Najlepší barman na svete je zo Slovenska. Obsluhoval aj legendárnych Beatles

[Podcast s Romčom] Ich klienti majú miliardové obraty. Na Slovensku čelia podnikatelia týmto problémom

[Diskusný Klub] Novinár Boka: Cez východnú hranicu sa pašujú drogy aj orgány. Film Čiara je slabý odvar.

Ak nerozumieš klientovi, v podnikaní nikdy neuspeješ. Kľúčom je zlepšiť túto schopnosť, prevyšuje IQ

  • Niektorí experti považujú EI za dôležitú zložku úspechu, dokonca ju nadraďujú nad IQ
  • Úroveň tvojho sebavedomia môže ovplyvniť to, ako ťa vnímajú zákazníci
  • Samoregulácia emócií pri práci znamená nájsť spôsob, ako emócie nasmerovať tak, aby si efektívne splnil danú úloh
biznis podnikani
Unsplash/Dylan Gillis, Austin Distel
  • Niektorí experti považujú EI za dôležitú zložku úspechu, dokonca ju nadraďujú nad IQ
  • Úroveň tvojho sebavedomia môže ovplyvniť to, ako ťa vnímajú zákazníci
  • Samoregulácia emócií pri práci znamená nájsť spôsob, ako emócie nasmerovať tak, aby si efektívne splnil danú úloh

Počul si už o takzvanej emocionálnej inteligencii (EI)? Podľa najnovšieho výskumu je totiž emocionálna inteligencia kľúčovým faktorom úspechu v podnikaní. Je preto dobré pracovať na tejto inteligencii a vycibriť si ju čo možno najviac. Nič predsa nie je zadarmo a neustála práca na vlastnom ja sa v konečnom dôsledku vždy vyplatí. 

V oblasti predaja možno podľa stránky Entrepreneur emocionálnu inteligenciu definovať ako schopnosť predajcu „vnímať, chápať a efektívne uplatňovať silu svojich emócií počas interakcií s kupujúcim.“ Inak povedané, vďaka emocionálnej inteligencii sa dokážeš stotožniť so svojím klientom na osobnejšej úrovni. 

Emocionálna inteligencia prevyšuje IQ

Niektorí experti považujú EI za dôležitú zložku úspechu, dokonca ju nadraďujú nad IQ. Ani predajca s IQ 180 neuskutoční predaj bez toho, aby zmysluplne využil schopnosť empatie a intuície. Dobrou správou je, že na rozdiel od IQ sa dá EI naučiť. Stačí veľká dávka trpezlivosti, chuť učiť sa nové veci a predovšetkým čas, ktorý venuješ sám sebe. 

Podľa prieskumu predaja farmaceutickej spoločnosti, obchodní zástupcovia, ktorí zvýšili svoju EI o 18 percent, zlepšili tržby v priemere o 12 %. Predstav si, čo by mohlo v súčasnosti a v budúcnosti znamenať 12-percentné zvýšenie tržieb. Výskum skutočne potvrdzuje, že EI má pozitívny dopad na tržby. Ako teda pracovať na svojej emocionálnej inteligencii a dosiahnuť úspech? 

Všímaj si svoju náladu a jej dopad

Úroveň tvojho sebavedomia môže ovplyvniť to, ako ťa vnímajú zákazníci. Ak dokážeš identifikovať vlastné emócie a ich vplyvy na potenciálneho zákazníka, máš väčšiu kontrolu nad interakciami a ich výsledkami. Na začiatok je dobré popremýšľať nad svojou náladou po poslednom telefónnom hovore. Ako si sa cítil? Čo sa dialo v tvojej hlave? 

podnik oblek
zdroj: Unsplash/Hunters Race

Všetci denne zažívame niekoľko stresových situácií. Dôležité je ich identifikovať a všímať si dôsledky. Pokiaľ si sa pri telefonáte alebo stretnutí cítil dobre, zamysli sa nad tým, ako sa správala druhá osoba, ako na ňu pôsobila tvoja nálada.

Úvahy o dynamike medzi tvojimi emóciami a emóciami potenciálneho zákazníka môžu zvýšiť tvoje povedomie o druhých a tým pádom ich môžeš efektívnejšie oslovovať.

Nájdi svoj vlastný rytmus

Samoregulácia emócií pri práci znamená nájsť spôsob, ako emócie nasmerovať tak, aby si efektívne splnil danú úlohu. Napriek jednoduchosti definície je samoregulácia emócií neľahkou činnosťou. Všetci máme zlé, nudné, fádne dni, v ktoré potrebujeme chvíľu sami pre seba. Záchranou môže byť vytvorenie akéhosi rytmu v emocionálnom, nielen v pracovnom či rodinnom živote.

Práve vytvorenie rytmu znižuje frekvenciu negatívnych emócií. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je vytvorenie dennej rutiny. Forbes navrhuje sedem možných prvkov rannej rutiny, ktoré používajú úspešní ľudia.

Môžeš skúsiť skoré ranné vstávanie, meditáciu alebo cvičenie, raňajky s rodinou, čítanie alebo vzdelávanie, zdravenie cudzincov cestou do práce či vytváranie to-do listov. Dobré je začať deň pozitívne. Mysli na to, keď budeš premýšľať nad svojou každodennou rutinou. 

Objav to, čo ťa ženie vpred

Odborník na predaj Barry Farbes zdôrazňuje vnútorný vzťah motivácie k energii a nadšeniu. Podľa Farbesa je energetická hladina predajcu priamo spojená s jeho duševnou a fyzickou energiou.

Treba sa ale zamyslieť, odkiaľ táto energia pochádza. Kofeín a vzrušenie z prichádzajúcej dovolenky sú síce fajn, ale nepostačia na dlhodobý pocit pohody. Najlepšie je preto uvedomenie si svojich osobných motivácií. Čo ťa motivuje k tomu, aby si cvičil, chodil do práce hromadnou dopravou, večeral steak so zeleninou a podobne? 

žiarovka nápad
zdroj: Unsplash/ Riccardo Annandale

Ak chceš nájsť trvalú motiváciu, venuj chvíľku „veľkému obrazu života“. Zamysli sa nad tým, prečo robíš to, čo robíš. Prečo máš rád svoju prácu? Myslíš si, že spoločnosť, v ktorej pracuješ, má nejakú perspektívu? Baví ťa stanovovanie a dosahovanie cieľov alebo si skôr spontánny typ človeka? Keď zistíš, čo ťa ženie vpred, ľahšie sa ti bude hľadať trvalá motivácia na dosiahnutie dlhodobých cieľov. 

Nájdi svojich ľudí a drž si ich blízko 

Sociálna regulácia a sociálne povedomie sú kľúčovými faktormi emocionálnej inteligencie. Sociálna regulácia ti pomôže pri hľadaní klientskej základne, pretože vďaka nej si všimneš emócie potencionálnych zákazníkov a dokážeš primerane odpovedať na ich reakcie. Toto povedomie ti zároveň pomôže udržať si stálych zákazníkov. 

Ako si reagoval, keď niekto odmietol tvoju ponuku? Skúsil si mu ponúknuť ďalšiu, jemu vhodnejšiu alternatívu? Zamyslel si sa vôbec nad tým, prečo tvoj prvotný návrh zákazník zamietol?

Sociálna regulácia je kľúčom k nadviazaniu kontaktov, pomocou ktorého si dokážeš vybudovať pevnú klientsku základňu a zároveň udržiavať dlhotrvajúce vzťahy. Pýtaj sa klientov na prácu alebo na život, snaž sa im čo najviac priblížiť a chvíľu kráčať „v ich topánkach“. 

Klientsku základňu si predstavuj ako skupinu svojich priateľov. Určite nebolo jednoduché nájsť ľudí, s ktorými si budeš natoľko rozumieť, aby si sa s nimi stretával každý týždeň, prípadne niekoľkokrát do týždňa.

Dávaš si preto záležať na tom, aby si s nimi udržiaval blízke vzťahy. Rovnako to funguje aj so zákazníkmi. Keď si nájdeš svojich „verných a blízkych ľudí“, drž si ich čo najbližšie pri sebe a zaujímaj sa o nich. Tvoje úsilie sa ti jedného dňa určite vyplatí. 

Zdroje: entrepreneur.com, sciencedirect.com, semanticscholar, forbes.com

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Podcast s Romčom] Ich klienti majú miliardové obraty. Na Slovensku čelia podnikatelia týmto problémom

Najnovšie