„AI sa nebojíme, do TV mieri odvážny spot vytvorený s jej pomocou,“ hovorí nová šéfka FAVI
S príchodom novej generálnej riaditeľky otvára FAVI ďalšiu kapitolu svojho príbehu. V rozhovore sa dozviete, aké priority a hodnoty prináša do vedenia firmy, ako chce posilniť pozíciu značky a aké plány má pre ďalší rast, ktorý prinesie výhody nielen obchodným partnerom, ale aj koncovým zákazníkom. Rozprávali sme sa o novej vízii, stratégii aj o tom, prečo je dôležité naďalej podporovať ľudí a zároveň rozvíjať silné stránky FAVI, ako sú inšpirácia, vysoká návštevnosť a dôvera v brand.
Aký bol váš hlavný dôvod prijať ponuku stať sa CEO?
Rolu CEO som prijala po desiatich rokoch v čele marketingu. Vnímam to ako jedinečnú príležitosť rozvíjať sa profesionálne aj osobne. Čo je však hlavné, dostala som šancu realizovať svoje dlhodobé vízie, kam značku ďalej posúvať. Chcem, aby ľudia FAVI navštevovali nielen kvôli konkrétnym kúskom nábytku, ale aj pre inšpiráciu a nové nápady. Pre mňa to znamená viac sa zamerať na retenciu používateľov a vývoj produktu, ktorý ich baví a zároveň im uľahčuje výber nábytku.
Aký typ firemnej kultúry chcete budovať?
Súčasná kultúra, ktorú roky budoval bývalý CEO Honza Zajíc, je mi veľmi blízka. Vo FAVI sme otvorení, féroví a nebojíme sa rýchlych zmien, čo sú hodnoty, ktoré by som rada zachovala. Zároveň cítim, že spolu s rastom firmy je potrebné niektoré procesy optimalizovať. V tomto smere sa chcem zamerať najmä na projektové riadenie a spoluprácu medzi tímami.
Ako sa mení tím FAVI pod vaším vedením?
Došlo k trom zmenám v užšom vedení firmy. Uvoľnil sa nám post CTO a v tejto chvíli hľadáme vhodného kandidáta. Na pozíciu CMO/COO nastúpil Jakub Macenauer a rolu CPO prevzala Zuzana Hartl, ktorá mala predtým na starosti obchod a katalóg. Má tak detailný prehľad o viacerých oddeleniach vo FAVI. Verím, že tieto zmeny na kľúčových pozíciách prinesú svieži vietor do vedenia spoločnosti a nový, originálny pohľad na produktové riadenie.Čo sa širšieho tímu týka, pracujeme na sústavnej diverzifikácii. Vo FAVI si veľmi vážime talenty. Medzi zamestnancami máme mnoho kvalitných ľudí, ktorým chceme kontinuálne poskytovať možnosti vzdelania a osobného aj kariérneho rastu.
Aké zmeny čakajú FAVI? Akú máte vy osobne víziu a ambície?
Našou prioritou je vývoj produktu a produktových funkcií, chceme vylepšiť odporúčacie systémy a personalizáciu. Ďalej sa zameriavame na retenciu používateľov a využitie. Chcem, aby FAVI nebolo len miestom, kde ľudia „niečo hľadajú“, ale kde sa chcú inšpirovať, kde dôverujú odporúčaniam a kde trávia čas objavovaním krásnych produktov a zároveň im pomôžeme nájsť presne to, čo chcú. Dlho sme stavali primárne na akvizícii – priviesť používateľa cez reklamu, umožniť mu vyhľadať si vhodný produkt na základe pokročilej filtrácie a presmerovať ho na e-shop. Teraz prichádza čas zamerať sa viac na udržanie zákazníka a inšpiráciu. Chceme zvyšovať návratnosť používateľov vďaka personalizácii a celkovo lepšiemu UX. FAVI má dnes silný brand, ktorý je však vnímaný hlavne ako nástroj na hľadanie nábytku. Mojou ambíciou je, aby značka mala viac emočný rozmer, aby pôsobila dôveryhodne, priateľsky a zároveň prakticky. Chcem, aby FAVI nebolo len o tom, že tu rýchlo nájdete stôl alebo sedačku, ale aby to bolo pre ľudí inšpiratívne miesto na objavovanie nábytku a dekorácií, kde ich baví prechádzať ponuku, objavovať nové veci a odchádzať s pocitom, že majú chuť svoj domov posunúť zase o krok ďalej. Chceme byť značkou, ktorá ľuďom pomáha nájsť štýl domova, v ktorom sa cítia dobre.
Ako vnímate pozíciu FAVI v rámci európskeho trhu s nábytkom online?
FAVI pôsobí v 12 európskych krajinách, je technologicky sofistikované a má unikátnu pozíciu vďaka rozsahu katalógu aj cielenej návštevnosti. V minulosti prinášal najväčšie tržby český trh a aj dnes je pre nás dôležitý. V tejto chvíli ho však už prerástli tržby zo zahraničia, ktoré aj naďalej kontinuálne rastú. Máme v pláne strategicky využiť synergie naprieč trhmi v marketingových kampaniach aj technológiách.
FAVI má dnes veľmi silnú značku. Kde vidíte najväčšie príležitosti, ako ju posunúť ešte ďalej?
Máme silné základy – vysokú návštevnosť, široký sortiment, skvelé filtrovanie, výbornú znalosť trhu aj dôveru používateľov. Teraz je čas tieto prednosti pretaviť do hlbšieho vzťahu so zákazníkom. Zatiaľ sme dosť „transakční“ – privedieme návštevníka, ten si vyberie produkt a odchádza na e-shop. Ale dlhodobá hodnota značky vzniká vo chvíli, keď sa k nám ľudia chcú vracať, pretože si nás zapamätajú. Najväčšia príležitosť pre FAVI je stať sa značkou, ku ktorej majú ľudia vzťah. Nie sme len miestom, kam sa prídu pozrieť, ale platformou, kde hľadajú štýl, nápad, pomoc a vracajú sa po inšpiráciu aj dôveru. Značka, ktorá rozumie tomu, ako chcú ľudia bývať. Chceme byť v našej komunikácii celkovo odvážnejší a práve teraz pripravujeme novú TV kampaň, ktorá to má jasne ukázať.
Ako sa mení správanie zákazníkov pri výbere nábytku online? Čo je pre nich dnes kľúčové?
Používatelia sa už online nákupov neboja, práve naopak. Chodia si pre inšpiráciu, žiadajú širokú ponuku, zaujímajú ich overené recenzie. Jasne preferujú tovar skladom a personalizované odporúčania podľa vkusu a štýlu.
Čo je podľa vás najväčšia prekážka, ktorá dnes zákazníkom bráni kupovať nábytok online?
Môžu to byť obavy o kvalitu produktov, komplikovaný reklamačný proces alebo nedostatočná vizualizácia konkrétneho produktu v priestore. Niektorí zákazníci nedôverujú značkám, ktoré nepoznajú. Iným zasa chýbajú recenzie, skúsenosti ostatných zákazníkov či fotografie zo skutočných domácností. Nákup nábytku si mnohí ľudia spájajú s emocionálnym zážitkom. Radi sa prechádzajú showroomom, porovnávajú jednotlivé kúsky, predstavujú si nový domov. Online prostredie túto skúsenosť zatiaľ neponúka. Pre niektorých zákazníkov postráda atmosféru, chýba im možnosť poradiť sa s odborníkom alebo urobiť nadšené spontánne rozhodnutie.
Ako pracujete s e-shopmi a predajcami, ktorí svoje produkty cez FAVI ponúkajú? Ako sa snažíte zlepšiť ich konverzie?
Našim obchodným partnerom poskytujeme PPC model, reporting, analytiku, optimalizáciu feedu a zber recenzií. Na zvýšenie návštevnosti a konverzií ponúkame špeciálne služby ako FAVI Extra alebo podporu v kampaniach. Pracujeme na automatizácii, máme vlastný merací nástroj FAVI Pixel, ktorý našim partnerom pomáha s lepším domeraním a zacielením na predaje a zlepšuje radenie produktov.
AI vstupuje čoraz viac do každodennej praxe firiem. Ako s ňou pracuje FAVI? Hovorí sa o AI v personalizácii a vyhľadávaní, kde a ako ju využívate alebo plánujete nasadiť?
AI už využívame, neurónové siete pomáhajú odporúčať produkty podľa rôznych parametrov. Pomocou AI automatizujeme procesy, ktoré slúžia na zaraďovanie produktov do kategórií a filtráciu. V marketingovom oddelení nám pomáha škálovať reklamu a zrýchľuje procesy. AI aktuálne využívame aj pri tvorbe nového televízneho spotu. Umelá inteligencia nám výrazne pomáha zefektívniť jeho adaptáciu na jednotlivé trhy.
Chystáte nejaké akvizície alebo investície do technológií?
Konkrétne plány a novinky zatiaľ ešte nemôžem prezradiť. Môžem však s istotou povedať, že neustále sledujeme príležitosti na posilnenie našej pozície a zlepšenie užívateľského komfortu zákazníkov aj obchodných partnerov.Technológie predstavujú pre nás strategickú oblasť, na ktorú sa intenzívne sústredíme.
Čítaj viac z kategórie: PR