Okamžite prestaňte jazdiť, varujú automobilky. Airbagy jednej značky zabíjajú

  • Počet obetí výbuchu airbagov Takata sa zvýšil na najmenej 32 na celom svete
  • Všetky prípady sa odohrali v teplých štátoch USA
Výroba vo výrobnom závode spoločnosti Kia Slovakia, Takata, ilustračné fofo
Ilustračná fotografia, TASR/Erika Ďurčová; TASR/AP/Paul Sancya
  • Počet obetí výbuchu airbagov Takata sa zvýšil na najmenej 32 na celom svete
  • Všetky prípady sa odohrali v teplých štátoch USA

Americká vláda a automobilka Stellantis varuje majiteľov až 276-tisíc starších áut, aby s nimi prestali jazdiť. Uviedli tak po tom, čo airbagy od firmy Takata explodovali v troch autách a zabili svojich vodičov. Informuje TASR, ktorá prevzala správu z AP.

Nadnárodná spoločnosť, ktoré vznikla zlúčením automobiliek Fiat Chrysler a skupiny PSA Peugeot Citroën, vyzýva majiteľov modelov Dodge Challenger, Dodge Magnum, Charger a Chrysler vyrobených v rokoch 2005 až 2010, aby s nimi prestali jazdiť.

Stellantis potvrdil dva prípady úmrtia po explózii nafukovacích systémov airbagov a má podozrenie, že z rovnakého dôvodu došlo aj k tretiemu úmrtiu. Všetky prípady sa odohrali v teplých štátoch USA v uplynulých siedmich mesiacoch a stali sa vo vozidlách z roku 2010, uviedla spoločnosť.

Firma Takata použila dusičnan amónny na vytvorenie malej explózie na nafúknutie airbagov pri náraze. Ale chemikália sa môže časom stať prchavejšou, keď je vystavená vlhkosti vo vzduchu a opakovaným vysokým teplotám. Explózia môže rozbiť kovovú nádobu a vrhnúť šrapnely do priestoru pre cestujúcich.

Počet obetí výbuchu airbagov Takata sa zvýšil na najmenej 32 na celom svete vrátane 23 v Spojených štátoch. K väčšine úmrtí a približne 400 zraneniam došlo v štátoch USA s teplejším počasím.

Vozidlá Stellantis s potenciálne chybnými airbagmi boli zvolávané do servisov už v roku 2015 a odvtedy sú k dispozícii bezplatné opravy. Stellantis uviedol, že podnikol množstvo pokusov osloviť majiteľov, ale často bez úspechu.

„Neopravené airbagy Takata sú čoraz nebezpečnejšie, pretože riziko výbuchu stúpa so starnutím vozidiel,“ uviedla vo vyhlásení Ann Carlsonová z úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).

Vo štvrtok NHTSA vyzvala všetkých majiteľov, aby skontrolovali, či v ich vozidlách nie je spomínaný airbag Takata. Vodiči môžu zadať svoje 17-miestne identifikačné číslo vozidla, aby zistili, či sa na nich nevzťahujú nejaké otvorené zvolávacie akcie.

Stellantis zase uviedol, že ktorýkoľvek zo zákazníkov, ktorý si nie je istý, či nemá chybný airbag, môže zavolať na príslušné telefónne číslo. Opravy zvyčajne trvajú menej ako hodinu, uviedla spoločnosť.

Prvá smrť spôsobená airbagom bola v roku 2009

Automobilka podľa vlastných slov uskutočnila 210 miliónov pokusov osloviť majiteľov stiahnutých airbagov Takata vrátane posielania listov, kuriérskych zásielok, e-mailov, textových správ, telefonátov aj domácich návštev. Spoločnosť zvolala na výmenu takmer 2 milióny vozidiel.

Väčšina úmrtí spojená s explóziou airbagov bola v USA, ale vyskytli sa aj v Austrálii či Malajzii. Prvá smrť spôsobená airbagom Takata sa vyskytla v Oklahome už v roku 2009, uviedol portál ABC News.

Takata Corporation je japonská firma, ktorá vyrába diely do automobilov, konkrétne airbagy, pásy, elektroniku. Firma bola založená už v roku 1933 a dnes má výrobné závody po celom svete, hlavným sídlom korporácie je Tokio, avšak európska centrála je v Nemecku.

Zdroje: TASR, ABC News

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá