pandémie – nielen zamestnanci služieb, ale aj iných segmentov, stratili pocit istoty. Podobným problémom si najbližšie roky budú prechádzať napríklad aj kultúra či organizátori eventov.
„Aj u nás v Tatra banke a Raiffeisen banke pozorujeme, ako sa stabilita stáva pre ľudí výrazne dôležitejšou ako v minulosti. Okrem toho však vidíme aj vysoký dopyt po práci vo firmách, ktoré posilňujú kolegiálne vzťahy napríklad prostredníctvom dôrazu na kulturálne hodnoty firmy, prípadne úpravami pracovného prostredia pre zamestnancov, ktoré láka ľudí z home workingu späť do officov,“ vysvetľuje Miriam Švábová.
„Toto sú jedny z atribútov, ktorými sa môžu pochváliť najmä veľkí zamestnávatelia, medzi ktorých patria aj banky. U nás v TB a RB citlivo vnímame nastavenie trhu a s tým spojené cítenie a motivácie ľudí. V tomto kontexte podnikáme systematické kroky, pomocou ktorých tvoríme také prostredie pre našich kolegov, v ktorom sa dobre cítia.“
Kto dnes poskytne stabilný job?
Dopyt po stabilite a istote je čoraz väčší, kde ju však Slováci môžu nájsť?
Malé firmy? Je to 50 na 50: Startupy a malé firmy sú rizikovejšími zamestnávateľmi – dáta sa mierne líšia, no väčšina odbornej literatúry sa zhoduje na tom, že približne 50 % nových firiem skrachuje do 5 rokov (a 20 % z nich do roka).
Stredné firmy s problémami: Podľa Accenture na začiatku pandémie definitívne skončilo 26 % stredne veľkých firiem (takzvané SME). Krízovú situáciu nevydržali najmä kvôli prvotnému výpadku príjmov, s ktorým sa firmy stretávajú na začiatku každej väčšej krízy.
Potom je už len na nich, či dokážu včas získať financovanie na preklenutie náročného obdobia. Ak to nezvládnu, musia agresívne skresávať výdavky, napríklad aj na platoch zamestnancov.
Najlepšiu šancu majú veľké firmy: Veľké firmy dávajú ľuďom hľadajúcim istotu a stabilitu najväčší zmysel. Štandardne majú väčšie rezervy a mnoho z nich poskytuje esenciálne produkty – napríklad operátori, banky, technologické firmy –, po ktorých je dopyt aj v horších časoch. Ľuďom, ktorí majú radi istotu a systém, dáva zmysel byť skôr súčasťou väčšieho systému či korporácie.

Zamestnanci sa vo veľkých firmách majú čoraz lepšie
Veľké firmy potrebujú celosvetovo zamestnať desiatky miliónov kvalifikovaných ľudí a tých si následne ešte aj udržať. Na pracovnom trhu si vo veľkom konkurujú a jednou z taktík, ako sa odlíšiť od konkurencie, je employer branding – budovanie značky v očiach vlastných i potenciálnych zamestnancov.
Éra employer brandingu sa začala v 90. rokoch a vrchol dosahuje v posledných rokoch. Pointa je jednoduchá – firmy síce majú vybudovanú marketingovú značku pre svojich zákazníkov, no už niekoľko rokov sa snažia prebúdzať emóciu aj ako zamestnávatelia.
Potvrdzuje to aj HR odborník Oliver Jakubík: „Okrem klasických potrieb, ako sú stabilita platu či zamestnania, vstupuje do hry napríklad aj atmosféra v danej firme či spoločenská zodpovednosť. Oveľa väčší dôraz je kladený na zmysel práce, ktorá má reálnu hodnotu.“
Veľké firmy si túto angažovanosť a pocit identity u zamestnancov získavajú najmä prostredníctvom „perkov“, medzi ktorými sú napríklad špeciálne dizajnované office, spoločné tradície a oslavy a celkový apel na priateľstvo a tímovú spoluprácu.
Vo finále z toho profitujú práve zamestnanci, ktorí dostávajú balíky benefitov či rôzne sympatické bonusy. Čím väčšia firma, tým viac peňazí dokáže vyčleniť na spokojnosť svojich zamestnancov. Využiť obrovskú konkurenciu firiem na pracovnom trhu dokážu najmä zamestnanci v nesaturovaných segmentoch, akými sú napríklad technológie.

Veľké firmy majú navrch
„Každá práca, či už v korporáte alebo, naopak, v malej či začínajúcej firme, má svoje výhody a nevýhody,“ vysvetľuje HR odborník Oliver Jakubík.
Dlhodobo zatracované veľké firmy však začínajú byť čoraz atraktívnejšie – aké faktory im v roku 2022 hrajú do karát?
Stabilita a pracovná istota: Veľké firmy sú známe svojou stabilitou, kríza nimi až tak nezamáva. Vo veľkých firmách majú často pripravené krízové scenáre a záchranné mechanizmy pre najrôznejšie udalosti. Riziko navyše diverzifikujú tým, že podnikajú vo viacerých krajinách, vďaka čomu lepšie čelia krízam.
Vzdelávanie: Väčšina veľkých zamestnávateľov má pre svojich zamestnancov pripravené rôzne vzdelávacie schémy, workshopy či kurzy, ktorými rozširujú svoje know-how a zároveň posúvajú vedomosti a zručnosti tímov dopredu.
Transparentnosť: Mnoho korporácií sa aj dnes riadi tabuľkami, z ktorých je jasné, koľko budú zamestnanci zarábať o 3 roky a na aké pozície budú môcť ašpirovať. Už na pracovnom pohovore si tak uchádzač vie predstaviť, ako bude jeho kariérna cesta vyzerať najbližšie roky.
Istá výplata: Veľké firmy si štandardne nedovolia zdržovať výplaty či špekulovať s ich výškou – zamestnávajú tisícky ľudí a často by riskovali celosvetovú reputáciu.
Výber pozícií: Väčší zamestnávatelia dnes hľadajú desiatky či stovky špecializovaných pozícií, medzi ktorými si je možné vybrať. Pozície majú dobre zadefinované a uchádzač presne vie, čo očakávať, pričom si môže vybrať na základe svojich preferencií.
„Napríklad my v Tatra banke a Raiffeisen banke nehľadáme len nových kolegov do pobočiek, máme otvorené aj remote pozície v callcentrách a ďalšie, veľmi rôznorodé a atraktívne možnosti v centrále. Typickým príkladom, keďže sme silno technologicky orientovaná banka, sú IT pozície a digitálny vývoj, ale aj ďalšie oblasti ako marketing a komunikácia, risk manažment a rôzne ďalšie,“ dodáva Miriam Švábová. Zobraziť pracovné pozície →
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Bloomberg, Sifted, Haiilo, Profesia, Profesia

