About You rozvírila vody internetu. Už aj šoubiznis sa háda. Ľudia chcú zľavy, ekológovia si ťukajú po čelách

  • Bláznivá stávka spoločnosti About You vyvolala ohlasy a rozdelila Slovákov na dva tábory
  • Spoločnosť je však v súčasnosti naladená na ekologickú vlnu, napriek tomu má kampaň svojich verných zástupcov, ktorí presvedčivo argumentujú
  • Pozreli sme sa na oba tábory
about you
Unsplash.com/Markus Spiske, Freestocks
  • Bláznivá stávka spoločnosti About You vyvolala ohlasy a rozdelila Slovákov na dva tábory
  • Spoločnosť je však v súčasnosti naladená na ekologickú vlnu, napriek tomu má kampaň svojich verných zástupcov, ktorí presvedčivo argumentujú
  • Pozreli sme sa na oba tábory

Udržateľná móda verzus fast fashion. Ekológovia verzus bežný spotrebiteľ, ktorý nemusí byť zákonite ničiteľ životného prostredia. Kampaň, ktorú uviedla na trh spoločnosť About You, mala za cieľ získať na Instagrame 100-tisíc sledovateľov. Zákazníci budú mať následne polovičnú zľavu na celý nákup, ktorý realizujú v aplikácii online shopu. 

Nemecká predajná platforma nazvala túto výzvu Bláznivou stávkou. Tá však vyšla a tak v dňoch od 25. do 27. augusta môžu všetci nadšenci lacného oblečenia nakupovať  a vyberať z celého sortimentu. Zaplatia polovicu. Realizovať môžu maximálne jednu objednávku a jej hodnota nesmie presiahnuť 250 eur. Dostatočne bláznivé? Pre niektorých totálne, pre iných vôbec.

Dva slovenské tábory

Počnúc stredajším večerom a nekončiac dnešným ránom sa ku kampani a jej dôsledkoch mali potrebu vyjadriť asi všetci, ktorí majú vo virtuálnom svete vplyv. Najprv prišli výzvy. Do agitácie sa zapojili asi všetci, ktorí sa pred viac ako rokom zúčastnili veľkolepého otváracieho ceremoniálu spoločnosti. 

Dnes má About You viac ako 107-tisíc sledovateľov a tak sa bude nakupovať. To, či sa spustí masívny ošiaľ a nastane ďalší Black Friday, ťažko predpokladať. Influencerky, ktoré nákupnej platforme pomohli s prísunom odberateľov a tým následne zaručili nákupnú zľavu, tvrdia, že nič také sa neudeje. Ľudia vraj v súčasnosti aj tak nemajú peniaze nazvyš. 

Zľavu ocenia najmä rodičia, ktorí nemajú peniaze na permanentné obmieňanie šatníka svojich detí, najmä keď rastú tak rýchlo,“ vyjadrila sa v jednej zo svojich Instastories na margo negatívnych reakcií na kampaň spoločnosti Ivana Gáborík, ktorej reakciu následne zdieľala aj Tatiana Žideková. Tá následne dodala, že niektorí rodičia sú jej vďační aj za 5 % zľavu. 

Ambasádorkou nielen za udržateľnejšiu módu ale aj čistejšiu a zelenšiu planétu je dlhodobo Barbara Jagušák. Tá spolu s mnohými ďalšími iniciátormi rozhodla edukovať okolie o tom, aký negatívny vplyv má fast fashion na životné prostredie. Spolupracuje s Nosene, Platformou udržateľnosti, Fashion Revolution a inými, ktorí sa snažia k oblečeniu a konzumu stavať zodpovedne. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa ABOUT YOU Slovensko (@aboutyou_sk),

Argumentom mnohých, ktorí donekonečna siahajú po fast-fashion z bežne dostupných reťazcov je menšia finančná dostupnosť udržateľnej módy. Kupovať slovenský dizajn nie je lacná záležitosť. Do kariet im nehrá ani poznámka, že takéto oblečenie je investíciou do budúcna, vydrží ti dlho predlho, je jedinečné, funkčné a zároveň pomáha podporiť slovenskú dizajnérsku komunitu. Za 100 či 200 eur si v akomkoľvek inom obchode kúpiš prinajmenšom päť rôznych kusov oblečenia a vyzbrojíš sa na celú sezónu.

Faktom ale zostáva, že módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom našej planéty, nehovoriac o podmienkach, v ktorých sa vyrába.  Jeho produkcia sa z roka na rok zvyšuje a predpokladá sa, že do roku 2030 sa výroba spolu s kúpnou silou zvýšia o ďalších 60 %. 

Nech si robia, čo chcú 

Je samozrejme na konkrétnom človeku, ako sa rozhodne a či do nákupného ošiaľu spadne. Oblečenie je dnes dostupnejšie ako jedlo a o šopoholizme sa dnes už nežartuje. Na to, aby si si uvedomil, že bezhlavé nákupy nie sú to, čo skutočne potrebuješ, musíš mať pevnú vôľu. 

Samozrejme, rodičia, ktorí potrebujú pravidelne zaodievať svoje deti, sú v trochu inej situácii. Potomkovia rastú a holí behať nemôžu. Našťastie sa už aj na Slovensku rozšírili pekné projekty, ktoré ponúkajú rodičom vymieňať detské oblečenie na Swapoch, detských alebo susedských bazároch či burzách. Mnohokrát ide o nenosené kusy, pretože deti dostávajú oblečenie do daru a nie vždy ho stihnú vynosiť. Zodpovednosť dokáže byť za každých okolností funkčná a na mieste.

Ak ale nevieš, kam za informáciami, zoznam dobrých adries pekne zhrnula Kristína Tormová. 

Ak to ešte nerobíte, prosím, sledujte jakub.filo ,viktorvincze ,mxsabo ,nataliapazicka ,ekoistky ,platformaudrzatelnosti a ďalších, ktorí vám budú trpezlivo dookola vysvetľovať, že je na čase rozmýšľať. A že trendom nie je mať 3000 nových lacných tričiek. Ale dajme tomu päť férových.. V móde je mať menej. V móde je byť múdry. V móde je rozmýšľať..nie len o móde…Uvidíte, že si každý kúsok budete oveľa viac vážiť a budete v ňom oveľa krajšia..a viac šik ako kedykoľvek predtým,“ napísala včera na svojom Instagrame.

View this post on Instagram

Ja si veľmi prajem, aby ľuďom ne.. Takto: ja si veľmi veľmi prajem, aby sa 100tisíc páčikov, ktoré sa za deň vyzbierali pre obrovský eshop s fast fashion značkami od výmyslu sveta..pri ktorých často fakt nechcete vedieť, ako vznikali..aby sa tieto páčiky premenili na 100tisíc múdrych ľudí, ktorí nebudú bezhlavo nakupovať to, čo nepotrebujú len preto, že je to lacné. . Priala by som si, aby mali influenceri, ktorí od šťastia, že ich followeri idú zagabať zase túto planétu miliónmi kúskov oblečenia…aby mali tú silu (napriek dobrému zárobku, ktorý sa vždy veľmi zíde, ja viem!!!! ), odmietnuť takúto spoluprácu. 🙏🏻 Prosím! . Neverím, neverím, neverím, že v dobe, kedy sa tu toľko ľudí snaží “robiť reklamu” ekologickejšiemu fungovaniu, kedy celý svet bije na poplach..kedy sa rútime do strašnej riti..neverím, že na toto skočíte. . Ja viem, ja viem, že potrebujete “niečo” kúpiť, ja viem, že zľava je super..tiež to tak mám, keď niečo treba. Nie, nemôžem chodiť len v slovenskom dizajne, kupujem bežné veci na bežné nosenie. Áno, neekologické a áno, bežne. Dokonca mám 6 rokov priateľskú spolupŕacu s Lindexom a veľmi si ju vážim a sledujem, ako sa pomaly hýbu dopredu v tom dobrom svetle. Ale nebláznite, tu ide o masovky šialeného rázu. Nedávajte moc svojimi lajčíkmi bez kritického myslenia, prosím. Podporujete veľmi škaredé príbehy… 🙏🏻 . Ak neviete o čom točím, prosím trošíčku si prečítajte…Ak to ešte nerobíte, prosím, sledujte @jakub.filo @viktorvincze @mxsabo @nataliapazicka @ekoistky @platformaudrzatelnosti a ďalších, ktorí vám budú trpezlivo dookola vysvetľovať, že je na čase rozmýšľať. A že trendom nie je mať 3000 nových lacných tričiek. Ale dajme tomu päť férových.. V móde je mať menej. V móde je byť múdry. V móde je rozmýšľať..nie len o móde…Uvidíte, že si každý kúsok budete oveľa viac vážiť a budete v ňom oveľa krajšia..a viac šik ako kedykoľvek predtým..sľubujem, sľubujem🙎🏼‍♀️🌱 . foto: @g0mboska sukňa: @rivica.sk

A post shared by kristina tormova (@kristina.tormova) on

Žiadna kampaň, ani tá k fast fashion bláznivej stávke, by však nemala spúšťať vlnu nenávistných hádok a odsudzovaní. Veď sociálne siete sú tu napokon aj na to, aby sme vyjadrili taký názor, aký sa nám v danej chvíli žiada.

Barbara Jagušák hovorí o marketingovom ťahu, ktorý dostal milovníkov ale aj hejterov presne tam, kam potreboval. O kampani je počuť asi všade a marketéri z Poľska tlieskajú. Píše na svojom Instagrame. 

Kampaň About you je kŕmená z každej strany a stala sa témou číslo jedna. Cieľ splnený! Aj jeden tábor aj druhý tábor má svoje argumenty, ktoré sú v podstate legitímne, ale kde je pravda? Kto by mal mať výčitky svedomia? A kto tu nastavuje morálne zrkadlo? Myslím si, že objektívne informácie a štatistiky o fashion priemysle sú veľmi dôležité preto, aby si každý z nás mohol slobodne vybrať, ktorou cestou sa chce uberať. Nemám rada hejt ani vybičované emócie, pretože koniec koncov, každý z nás má tú silu, aby svojim nákupným správaním dal “hlas” značkám, ktoré pri najlepšom vedomí a svedomí chce podporiť,“ napísala moderátorka pred niekoľkými hodinami. Jej odkaz je jasný, akékoľvek rozhodnutie je na zákazníkovi. Dôležitá je uvedomelosť. A uvedomelých ľudí je na Slovensku podľa slov Jagušák veľa. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Barbara Jagusak (Heribanova) (@babsyheriban),

Spoločnosť je momentálne nastavená tak, že bojuje proti klimatickej kríze a tým ostro vystupuje proti rýchlej móde. Je preto na zvážení každého človeka s mediálnym vplyvom, akým smerom sa uberie. Argumenty všetkých ekoinfluencerov voči tým, ktorí podporili About You sú logické, zvyšok sféry sociálnych médií si svoje počínanie tiež musí vedieť obhájiť.

About You má v súčasnosti vo svojom portfóliu dostupných niekoľko značiek, ktoré sa hlásia k udržateľným. O vyjadrenie k celej situácii sme sa obrátili aj na slovenskú centrálu spoločnosti About You. Otázky sa týkali nielen Slovenska, ale aj okolitých štátov a spoločenskej zodpovednosti nákupnej platformy v súvislosti s nákupom rýchlej módy. Článok budeme o ich vyjadrenie aktualizovať.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech