Ak by diaľničné známky nezdraželi, diaľnice by vyzerali ako cesty tretej triedy, hovorí šéf NDS

  • Motoristi zdražovanie kritizujú
  • Naposledy sa ceny diaľničných známok zvyšovali pred 12 rokmi
Diaľnica so známkami a peniazmi
Ilustračný obrázok, TASR/Radovan Stoklasa
  • Motoristi zdražovanie kritizujú
  • Naposledy sa ceny diaľničných známok zvyšovali pred 12 rokmi

Zvýšenie cien diaľničných známok začiatkom tohto roka bolo z pohľadu štátu nevyhnutné, aj keď časť motoristov to kritizuje. Ministerstvo dopravy SR o tom vo štvrtok informovalo s tým, že ceny diaľničných známok na Slovensku vzrástli naposledy v roku 2011. Za dvanásť rokov pritom pribudlo takmer tristo kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest, rástla inflácia, zvyšovali sa mzdy aj ceny materiálov.

Keby sa ceny diaľničných známok nezvyšovali, tak podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS), Vladimíra Jacka diaľnice sa budú podobať na regionálne cesty.

„Ak nebudeme zvyšovať ceny diaľničných známok, prídeme do bodu, kedy budú na asfalte trhliny a diaľnice budú vyzerať ako cesty druhej alebo tretej triedy. To asi motoristi nechcú, preto je nevyhnutné zvýšiť cenu diaľničnej známky, aby sme ich mohli udržiavať v náležitej kondícii,“ povedal v rozhovore na sociálnej sieti šéf diaľničiarov.

NDS sa vlani zamerala na riešenie situácie na stavbe obchvatu Ružomberka na úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Zhotoviteľ tam na istý čas utlmil práce a so štátom sa dohadoval na tom, za akých podmienok a či vôbec bude na stavbe pokračovať. Napokon sa práce rozbehli, prerazili tunel Čebrať, ktorý je súčasťou uvedeného úseku, a momentálne rokujú o výslednej cene výstavby.

„Nebolo tam ani jedno dobré riešenie. Boli len zlé a horšie. Hrozilo, že zastavíme stavbu. Z pohľadu štatutárov by to bolo najjednoduchšie, lebo tie témy, ktoré sa otvárali, boli veľmi náročné,“ priblížil Jacko s tým, že spravili socioekonomický prieskum.

„Ak by sa hľadal nový zhotoviteľ, čas dokončenia by sa posunul a vidíme, ako stúpajú ceny materiálov a všetky ďalšie vstupy. V konečnom dôsledku by bola omnoho drahšia ako to, že pokračujeme so súčasným zhotoviteľom,“ dodal Jacko.

O koľko si priplatíme?

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky v decembri informovalo o zmene, ktorá začala platiť v januári a dotkla sa všetkých vodičov. Za diaľničné známky si totiž priplatíme. Do konca roka 2022 platili staré ceny. 

Motoristi, ktorí majú záujem o ročné alebo 365-dňové diaľniční známky, si priplatia o 10 eur, čo znamená, že cena týchto známok bude 60 eur.

V prípade diaľničnej známky s 30-dňovou platnosťou pôjde o navýšenie o tri eurá, stáť teda bude 17 eur. Známka s desaťdňovou platnosťou zdražie o dve eurá na 12 eur. 

„Treba si uvedomiť, že cena diaľničných známok sa naposledy zvyšovala v roku 2011, odvtedy majú motoristi k dispozícii dokopy 300 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest,“ ozrejmil minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Peniaze navyše pomôžu Národnej diaľničnej spoločnosti viac akcelerovať investície do opráv a údržby rýchlostných ciest, diaľnic a mostov v jej správe.

Podľa ministerstva dopravy a výstavby je toto zdražovanie spojené so zvyšujúcimi sa oprávnenými nákladmi Národnej diaľničnej spoločnosti na údržbu a opravu diaľničnej siete, ktorej dĺžka mala od roku 2011 narásť o približne jednu tretinu.

Rezort tiež konštatuje, že od vyššie uvedeného roka došlo k skvalitneniu služieb motoristom zo strany NDS, čo dokazuje napríklad zavedenie diaľničnej patroly či líniové riadenie na diaľniciach D1 a D2. Dôvodom zdražovania je aj nárast indexu spotrebiteľských cien.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá