Maja Demjanovičová z Pure Junk Ti vyrobí krásny nábytok z recyklovaného dreva

  • Keď chce človek urobiť pozitívnu zmenu, musí začať sám od seba! Takto nejak začínal príbeh Majky Demjanovičovej, ktorá založila eko-friendly značku Pure Junk. Hlavnou myšlienkou je vyrábať kvalitný nábytok z recyklovaného dreva. Okrem toho sa aktívne zaujíma o recykláciu, a tým pádom aj znižovanie množstva odpadu na Slovensku. Kreatívnym a inovatívnym prístupom môže každý z nás veľmi jednoducho prispieť k zmene a zlepšovaniu miesta, kde bývame. Preto slúži Pure Junk ako pozitívny príklad, ktorý je potrebné nasledovať.
collageqwert
archív Pure Junk
  • Keď chce človek urobiť pozitívnu zmenu, musí začať sám od seba! Takto nejak začínal príbeh Majky Demjanovičovej, ktorá založila eko-friendly značku Pure Junk. Hlavnou myšlienkou je vyrábať kvalitný nábytok z recyklovaného dreva. Okrem toho sa aktívne zaujíma o recykláciu, a tým pádom aj znižovanie množstva odpadu na Slovensku. Kreatívnym a inovatívnym prístupom môže každý z nás veľmi jednoducho prispieť k zmene a zlepšovaniu miesta, kde bývame. Preto slúži Pure Junk ako pozitívny príklad, ktorý je potrebné nasledovať.

Ahoj, Maja, máš veľa skúseností s prácou s nábytkom vyrobeného z odpadových materiálov. Ako sme my na tom na Slovensku so spracovávaním odpadu?

Keď sme začínali náš projekt, otázka recyklácie a separovania odpadu sa už začínala riešiť na regionálnej úrovni. V mestách boli dostupné oddelené kontajnery a boli sme neustále vzdelávaní v oblasti separácie dopadu.

V roku 2014 Slovensko vyprodukovalo 1,4 miliónov ton odpadu, z toho sa recyklovalo len 1%. Aktuálna situácia je priaznivejšia. Nie je to však len kvôli neustálej propagácií a reflexií negatívnych dopadov konzumu a plytvania na našu planétu, ale aj kvôli zásahom „zhora“. Európska únia v projekte Európa 2020 určila ako jeden z hlavných strategických cieľov zmenu klímy a energetickú udržateľnosť.

V rámci tohto cieľa prichádza tento rok do platnosti nová povinnosť pre firmy, aby preberali zodpovednosť za odpad, ktorý produkujú a to nie len vo výrobe. Táto novinka v oblasti likvidácie odpadu má firmy motivovať k ich recyklácií. Takže good luck pre takéto nápady, uvidíme, ako sa firmy chytia a či budú túto problematiku brať vážne alebo sa len pokúsia čo najjednoduchšie obísť nové „byrokratické nariadenia“.

Zdroj: archív Pure Junk

Zdroj: archív Pure Junk

Všade okolo nás počujeme o potrebe recyklácie a ohľaduplnosti voči životnému prostrediu. No vysvetli nám laicky, aký veľký dopad má napríklad vyhodený kus zbytočného dreva?

Drevo ako materiál je podľa môjho názoru ešte jeden z menších hráčov, ktorý okupuje skládky a zahlcuje našu zem. Ale keďže viete, za ktorý materiál tu bojujem, tak sa pokúsim to povedať jednoducho. Vymeniť stoličku, policu, či stôl len kvôli tomu, že chcem zmenu, nepáči sa mi jej farba alebo som videla v obchode jednu úplne super štýlovú za pár korún, je pre mňa úplný nonsens. Nechcem tu prezentovať silné reči o tom, v akom stave je naša planéta a že skutočne každý aj malý kus odpadu vedie k veľkým následkom, skôr by som chcela, aby sme si každý uvedomili, že na svete je neuveriteľne veľa vecí, ktoré sú krásne a majú hodnotu, ktorú stačí len oceniť.

Je jasné, že na Slovensku je táto téma ešte viacmenej novinka. Ktorou krajinou by sme sa podľa teba mali inšpirovať, kde recyklácia naozaj funguje skvelo?

Inšpiratívnou krajinou v oblasti recyklácie a likvidácie odpadu je rozhodne Švédsko. Nie tak dávno boli publikované viaceré články o ich prelomových technológiách v oblasti hospodárenia s odpadmi. Rovnako tak veľmi efektívnu politiku v oblasti odpadov majú nastavené aj Nemecko a Rakúsko. Ale všetci vieme, že tieto krajiny sú skutočne rozvinuté aj v iných oblastiach a tieto výsledky sú od nich očakávané.

Pre mňa osobne je ale vždy zaujímavejší ten príbeh, v ktorom sú veci komplikovanejšie a aj tak sa daria. Zákaz používania igelitiek a mikroténových sáčkov je nápad, ktorý sa mal zaviesť do praxe už veľmi dávno, no vysvetlite rodičom, že aj keď je igelitka v obchode zadarmo, tak si ju nezoberieme ani do smetného koša, lebo nechceme podporovať jej ďalšiu produkciu svojou spotrebou. Ľudia sa naučili a to je ten problém. Ako ste na tom vy? Beriete si na banány sáčok? Toto sú presne tie maličkosti, ktoré nám prídu bežné, ale v konečnom dôsledku spôsobujú katastrofy. Otázka igelitiek a sáčkov je stále častejšie kladená a teším sa tomu, že aj v našej krajine sa takýmito malými krôčikmi približujeme k lídrom.

Nesnažme sa asi inšpirovať krajinami, v ktorých je separácia a recyklácia zaužívaná už roky, pokúsme sa inšpirovať ako jednotlivci, lebo podľa mňa takáto zmena prichádza oveľa skôr, ako globálny zásah z vlády a pod.

Zdroj: archív Pure Junk

Zdroj: archív Pure Junk

Firmu Pure Junk si začala s tým, že ťa zaujíma životné prostredie, na Startup weekende v Žiline. Išla si na túto akciu už s víziou, čo tam chceš prezentovať či si vymýšľala priamo na mieste?

Pre mňa je spomienka na tento deň vždy úplne vtipná :D Išla som tam, lebo som nechcela len chodiť do školy a privyrábať si freelancovaním v marketingu. Chcela som si skúsiť reálny projekt. Projekt, ktorý bude záležať na nás, deadliny a celú stratégiu si vytvoríme my. A keďže mojím snom bol vždy dizajn prepojila som ho s myšlienkou recyklácie, ktorú považujem za nevyhnutnú.

Vtedy som však ani len netušila, že by sa niekomu mohlo niečo takéto páčiť. Celý koncept vznikol pár minút pred úvodným pitchom, a teda aj napriek tomu, že som si ešte pár minút pred začiatkom SWZA päťkrát zmenila menovku TEAM MEMBER za IDEA MAKER, zostala tam tá správna. ☺

Zmenila sa teda vízia firmy od jej začiatku?

Vízia sa nezmenila. Len sme samozrejme boli nútení náš záber činností obmedziť v rámci našich schopností. Na SWZA sme mali víziu spracovávať aj iné materiály, ako len drevo. Postupne sa k tomu dostávame, ale vzhľadom na technickú náročnosť je pre nás drevo stále najprístupnejšie.

Zdroj: archív Pure Junk

Zdroj: archív Pure Junk

Entuziasmus a dobrý nápad naozaj nestačia na rozbehnutie dobrého a úspešného biznisu. S čím najviac bojuješ ty?

Mňa osobne teraz totálne bombarduje administratíva. Niekedy mám pocit, že som sa rozhodla podnikať preto, že som chcela robiť, čo ma baví a napriek tomu celý deň behám po úradoch a riešim nezmyselné papiere, povolenia a pod. Ale všetci známi, ktorí sa pohybujú v biznise ma ubezpečujú, že je to prirodzené a normálne, že v prvých rokoch podnikania proste nezostane na výplatu a rovnako tak musíš počítať s tým, že pracovná doba 24/7 je tvoj údel.

Ale samozrejme, že to nikto z nás nenecháva pretekať cez pohár, práca nás baví, takže čas strávený nad zákazkami je nám prácou a hobby rovnako.

Práca s drevom je veľmi špecifická a náročná. Mala si pred tým nejakú skúsenosť s týmto druhom výroby?

Asi dva roky pred vznikom PURE JUNK myšlienky som sa začala víkendovo zaujímať o drevo. Ale bolo to skutočne len o spoznávaní sa s týmto materiálom a jeho možnosťami. Dovolím si o sebe tvrdiť, že doteraz nie som odborník. No táto práca ma fascinuje a baví. Oveľa viac zručností však majú chalani u nás v dielni. Takže kým ja sa viac venujem dizajnu a funkčnosti  jednotlivých produktov, oni sa aktívne rozvíjajú v oblasti výroby a práce s týmto materiálom.

Zdroj: archív Pure Junk

Zdroj: archív Pure Junk

Ako je to napríklad s konkurenciou, ktorá má na našom trhu naozaj silné zastúpenie? Ako dokážeš bojovať ako malý výrobca s veľkými korporáciami?

Najlepšia stratégia je nebojovať ☺ Všetkým známa blue ocean strategy je dobrým príkladom toho, ako sa vyhnúť krvilačným bojom s konkurenciou. Rovnako tak si však nemyslím, že veľké korporácie sú našimi konkurentmi. Oni oslovujú úplne iný segment zákazníkov ako my. Rovnako tak dané produkty sú diametrálne odlišné. Zatiaľ čo komoda má funkciu komody, tá naša je vyrobená ručne, presne na mieru a z recyklovaných materiálov.

Samozrejme, že ma niekedy prepadne panika, že čo ak…ale väčšinou sa v týchto chvíľach ozve nový klient, ktorý ma vždy presvedčí, že ľudia stále viac oceňujú kvalitu, jedinečnosť a hodnotu produktu.

Ako by si charakterizovala svojich zákazníkov? Vidíš napríklad aj nejaký generačný rozdiel? 

Povedala by som, že ide prevažne o firmy a ľudí v produktívnom veku. Máme aj veľa mladých fanúšikov na sociálnych sieťach, ale tento segment vnímame ako potenciálnych zákazníkov, ktorí nás radi podporujú, pretože sa im páči naša myšlienka a celkovo štýl prezentácie našej práce, no nie sú zatiaľ ochotní našu prácu reálne ohodnotiť.

V prípade firiem je to jasná vízia podporovať lokálnych výrobcov, umocnená o podporu myšlienky recyklácie. Naše výrobky sú vyrábané custom. Takže okrem produktu predávame našim klientom komplexné služby. Od prvotného návrhu myšlienky, až po kompletnú realizáciu interiérov alebo rôznych interiérových doplnkov v ich firemnej identite.

Zdroj: archív Pure Junk

Zdroj: archív Pure Junk

Ľudia keď počujú slovo junk nemyslia pritom veľmi na niečo pekné a hodnotné, čo neplatí o tvojom nábytku. Ako sa ti teda podarilo premeniť toto “nepekné” slovo na veľmi pozitívny marketing? 

Kontroverzný názov vzbudil záujem. Je však prepojený so slovíčkom PURE, čo je veľmi pekné a príjemné slovo. Tento oxymoron sa nám však podarilo pretaviť do značky, ktorú už nik nevníma ako slová, ale ako výraz pre niečo, čo je možné nejakým spôsobom oživiť a nájsť v tom novú hodnotu. Je to super pocit, keď ti niekto volá s tým, že: „Boli sme v reštaurácií a mali to tam úplne krásne zariadené, starý nábytok, každá stolička iná, všetko také v štýle PURE JUNK…“.

Všetko si však vyžaduje veľa práce a času. Našu myšlienku komunikujeme už dva roky a je za tým množstvo článkov, prezentácií, fotiek, videí a samozrejme v neposlednom rade reálnych zákaziek. Myslím si, že práve štýl takej nejakej voľnej komunikácie, ktorú sme pre tento projekt zvolili sa podpísal pod jej pozitívny charakter. Začali sme to robiť, ako partia kamarátov na dvore pred domom a presne tak sme to aj prezentovali. V tejto úprimnej komunikácií pokračujeme a má to rozhodne zmysel.

Prišli niekedy ľudia za tebou s nejakou zvláštnou požiadavkou, podľa ktorej chceli urobiť svoj nábytok?

… :D každá je zvláštna, keďže vyrábame všetko custom. No niektoré sú extra. Samozrejme v začiatkoch nám ako nie veľmi zabehnutým prišli aj banálne veci zvláštne. Kombinácia dreva a vodárenských kovových rúr, či podsvietenie, teraz už to vnímame len ako ďalší projekt.

Zákazka, ktorá nám priniesla trošku vetru do dielne bola požiadavka o výrobu truhly. Bola to truhla určená pre umelca, ktorý miloval umenie, inakosť a inováciu. Priznám sa, že v tomto prípade sme zvažovali aj dopady takejto zákazky na našu značku, rovnako tak naše schopnosti v tomto odvetví. Nakoniec sa však vzhľadom na časovú náročnosť tohto dopytu našlo iné riešenie. No tie tiché pohľady, ktoré nastali po prečítaní zadania u nás v dielni, tam niekde driemu dodnes.

Zdroj: archív Pure Junk

Týmto projektom sa ti otvorilo veľa možností, kam by si svoje aktivity mohla orientovať. Aké máte najbližšie plány? 

Aktuálne si pripravujeme série noviniek pre naše top segmenty /Office/Gastro/Modular Product Design. Takže najbližšie sa chceme poberať týmto smerom. Plánujeme však účasť aj na nejakom z Design Weekov a uvažujeme nad spoluprácou so šikovníkmi z oblasti umenia, ktorých máme v poslednom čase vo svojom okolí stále viac.

Nakoniec nám povedz, čo by si odporučila mladšej Maji, ktorá sa práve rozhodla začať podnikať v oblasti nábytku?

To čo musím povedať Maji, ktoráj začala podnikať – určite nezakladaj živnosť! ☺ A podnikavej Maji v oblasti nábytku – menej je viac. Optimalizuj, segmentuj a prototypuj.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech