Tomáš Králik: FunnySox ponožky ti dotvoria tvoj outfit ako dizajnový šperk a zároveň pomáhajú

  • Tomáš Králik je zakladateľom slovenského “ponožkového” biznisu – FunnySox. Ten jeho plní aj veľmi peknú funkciu. Ponožky pomáhajú v rozvojových krajinách.
  • Tomáš Králik je zakladateľom slovenského “ponožkového” biznisu – FunnySox. Ten jeho plní aj veľmi peknú funkciu. Ponožky pomáhajú v rozvojových krajinách.

Kedy a ako vznikol tvoj projekt FunnySox? Čo ťa viedlo k založeniu biznisu s ponožkami?

Vždy som rád nosil farebné ponožky s rôznymi vzormi. Počas štúdia na vysokej škole som mal rôzne nápady a skúšal som podnikať v rôznych oblastiach, až som sa nakoniec zamestnal ako IT konzultant. Veľa som cestoval a počas dovolenky v Etiópii som sa zoznámil s malým chlapcom menom Kaleb, ktorému sa veľmi páčili moje farebné ponožky. Keď mi povedal, že by chcel také, ale nemôže si ich dovoliť, tak som začal uvažovať nad spôsobom, ako by sa dalo pomôcť ľuďom ako Kaleb dostať sa k farebným ponožkám.

zdroj: archív Tomáša Králika

Keďže podobných projektov je už na Slovensku niekoľko, je naozaj dôležité odlišovať sa od konkurencie. Čo je ten váš atribút, vďaka ktorému ste iní ako ostatné podniky?

Snažíme sa našim zákazníkom dať viac ako len ponožky. Zakladáme si na priateľských vzťahoch a na tom, aby každý zákazník vedel, aký je pre nás dôležitý. Záleží nám na spätnej väzbe a komunikujeme s mnohými zákazníkmi o tom, či sú s našimi výrobkami spokojní. Ku každej objednávke vždy pribalíme niečo navyše, čo zákazník nečaká, ale ho to poteší. Snažíme sa vymýšľať rôzne spôsoby, ako potešiť každého zákazníka. Napríklad na Mikuláša sme dali možnosť objednať ponožky pre blízku osobu a ako prekvapenie to doručil sám Mikuláš 6. 12. na mikulášskom Exprese. Touto pridanou hodnotou sa líšime od konkurencie. Video z tejto podarenej akcie si môžeš pozrieť tu:

zdroj: archív Tomáša Králika

Tvoj biznis plní aj jednu veľmi peknú funkciu – tvoje ponožky majú pomáhať. Môžeš nám prezradiť viac?

Ako som spomenul v úvode, tak náš príbeh sa začal na dovolenke v Etiópii. Naše ponožky majú pomáhať ľuďom v rozvojových krajinách a to tak, že sme sa rozhodli raz ročne darovať jeden pár ponožiek z každých desiatich predaných kusov. Naši zákazníci – SOXáci tak vedia, že si nekupujú iba ponožky, ale kúpou prispievajú na dobrú vec.

Odkiaľ čerpáte nápady na dizajn ponožiek? Kde ponožky vyrábate?

Inšpirácia je všade okolo nás, len treba mať otvorené oči. Veľakrát nám prichádzajú tipy na vzory od našich fanúšikov, SOXákov ale aj detí. FunnySOX vyrábame v slovenskej rodinnej firme v malej obci v okrese Galanta, ktorá sa špecializuje na výrobu ponožiek vyše 20 rokov.

Prezraď nám, čo teraz chystáte vo FunnySox?

Na tento rok máme niekoľko výziev. Na tento rok plánujeme okrem iného aj rozšírenie sortimentu o ďalšie vzory a rozšírenie predajnej siete.

zdroj: archív Tomáša Králika

Momentálne máte vytvorený e-shop, kde si môžu zákazníci priamo objednávať vaše ponožky. Chcete do budúcna vytvoriť aj kamennú predajňu?

Nad vlastnou kamennou predajňou sme zatiaľ neuvažovali. Budeme však rozširovať našu predajnú sieť v obchodoch s oblečením a doplnkami aj mimo Bratislavy do ostatných regiónov Slovenska a do zahraničia.

O tebe je známe, že si veľkú časť života prežil v zahraničí. Akoby si zhodnotil tieto zahraničné skúsenosti? Čo ti dali a čo ti naopak vzali? Ovplyvnilo to aj tvoje podnikanie?

Keď som bol v mladšom veku, tak som to bral dosť negatívne, musel som si každú chvíľu zvykať na nové školy, nových kamarátov, nové prostredie. S odstupom času som zistil, že mi to dalo veľmi cenné skúsenosti, rýchlo sa dokážem adaptovať v novom prostredí a zvykať si na nových ľudí. V neposlednom rade som sa mohol naučiť anglicky na úroveň materinského jazyka, keďže som od 8 rokov študoval iba v anglickom jazyku a v anglickom prostredí. Tým, že som žil iba v dlhodobo najvyspelejších krajinách sveta (Kanada, Švédsko, Fínsko), zvykol som si na úplne inú starostlivosť o klienta, aká je na Slovensku. Základný princíp je, že “customer is king” (čiže voľne preložené zákazník má vždy pravdu). Tento princíp je pre nás základ, ktorý aplikujeme, nech sa deje čokoľvek a vždy je pre nás zákazník a jeho spokojnosť na prvom mieste. :)

zdroj: archív Tomáša Králika

Pre dnešnú dobu je typické, že dôležitejšie ako dobre vyrobiť, je dobre predať. Aké marketingové aktivity na podporu predaja v súčasnosti využívate?

S týmto tvrdením nie celkom súhlasím. Ak sa obchodník riadi týmto princípom, tak jeho produkt je odsúdený na neúspech. Kvalitný produkt sa predáva sám a nepotrebuje prehnaný marketing. Keďže online reklama je efektívnejšia a ľahko merateľná, tak v našej marketingovej stratégii využívame hlavne online marketing. Online marketing je vcelku náročná disciplína a práve ten nám zastrešuje moja priateľka a marketingový guru Peťa J. Momentálne začíname testovať sériu krátkych príbehov na Instagrame a začali sme používať hashtag #ponozkyspribehom.

Vaše ponožky už prezentujú aj niektoré známe slovenské osobnosti. Myslíš si, že aj s ich pomocou sa môže tvoj biznis dostať do väčšej pozornosti ľudí?

Určite áno. Známe osobnosti dokážu osloviť veľké množstvo ľudí, ktorí sa vďaka svojím vzorom môžu stať našimi fanúšikmi. Je však dôležité, aby tieto osobnosti boli nadšené našou značkou, a aby ich príspevky boli autentické. Myslím si, že ak za takúto spoluprácu si osobnosť vypýta honorár, tak v konečnom dôsledku to fanúšik vycíti a rozozná, či sa jedná o platenú reklamu alebo či to naozaj myslí vážne. Ak to je autentické, tak to má oveľa väčší vplyv, ako keď sú tieto príspevky platené. My sme v tomto ohľade boli doteraz celkom úspešní a známe osobnosti, ktoré propagovali našu značku, to robili bez nároku na honorár. Ani v budúcnosti platenú spoluprácu s nimi neplánujeme, pretože, čo je dobré sa chváli samo. Slovenský spotrebiteľ je náročný a veľmi inteligentný, vie oceniť kvalitný výrobok a kreatívny dizajn.

zdroj: archív Tomáša Králika

V čom vidíš súčasný boom v rôznych pestrofarebných dizajnových ponožiek? Všímaš si nejaký posun u ľudí, ktorí už nevnímajú ponožky iba ako nevyhnutnú súčasť ich odievania, ale si už dávajú záležať na ich dizajne?

Ľudia chcú byť niečím výnimoční, chcú sa vymykať konvenciám. Ponožky sú v tomto veľmi vhodný doplnok oblečenia, pretože o nich vie iba ich nositeľ. Avšak, ak ich potrebuje ukázať svetu, tak si iba vyhrnie nohavice a ukáže ich v plnej kráse. :) Ľudia začínajú ponožky vnímať ako spôsob vyjadrenia aktuálnej nálady, ako zrkadlo emócii a ako spôsob odlíšenia sa od davu (dav, ktorý nosí iba čierne alebo jednofarebné ponožky). Dnes už mnohí moderní ľudia vnímajú naše ponožky ako malý dizajnový šperk.

Je FunnySox tvoja full time práca alebo to máš len ako záľubu?

FunnySOX je momentálne moja full time práca. Som presvedčený, že ak niekto chce robiť veci na 100 percent, tak sa nemôže venovať viacerým činnostiam naraz. Toto som si potvrdil aj z vlastnej skúsenosti. :)

Keby si FunnySox zakladal teraz, čo by si urobil inak?

Určite by som nič nemenil. Všetko je tak, ako má byť. Skôr si myslím, že aj tie negatívne skúsenosti nás posúvajú dopredu.

zdroj: archív Tomáša Králika

Mnoho ľudí na Slovensku sa bojí ísť do podnikania, pretože sa bojí zlyhania. Máš nejaký recept na to, ako sa pasovať s problémami podnikania?

Skôr si myslím, že ľudia nepodnikajú, lebo nie sú ochotní vyjsť mimo svoju komfortnú zónu. Nie sú ochotní vzdať sa istoty pravidelného príjmu a opustiť svoje zamestnania v nadnárodných korporáciách, ktoré častokrát zabíjajú ľudskú kreativitu. Nie sú ochotní pracovať počas víkendov a dlho do noci. Tí, ktorí aj odídu, väčšinou majú veľké oči a myslia si, že za rok sa z nich stane nový Zuckerberg. :) Základ je mať dobrú psychickú pohodu, ktorú vytvára rodina a priatelia, držať sa pri zemi, nemať veľké oči, mať vysoké ciele, vždy do toho ísť naplno a robiť to najlepšie ako človek vie.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech