Aj na Slovensku ťa lekár vyšetrí na diaľku. Telemedicína je vo svete obrovský hit

  • Vyšetrenie na diaľku je v čase epidémie koronavírusu hitom najmä v Číne a USA
  • Na Slovensku takéto služby poskytujú súkromní lekári a jedna poisťovňa
  • Návštevu lekára však úplne nahradiť nedokážu
 srcset
Lekári dnes vedia určiť veľa diagnóz aj na diaľku bez toho, aby sa s pacientom vôbec stretli., Pixabay.com/jennycepeda
  • Vyšetrenie na diaľku je v čase epidémie koronavírusu hitom najmä v Číne a USA
  • Na Slovensku takéto služby poskytujú súkromní lekári a jedna poisťovňa
  • Návštevu lekára však úplne nahradiť nedokážu

Žiadne preplnené čakárne ani časenky. Najmä v čase epidémie nového koronavírusu zažíva telemedicína veľký boom.

Lekárovi sa stačí ozvať telefonicky, alebo sa s ním spojiť cez videohovor. Ten pacientovi poradí, prípadne mu predpíše lieky cez elektronický recept. Znie to ako sci-fi, no je to skutočnosť. A v súčasnosti aj veľký biznis.

Telemedicína a diagnostika na diaľku nie je novinkou, no v posledných týždňoch sa dostáva do svetla reflektorov. Ľudia počas rozšírenia koronavírusu ostávajú doma a využívajú konzultáciu lekára na diaľku. Na Slovensku takéto služby máme, no návštevu lekára nahradiť nedokážu.

Horúca infolinka

Záujem o konzultácie s lekármi na diaľku je veľký aj na Slovensku. Sieť zdravotníckych zariadení ProCare a Svet Zdravia napríklad zriadili infolinku, ktorá zvoní prakticky nonstop. Za prvé štyri dni túto bezplatnú službu využili stovky ľudí a ich počet rýchlo rastie, preto budú v nasledujúcich dňoch linku ďalej posilňovať.

zdroj: Unsplash

„Pracovníci na našej infolinke odkonzultujú s volajúcimi základné otázky, ktoré ich v súvislosti s koronavírusom trápia, aby získali správne informácie z prvej ruky s cieľom predísť panike aj zamedziť chybnému správaniu. Chceme nielen usmerniť pacientov, aby neohlásene nenavštevovali ambulancie či pohotovosti, ale zároveň aj pomôcť odbremeniť našich zdravotníkov od otázok, ktoré dokážeme zodpovedať telefonicky. O zriadení infolinky sme informovali aj hlavného hygienika SR,“ uviedol pre Startitup.sk generálny riaditeľ ProCare a Svet zdravia Vladimír Dvorový.

Zdravotnícka sieť tiež zriadila linku určenú na konzultácie spojené s koronavírusom. Hovorca ProCare a Svet Zdravia Tomáš Kráľ potvrdil, že túto službu využíva čoraz viac klientov. Dostupná je pre všetkých klientov týchto zdravotníckych zariadení.

Lekára nenahradí

So zaujímavým projektom prišiel aj špecialista na umelú inteligenciu Martin Spano. Na svojej stránke zverejnil dotazník, ktorý pomôže určiť, či máš predpoklady nákazy novým koronavírusom. Aj on však uvádza, že poskytnuté informácie sú len informatívneho charakteru a nejde o vyšetrenie.

Zdravotná poisťovňa Union má už od roku 2014 zriadenú aplikáciu Domáci doktor. Ako však podotýka hovorca poisťovne Matej Neumann, služba nie je poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ani tieto činnosti nenahrádza, pretože nevyužíva klinické vyšetrenie ani výsledky laboratórnych a zobrazovacích vyšetrení.

Dáva však informáciu na možnú resp. predpokladanú liečbu a najmä rozhodnutie, či a ako akútne treba lekára vyhľadať. Diagnostika je riešená len do tej miery, aby ‚testujúci’ veľmi rýchlo dospel k záveru a k odporúčaniu a hlavne aby nezanedbal závažnejšie príznaky,“ vysvetľuje pre Startitup.sk Neumann.

Podobnú službu s názvom Dôvera linka 24 zriadila aj poisťovňa Dôvera. Momentálne je však mimo prevádzky. Poisťovňa ju spustila v roku 2017.

Štátny projekt v nedohľadne

Lekára na telefóne majú k dispozícii klienti spomínaných zariadení, no služba dostupná pre širokú verejnosť u nás zatiaľ chýba. V roku 2017 ohlasovalo ministerstvo zdravotníctva zriadenie služby, kde by lekár na telefóne radil pacientom. Cieľom bolo znížiť počet ľudí čakajúcich u lekára. Oslovili sme aj ministerstvo zdravotníctva, no v akom stave je projekt, sme sa nedozvedeli. Hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová nám ale potvrdila, že ľudia často využívajú aj linku 112.

Ťažiskovým poslaním Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby je riadiť a koordinovať činnosť záchrannej zdravotnej služby ( ZZS) pri poskytovaní neodkladnej prednemocničnej zdravotnej starostlivosti.  Pokiaľ ide o operátorov/lekárov – sú maximálne vyťažení, v prípade potreby poskytujú aj konzultačné hovory,“ vysvetľuje Eliášová.

Treba však pripomenúť, že chronické zdravotné problémy a komplikácie by si mali pacienti riešiť u svojho všeobecného lekára, ktorý má ich zdravotnú dokumentáciu, teda aj všetky  potrebné a dostupné informácie o ich zdravotnom stave. OS ZZS  je  primárne pre akútne zdravotné problémy,“ dodala.

Prekážkou rozvoja telemedicíny na Slovensku je aj fakt, že na ňu nemáme vytvorený žiadny legislatívny rámec, a tak takéto výkony nevedia preplatiť poisťovne. „V súčasnosti výkony telemedicíny nie sú súčasťou aktuálneho katalógu výkonov,“ potvrdzuje hovorca poisťovne Union.

Vo svete je telemedicína hitom

Diagnostika na diaľku pomerne úspešne funguje v prípade špecialistov, ktorí analyzujú výsledky vyšetrení (napríklad na CT či MRI) a nepotrebujú pacienta vidieť. V súčasnosti však rastie segment telemedicíny aj v oblasti všeobecného lekárstva.

Napríklad americká spoločnosť Teladoc, ktorá sa telemedicíne venuje, momentálne zažíva na burze svoj vrchol a nie je jediná. Podobne sa darí ďalším firmám aj malým startupom. Startup 96point6 so sídlom v americkom Seattli sa špecializuje na diagnostiku ľudí, ktorí majú podozrenie na koronavírus.

Cieľom je najmä obmedziť návštevy ľudí v nemocniciach a vytvoriť tak viac priestoru pre tých, ktorí potrebujú akútnu pomoc. Telemedicína je na vzostupe nielen v USA, ale aj v Číne, kde sa vyskytli prvé prípady nakazenia týmto novým vírusom.


Zdroje: CNBC, martinspano.com, GeekWire.com, Aktuality.sk

Najnovšie video